Chcete rozjet hype? Zařiďte si pozitivní hodnocení svých postů

Podle nové, provokativní studie Social Influence Bias je individuální hodnocení příspěvků na sociálních médiích závislé na tom, jak jsou tyto příspěvky populární mezi ostatními. Pokud některý příspěvek už své pozitivní hodnocení získal, je pravděpodobnější, že jej dál budou kladně hodnotit i další uživatelé. Již existující popularita se násobí a podporuje další růst popularity. Platí to ale jen u kladného hodnocení. Negativní reakce podle studie další negativitu nevyvolávají.

Alespoň v případě, že tyto negativní reakce nejsou zasloužené. Vliv zasloužených negativních reakcí studie nezkoumala. Cílem týmu složeného z vědců z dvou amerických a jedné izraelské univerzity bylo zjistit, zda existující pozitivní či negativní hodnocení obsahu na sociálních médiích dokáže vytvořit hype, který neodpovídá skutečné kvalitě hodnoceného obsahu.

K experimentu využili nejmenovanou službu sociální agregace odkazů s funkcí bodování příspěvků (představte si starý Digg před redesignem). Uživatelé takové služby mají možnost dát příspěvku plus bod, pokud se jim líbí, mínus bod, pokud se jim nelíbí, nebo nebodovat vůbec. Příspěvky s nejvíce body jsou považovány za nejpopulárnější. Podobný systém funguje třeba na Redditu, který ovšem popřel, že by „nejmenovanou službou“ byl právě on.

Plusové falešné body ovlivňují, jak bodují ostatní

Experiment probíhal tak, že tým vkládal na službu vzájemně příspěvky zhruba srovnatelné kvality. Zároveň všem příspěvkům hned od začátku dal určitý počet falešných hlasů, buď pozitivních, nebo negativních. Výzkumníci měřili, jak se falešné hlasy projeví na vývoji bodového skóre příspěvků a jejich popularitě.

Aby kopírovali charakter služby, na které převažují pozitivní reakce, bylo falešných bodů uděleno víc pozitivních, než negativních (přidělené body byly v poměru 4049 plus vs. 1942 mínus). Aby bylo s čím srovnávat, část vkládaných příspěvků patřila do kontrolní skupiny. Její skóre nechali vědci plynout přirozeně, bez počáteční manipulace falešným bodováním.

Výsledek přesvědčivě prokázal, že počáteční pozitivní reakce ovlivňují počet dalších pozitivních hodnocení. Příspěvky, které začínaly s falešnými pozitivními body, končily se skóre o 25 procent lepším, než příspěvky z kontrolní skupiny. Ale nejen to. První čtenář příspěvku s falešným pozitivním skóre mu dal plus bod s o třetinu vyšší pravděpodobností, než pokud počáteční falešné body přiděleny nebyly.

Mínusové body neměly vliv

Negativní falešné body podobné důsledky neměly. Naopak, konečné skóre příspěvků s počátečními mínusovými body bylo zcela srovnatelné s kontrolní skupinou. Negativní body u čtenářů ani nezvyšovaly pravděpodobnost, že také udělí mínusový bod.

Je samozřejmě třeba vzít v úvahu, že počáteční mínusové body nebyly v těchto případech „zasloužené“ kvalitou příspěvku. Je proto klidně možné, že by v těch případech, kdy by si bodovaný objekt (ať už článek, restaurace nebo film) negativní ohodnocení skutečně zasloužil, počáteční mínusové body celkové skóre ovlivnily. To by ale samozřejmě bylo třeba prokázat další studií.

Studie se ovšem zaměřovala na hype nezasloužený kvalitou, a ten se jí prokázat skutečně podařilo. Jak už ale bylo řečeno, funguje pouze u kladného hodnocení. Pokud nějakou věc hodnotí uživatelé na sociálních médiích pozitivně, zvyšuje to pravděpodobnost, že se bude líbit i ostatním.

A jaký je podle výzkumníků hlavní výstup ze studie? Prokázaná stádovitost podle nich může ovlivňovat přesnost služeb, které se zaměřují na poskytování uživatelských recenzí a hodnocení. Film, restaurace či kniha, které na IMDb, Yelpu nebo GoodReads dostanou vysoké skóre, ho možná nedostaly jen proto, že jsou skutečně nejlepší.