Podrobně o stavu sociálních sítí nejen v Evropě

Studie byla provedena agenturou InSites Consulting v 35 zemích světa na vzorku celkem 9027 osob. Dotazování probíhalo e-mailem, především v Evropké unii (kromě pobaltských zemí, ale včetně České republiky). Dalšími zeměmi bylo Švýcarsko, Ukrajina a Rusko, mimo Evropu pak Austrálie, Brazílie, Čína, Indie, Japonsko a USA. Nejprve několik podnětných globálních postřehů:

  • Celosvětově přes miliardu lidí užívá sociální sítě. To je kolem 70 procent z těch, kdo mají přístup k internetu. O existenci Facebooku ví z internetové populace skoro každý, číslo se blíží 100 procentům.
  • Nejvíce jsou sociální sítě využívané v Indii, kde se lidé registrují průměrně na 3,9 sítí, nejméně v Evropě, kde je to 1,9. V USA studie uvádí 2,1.
  • Na Facebooku trávili uživatelé déle než na Twitteru. Průměrná návštěva trvala 37 minut, na Twitteru jen 21 minut.
  • Zatímco o Twitteru ví až 80 procent internetové populace, aktivně jej využívá jen 16 procent.
  • 60 procent lidí nestojí o nové sociální sítě, 93 procent nehodlá měnit ty, které užívají. Zatímco malé sociální sítě studie odsuzuje k úpadku, těm velkým prorokuje další růst.
  • Přes 50 procent uživatelů sociálních sítí zde komunikuje se značkami nebo je sleduje. Hlavním tématem online konverzací jsou offline zkušenosti se značkami, přičemž ty pozitivní častěji než ty negativní.
  • Hlavním důvodem pro fanouškovství na Facebooku je obliba produktu, ne reklama.
  • 36 procent sdílelo na sociální síti obsah mající se značkou souvislost, 44 procent spotřebitelů by se rádo podílelo na tvorbě reklam a produktů.
  • 38 procent uživatelů internetu má smartphone. Na něm je v průměru nainstalováno 25 aplikací a užíváno je z nich 12. Mezi užívanými tvoří většinu právě aplikace sociálních sítí. Geolokaci užívá 12 procent majitelů chytrých telefonů a o augmentované realitě ví pouhá 4 procenta.

Jak je to s adopcí sociálních sítí?

Ze zkoumaných oblastí je nejnižší adopce sociálních médií překvapivě v Japonsku, kde je uživatelem alespoň jedné jen 34 procent obyvatel. Zvláštní situace je v Číně, kde je uživatelem alespoň jedné 44 procent obyvatel, což je druhý nejnižší údaj ze všech zkoumaných oblastí, ale průměr na aktivního uživatele je 3,4 různých sociálních sítí, což je v globálním srovnání hodně. Jinými slovy, čínkých uživatelů je v poměru k populaci relativně málo, jsou ale velmi aktivní.

Globální adopce sociálních sítí

V Evropě je adopce sociálních médií v globálním měřítku vysoká, je tu nicméně malý počet využívaných variant – na aktivního uživatele připadá jen 1,9 sociální sítě. Celých 98 procent osob uvedlo, že nějakou sociální síť zná, 73 procent je alespoň u jedné aktivním uživatelem. Regionálně je nejméně sociálních sítí užíváno v severní Evropě, 1,5 sociální sítě na aktivního uživatele (a 75 procent uživatelů alespoň jedné), nejméně uživatelů alespoň jedné bylo v západní Evropě, 66 procent (při 1,8 sítě na aktivního uživatele). Evropa pokulhává pouze za Brazílií a Indií, v Brazílii uvádí studie 86 procent registrovaných v rámci alespoň jedné sociální sítě, v Indii je to 88 procent.

Počty užívaných sociálních sítí v Evropě podle regionů

Rovných 50 procent evropských uživatelů sociálních sítí je členem pouze jedné. Příliš nepřekvapí, že až na výjimky je touto sítí Facebook. 26 procent užívá sítě dvě, 14 procent tři. Východní Evropa, do níž byla zařazena i Česká republika (co naděláme), měla počty uživatelů i užívaných sítí v rámci celoevropského průměru spíše vyšší. Mezi dotazovanými Čechy 79 procent užívá alespoň jednu síť, z toho 47 procent je uživateli právě jedné sítě, 31 procent dvou sítí, 14 procent tří sítí a v průměru na uživatele připadá 1,9 sítě.

Denní návštěvnost a strávený čas

Denně se do sociálních sítí loguje přes 600 milionů lidí. Snad trochu překvapivě se nejvyšším podílem denních uživatelů chlubí jiná síť než Facebook. Prvenství totiž obsadila východoevropská VKontakte, jeho ruskojazyčný klon, s výkonem 63 procent. Facebook skončil druhý s 58 procenty. Bez debat ovšem vyhrává na absolutní počet denních uživatelů, kde má více než 400 milionů. Nejvíce každodenních uživatelů sociálních sítí je v Indii, 82 procent.

I v čase stráveném na stránkách vede VKontakte. Zatímco jedna návštěva tu uživatelům zabere v průměru 49 minut, na Facebooku jim trvá jen 37 minut a na Twitteru 21 minut.

Top 3 sociální sítě v různých částech Evropy

Zatímco Facebook je jasnou jedničkou v EU, Austrálii a USA, s Twitterem, MySpace a LinkedIn na dalších předních pozicích, v Rusku a na Ukrajině vede VKontakte, v Číně Qzone a v Brazílii a Indii Orkut. Co do členství je v Evropě mezi prvním Facebookem a druhým Twitterem ohromná propast, 62 vs. 16 procent.

Jaký je profil uživatelů nejpopulárnějších evropských sociálních sítí?

Nakonec se pojďme podívat na profily uživatelů sociálních sítí, které v našich krajích patří mezi ty nejpopulárnější:

Uživatelé nejpopulárnějších evropských sociálních sítí

Studie obsahuje opravdu spoustu zajímavých informací o uživatelích sociálních sítí, jejich komunikaci se značkami, užívání augmentované reality, internetu a geolokačních služeb i dalších věcech. Proto máte-li čas, určitě si ji celou alespoň prolistujte.