Proč chce Facebook koupit mapovací startup Waze?

Zpráva o tom, že Facebook pravděpodobně bude kupovat izraelský Waze za částku blížící se miliardě dolarů, se objevily minulý týden. Proč ale největší sociální síť o startup tolik stojí? Napovědět mohou názory několika odborníků, kteří pod podmínkou anonymity odpověděli na tuto otázku serveru Business Insider. Jaké jsou tři zajímavé pohledy na to, co by Facebooku mohla miliardová akvizice přinést?

První z názorů mluví o tom, že Facebook potřebuje, stejně jako ostatní velcí hráči na trhu (Google, Microsoft, Apple), mít vlastní mapovací aplikaci. Mapy podle tohoto názoru budou v budoucnu základním uživatelským rozhraním pro lokální vyhledávání. Facebook o pozici v lokálním vyhledávání stojí, právě v tomto oboru se totiž nachází budoucnost mobilních aplikací monetizovaných inzercí – a mobilní aplikací se největší sociální síť sice pomalu, ale o to nevyhnutelněji stává. Pokud chce Facebook zůstat relevantní pro své uživatele a udržet se na špici, bez vlastní mapy se pravděpodobně neobejde. Mapové aplikace od Waze navíc obsahují prvky, na kterých může Facebook dále stavět nové sociální funkce.

Druhý názor zdůrazňuje novou aplikaci Facebook Home a to, že sociální síť chce nezávislost na mapovací aplikaci od Googlu, která přirozeně telefonům s Androidem vládne. Čím bude Facebook na mobilech užívanější, tím více se mu vyplatí, když dokáže svým uživatelům při jednom poskytnout i mapy, místo aby je posílal na mapy svých konkurentů.

Třetí názor poskytuje důvody hned tři. Waze je jednak skvělá aplikace, která jednoznačně vyčnívá z davu a dokáže si své uživatele udržet i proti přednahraným aplikacím, které jsou na mobilních telefonech již od zakoupení. Takové aplikace Facebook potřebuje, z podobného důvodu kupoval svého času i Instagram a jak se dnes ukazuje, investice to byla velmi dobrá.

Kromě toho Waze umožňuje vidět, kde se právě nachází uživatelovy kontakty, ovšem bez check-inů nebo jakékoliv jiné aktivity na straně uživatelů (aplikace sleduje pohyb motoristů a na základě toho kreslí mapy silničních komunikací). Jde tedy o ideální funkci pro propojení s miliardovou uživatelskou základnou Facebooku a jeho čtvrtmiliardovou mobilní populací.

Dalším možným přínosem je i optimalizace news feedu, díky níž je možné zobrazovat příspěvky (a reklamy) i podle toho, kde se uživatel právě nachází. Právě to je jedna z nejdůležitějších informací, které v současnosti Facebooku pro cílení jak organického, tak sponzorovaného obsahu na uživatele chybí.

Podle názorů odborníků se tedy zdá, že Waze pro Facebook je skutečně ideální protějšek. Ačkoliv miliarda dolarů se může zdát hodně, aplikace má sama o sobě asi 44 milionů aktivních uživatelů, což v mobilním světě rozhodně není málo. Mapy Waze navíc již nyní obsahují sociální prvky, na kterých může Facebook dále stavět, a pomohly by mu výrazně vylepšit lokální vyhledávání a déle by udržely uživatele uvnitř jeho aplikací. To vše v souhrnu znamená kvalitnější služby, více času stráveného uživateli v rámci Facebooku a s tím také více zobrazených a lépe zacílených reklam. Obrázek toho, proč by sociální síť mohla chtít investovat miliardu dolarů, se tak začíná konečně skládat.