Počet shlédnutí příspěvku prý uživatele nezajímá, tvrdí Facebook

Odhadnete, kolik lidí vídá vaše osobní příspěvky na Facebooku? Míváte s nimi úspěch, a desítky Likes a komentářů? Nebo je častější varianta, že jste rádi za jeden Like či komentář, a někdy ani to?

Vše samozřejmě záleží na velikosti vašeho publika. My zde ale nemáme na mysli ty z vás, kdo publikují pro tísíce přátel a followerů, jako je třeba Jindřich Šídlo. Myslíme naopak ty, kdo píší své příspěvky pro stovku, možná dvě stovky skutečných přátel a známých.

Stanfordský výzkum provedený na toto téma nedávno zjistil, že lidé na základě nízkého engagementu svých příspěvků předpokládají, že je vidělo málo lidí. V tom se ale velmi mýlí. Podle výzkumu totiž průměrný příspěvek vidí 35 procent všech přátel. Buzzfeed okamžitě dovodil, že Facebook informace skrývá před uživateli schválně. Proto, aby neranil jejich city. Kdo z nás by byl rád, že příspěvek vidělo 100 lidí, ale ani jeden z nich mu nedal Like? Tak se dá shrnout komentář, který k přístupu Facebooku sepsal Charlie Warzel.

Článek vzbudil pozornost, a tak na něj zareagoval i pracovník Facebooku Lars Backstrom. Lars je členem týmu, který má na starosti vývoj news feedu. Jeho odpověď? Uživatelé o informaci o tom, kolik lidí jejich příspěvky vidělo, nestojí.

„Základní idea článku, že všichni chtějí vědět, kolik přátel vidělo příspěvky, a že jim to Facebook nechce říct, je jednoduše chybná. Pár nás takové funkce vytvořilo a interně jsme je testovali. Náš závěr byl, že lidi mnohem víc zajímá, komu se příspěvky líbily, než kolik lidí je vidělo. Z tisíců návrhů a připomínek, které od uživatelů o news feedu každý měsíc dostáváme, prakticky nikdo o tuhle funkci nežádá.“

Pro doplnění je dobré zmínit, že informace o zobrazování příspěvků Facebook na některých místech ukazuje. Předně, ukazuje je majitelům a adminům stránek. Kromě toho je informace o tom, kdo příspěvky viděl, k dispozici také v rámci skupin. Zde se zobrazuje nejen číslo, ale rovnou i jména těch, kdo si příspěvek přečetli.

Backstrom uzavírá, že Facebook má jedinou motivaci pro manipulaci news feedu: Zobrazovat uživatelům co nejvíc relevantních příspěvků. Takových, které si přečtou, okomentují, a stráví u nich trochu času. Podle sociální sítě to je to nejlepší, co může udělat jak pro sebe, tak pro své uživatele.