Průzkum: Hashtagy na Facebooku nepomáhají, spíš naopak

Tým kolem nástroje EdgeRank Checker se rozhodl zjistit, jak používání hashtagů na Facebooku podporuje viralitu. To, co zjistil, však rozbilo všechna očekávání. Hashtagy totiž nejenže viralitě nepomáhaly, ale navíc ji snižovaly a příspěvky s hashtagy měly i nižší engagement. Na vině jsou ale podle všeho i ti, kdo hashtagy používají.

Teorie je poměrně jednoduchá. Příspěvek s hashtagem na Facebooku odkazuje na stránku hashtagu, kde lze vidět další příspěvky, které tento hashtag obsahují. Teoreticky by tedy hashtag měl mít za následek, že díky možnosti navíc, jak příspěvek objevit, by také měl být virálnější.

Teorie ovšem světu nevládnou a praxe se jimi vždy neřídí. Na to přišel ke svému překvapení i tým EdgeRank Checkeru, když zkoumal vliv hashtagů na viralitu příspěvků na Facebooku. Pro shrnutí toho, na co přišli, v podstatě stačí ukázat dva jejich nejdůležitější grafy (odkaz obsahuje i několik dalších):

Median-Viral-Reach-for-Hashtags

Median-Engagement-for-Hashtags

Největší překvapení spočívalo v tom, že příspěvky obsahující hashtagy nejenže neměly vyšší viralitu, jak říkala teorie, ale měly ji dokonce nižší, než příspěvky bez hashtagů. A aby to nebylo málo, byl u nich nižší i engagement, i když jen mírně. Pro úplnost doplňme, že ve zkoumaném vzorku šlo o 500 stránek různých velikostí. EdgeRank Checker zkoumal zhruba 35 tisíc příspěvků publikovaných těmito stránkami během července, z nich asi 6 tisíc obsahovalo hashtagy. Asi 60 procent příspěvků s hashtagy obsahovalo pouze jediný hashtag.

Aby provedl kontrolu, prozkoumal tým výzkumníků i vliv hashtagů na Twitteru. Potvrdilo se přitom to, co se očekávalo – na Twitteru hashtagy viralitu zvyšují a tweety s hashtagem mají vyšší počet retweetů:

Twitter-rts-per-follower

Čím tento efekt může být způsoben? EdgeRank Checker se kloní k souhře dvou faktorů:

  • lidé na hashtagy na Facebooku neklikají, takže jejich potenciál pro objevování tematického obsahu zůstává nevyužitý
  • značky hashtagy špatně používají a dávají je k příspěvkům, které jsou méně zajímavé

Hlavně druhá část vysvětlení stojí za bližší prozkoumání, protože vysvětluje, proč hashtagy v praxi viralitu a engagement snižovaly. Podle EdgeRank Checkeru se po bližším zkoumání ukázalo, že příspěvky značek s hashtagy měly obvykle promo charakter. Promo příspěvky na Facebooku ovšem mají obecně menší publikum, menší engagement a nižší viralitu než jiné typy obsahu.

Značky také hashtagy využívaly k rozsáhlejším kampaním a všechny příspěvky týkající se kampaně označovaly zvoleným hashtagem. Místo toho, aby tím získávaly nový prostor, kde by jejich příspěvky mohly být vidět, ovšem takovým hashtagem pouze zpětně odkazovaly na své vlastní příspěvky v rámci stejné kampaně.

Nad hashtagy na Facebooku tedy zatím zřejmě není třeba úplně lámat hůl. Jejich úspěšné použití nicméně bude poněkud složitější, než to mohlo vypadat na první pohled. Získat svým příspěvkům v praxi vyšší viditelnost použitím hashtagů bude vyžadovat jistou promyšlenost a porozumění tomu, jak v praxi fungují.

Total
0
Shares
Další články