Přichází hodnější a ohleduplnější Facebook?

Facebook má velké plány pro mobilní prostředí, při jejich realizaci si ale bude dávat velký pozor, aby si proti sobě nikoho nepoštval. Tak by se dal jednou větou shrnout obsah konference f8, kterou největší sociální síť pořádala minulý týden. Pojďme se s odstupem podívat na vše, co jsme se od té doby o nové tváři Facebooku dozvěděli.

Mark Zuckerberg oznámil, že jeho společnost dospěla a chce se změnit. Namísto hesla “move fast and break things”, které Facebook razil v časech, kdy jej ještě bylo možné považovat za startup, bude nyní platit “move fast with stable infra”. Praktické projevy této změny? Facebook chce s uživateli i vývojáři zacházet opatrněji než doposud a dát jim větší kontrolu a silnější pocit bezpečí a stability. Zároveň chce být platformou, která na sociální úrovni propojuje mobilní ekosystém napříč existujícími operačními systémy.

Změny API budou oznámeny nejpozději dva roky předem

Hlavním projevem změny hesla Facebooku je kromě faktu, že to nové je podstatně méně úderné, také větší stabilita pro developery. Těm Zuckerberg slíbil, že veškeré změny neproběhnou dřív, než dva roky od jejich oznámení. Developeři tak při napojování svých aplikací na funkce Facebook API budou moci být klidní, že se k nim sociální síť za měsíc neobrátí zády, jak se to mohlo stát doposud.

Anonymní přihlašování do aplikací

Anonymní přihlašování zase dává větší možnosti uživatelům. Zatímco doposud se mohli přihlásit přes Facebook do aplikací třetích stran pouze s tím, že tvůrcům aplikací předali své osobní údaje ze sociální sítě, s anonymním přihlašováním žádné údaje sdílet nebudou. Stále ale budou přihlášeni přes svůj účet na Facebooku a nebudou si tak muset pamatovat nové uživatelské jméno a heslo. Uživatel bude moci své anonymní přihlášení do aplikace později upravit a s tvůrcem aplikace svoje osobní data sdílet.

Žádná data o přátelích

Zároveň s anonymním přihlašováním přichází i další důležitá změna v oblasti aplikací – Facebook zruší možnost vyžadovat od neanonymně přihlášeného uživatele data o jeho přátelích. Tuto funkci měly aplikace zabudovanou již mnoho mnoho let zpátky. Přestože Facebook nabízel možnost, jak omezit data, která o vás prostřednictvím vašich přátel mohou aplikace získat, bylo to celé poněkud podivné a příslušná oblast nastavení byla skryta tak hluboko, že průměrný uživatel o její existenci neměl pravděpodobně ani tušení. Do budoucna budou aplikace moci získat data jen přímo od uživatelů, kterých se tato data týkají.

Povolení pro aplikace půjde zvolit jednotlivě

Poslední novinka týkající se ochrany uživatelských údajů znamená, že pokud se uživatel rozhodne přihlásit do aplikace neanonymně, může si zároveň zvolit, která vyžadovaná povolení aplikaci udělí. Doposud bylo udělování povolení na principu “ber, nebo nech být” a uživatelé museli aplikaci požadované přístupy ke svému účtu udělit buď všechny, nebo ji nemohli používat. Nově mohou jednotlivě ze seznamu požadovaných povolení zvolit, která udělí a která nikoliv.

Reklamní Audience Network

Přesně jak se předpokládalo, Facebook oznámil svou novou reklamní síť. Jmenuje se Audience Network a umožní cílit reklamu na uživatele nezávislých aplikací s pomocí jejich údajů z největší sociální sítě. K dispozici budou bannery i reklamy nativní pro danou aplikaci.

Autofill pro rychlé placení

Funkce Autofill rozhodně není nová, Facebook ji ale až nyní spouští plošně pro všechny. Uživatelé díky novince nebudou muset ručně vyplňovat své platební údaje v aplikacích, které Autofill využijí. Jde především o mobilní aplikace, v nichž vypisování všech potřebných informací může být dost otravné a zdlouhavé. Namísto toho zmáčknutím jediného tlačítka může uživatel nechat načíst své platební údaje z Facebooku a potom je pouze potvrdit.

FbStart jako odpalovací rampa aplikací

Tvůrcům aplikací Facebook nabízí pomoc. Pro nové aplikace nabídka obsahuje služby v hodnotě 5 tisíc dolarů na rozjezd, těm, které již fungují, ale chtějí dál zvětšovat svou uživatelskou základnu, pak 30 tisíc dolarů. Cílem samozřejmě je pomoci aplikacím vyrůst natolik, aby pro Facebook vytvářely obsah a platily za jeho reklamu, čímž by se investice vrátila. To ale neznamená, že služby zdarma nepřijdou i tak vhod.

Mobilní tlačítko Like

Facebook představil verzi tlačítka Like pro externí mobilní aplikace. “To se mi líbí” už tedy nebude omezeno pouze na Facebook a web.

Co byste odpověděli, pokud by se vás někdo zeptal, co dělá web webem? Není nepravděpodobné, že byste jako ten nejdůležitější prvek zvolili odkazy propojující jednotlivé stránky mezi sebou. A přesně tyto odkazy chybí v mobilním ekosystému, kde jsou aplikace v podstatě oddělené, bez vzájemného propojení podobného webovým odkazům. Facebook to chce změnit, a posloužit má novinka AppLinks.

Díky ní by se při klinutí na odkaz v aplikaci mohla místo prohlížeče otevřít jiná, druhá aplikace. Patrná je inspirace tím, jak je propojena hlavní aplikace Facebooku s jeho Facebook Messengerem, novinka by měla fungovat ve stejném duchu.

Facebook toho představil mnohem víc, ostatní oznámení se ale týkají relativně specializovaných funkcí zaměřených pouze na developery (o které v rámci konference šlo především). Pokud vás zajímají i tyto novinky, vyčerpávající seznam všeho, co bylo představeno, vytvořil server TechCrunch.

Total
0
Shares
Další články
Přečtěte si více

Takhle pekelnou facebookovou soutěž už jsme dlouho neviděli

Pohoršování se nad soutěžemi proti pravidlům Facebooku (a často i zdravému rozumu) nás přestalo bavit už před docela dlouhou dobou. Nedělali bychom totiž nic jiného. Do našeho rozsáhlého archivu ale teď přibyla jedna, která nás svým svérázným provedením natolik zaujala, že jsme prostě nedokázali odolat. Navíc má pravděpodobně našlápnuto překonat jeden (přinejmenším český) rekord.