Překvapení od Facebooku: všestranné vyhledávání podle sociálních vazeb

Příšerné vyhledávání na Facebooku právě začalo dávat smysl a jeho nová podoba umožní zužitkovat nejrůznější sociální data, která si zatím nechával pro sebe. Můžete se totiž zeptat prakticky na cokoliv a hledat třeba fotky svých přátel z konkrétního místa a doby, nechat si doporučit restauraci či zubaře, prohledávat přátele podle zájmů nebo zkusit najít ideálního partnera mezi přáteli přátel.

Novinka pojmenovaná Graph Search je vlastně nový způsob, jak na největší sociální síti hledat lidi, fotky, místa či zájmy, které jsou pro uživatele nejvíce relevantní. Zatímco tradiční webové vyhledávání podle Marka Zuckerberga funguje tak, že k otevřeným otázkám přiřazuje odkazy, kde by mohla být odpověď, vyhledávání v sociálním grafu je navrženo tak, aby na přesně položenou otázku nabídlo přímo odpověď. Postupně by navíc mělo přibýt i vyhledávání příspěvků a také akcí z takzvaného Open Graphu (například přes aplikace přečtené články či poslouchané písně), což v dosavadní verzi zatím chybí.

Dotazy lze zpřesňovat neomezeným řetězením požadavků a následně dál upravovat. Můžete hledat třeba “fotky mých přátel, kteří jsou fanoušky startupů, ze Spojených států před rokem 2005”. Facebook tak dostává skutečnou hloubku a bude rozhodně v mnoha ohledech použitelnější. Poměrně logicky se očekává, že většina hledání se bude týkat fotek, které byly dosud poměrně těžko dostupné – ostatně právě kolem fotek se točí podstatná část veškeré aktivity a uživatelé jich dosud nahráli 240 miliard. Možnosti tím ale ani zdaleka nekončí.

Citelným poklesem na novinku zareagovaly například akcie služby Yelp a pohoršil si také Match.com nebo LinkedIn. Může a nemusí to něco znamenat, každopádně jsou to právě tyto služby spolu s dalšími jako je Foursquare, které jsou potenciálně v ohrožení. Přes nové vyhledávání můžete hledat oblíbené restaurace svých přátel s určitým vkusem na konkrétních místech, pídit se po vhodných pracovních nabídkách či pátrat po volném partnerovi s vybranými zájmy, přáteli a vhodnou adresou. Facebook bude bezpochyby dál posilovat i důraz na získávání uživatelských hodnocení nad rámec běžného Like, stejně jako v nedávno spuštěné funkci Nearby.

Zatím je vyhledávání na základě sociálních vazeb dostupné pouze pro omezený počet anglicky mluvících uživatelů ve Spojených státech a šířit se zřejmě bude poměrně pomalu. Už nyní ale na Facebooku můžete v češtině prozkoumat speciální stránku facebook.com/about/graphsearch, která se mu věnuje. Najdete tu několikaminutové povídání zaměstnanců Facebooku včetně Marka Zuckerberga, praktické ukázky a nechybí ani obecné emotivní video s hudbou od Sigur Rós. Ve spodní části stránky se navíc můžete dobrovolně přihlásit do seznamu čekatelů, přestože efekt tohoto kroku je nejistý.

Ještě důležitější než dřív (pokud to ještě jde) bude otázka soukromí. Facebook proto také v souvislosti s odhalením novinky začal intenzivněji vybízet uživatele, aby věnovali čas jeho nastavení. V zásadě platí, že pro ostatní bude viditelné pouze to, co doposud, a nic se nemění. Co mají vidět jen přátelé, uvidí přátelé, co nemá vidět nikdo, zůstane utajeno. Pozor je třeba dát jen na některé problematické situace – například pokud fotku s vámi nahraje některý z přátel, vztahují se na ni jeho nastavení, stejně jako v současnosti. Proto je dobré aktivovat si upozornění na jakékoliv označení, které počítá i s možností požádat přítele o smazání fotky. K tématu soukromí hned Facebook vydal také krátké video se vším podstatným:

Vůbec byl Facebook co se týče dostupnosti materiálů až nečekaně plodný a kromě výše zmíněných stránek a videí nabídl také množství screenshotů a několik užitečných textů. Na stránkách Facebook Studia se věnuje speciálně dopadu na firmy a jejich stránky, kterým má relevantní vyhledávání zajistit přísun nových návštěvníků a fanoušků (již dnes prý stránky každý den navštíví přes 150 milionů uživatelů). Vyzývá zejména k doplnění a aktualizaci veškerých údajů, které uživatelům pomohou s hledáním, bohužel bez dalších podrobností. Každopádně se tak ale otevírá další cesta, jak omezit svou závislost na EdgeRanku.

Pokud vás zajímá historické i technické pozadí celé funkce a nějaké ty historky ze zákulisí, o více než ročním vývoji se formou facebookové poznámky rozepsal Lars Rasmussen a je to zajímavé čtení. Na stránce pro novináře zase najdete tipy, jak mohou sociální vyhledávání využít média při tvorbě svých příběhů, získávání autentických fotografií či pro oslovení nových čtenářů.

Pokud jste dosud marně hledali odpověď na otázku, k čemu je dobré mít hodně přátel, nyní jste tedy našli odpověď. Výsledky nového vyhledávání budou omezené pouze vašimi spojeními, což může být výhoda i nevýhoda zároveň. Čím víc vazeb a informací ve vašem sociálním grafu, tím lépe vám dokáže Facebook zodpovědět jakoukoliv otázku. Vše nicméně bude kombinováno i s klasickým webovým vyhledáváním, které lze v případě zájmu (nebo nemožnosti dobrat se kloudného výsledku) využívat samostatně. Podle očekávání tuto část zajistí Bing od Microsoftu, protože se podle Zuckerberga ukázal jako flexibilnější než Google. A určitě to není jediný důvod, proč lidé z Googlu asi nebudou zrovna nadšení.

Miliarda uživatelů, čtvrt bilionu fotek a bilion vzájemných vazeb, to je už hodně velká oblast internetu k prozkoumávání, ke které Google se svým hledáním nemá přístup. Vyhledávací gigant zatím vydatně propojuje všechny své služby, od e-mailu až po YouTube s jeho 800 miliony unikáty měsíčně, kde může doplňuje sociální prvky a zlepšuje se i v sémantickém vyhledávání. Zkrátka to vypadá na čím dál zajímavější střetnutí. Vedle toho je už jen drobnou zajímavostí fakt, že klíčovým vývojářem za novým facebookovým hledáním je již zmíněný Rasmussen, jehož startup kdysi Google koupil a vybudoval na něm Google Maps. Později stál také u služby Google Wave a k modré sociální síti přeběhl v roce 2010.

Total
0
Shares
Další články
Přečtěte si více

Facebook nově změří konverze z reklamy i bez prokliků

Jak měřit výkonnost reklamy na Facebooku, pokud na ni uživatelé neklikají? Sociální síť přichází s novou metodou založenou na cookies. Jmenuje se View Tags a dokáže spárovat reklamu s úspěšným prodejem, na kterém se podílela svým zobrazením, a to i týdny či měsíce po jejím zhlédnutí uživatelem.