Pew Research: Uživatelé Facebooku si od sítě dávají i několikatýdenní pauzy

Jaké jsou návyky uživatelů Facebooku? Proč se síti někteří z nich dočasně vyhýbají? Kolik amerických neuživatelů plánuje v budoucnu účet na Facebooku založit? A chtějí uživatelé čas omezovat, nebo ho na největší sociální síti hodlají naopak trávit víc? I na tyto otázky odpovídá aktuální studie od Pew Research & American Life Project.

Zatímco v roce 2009 užívalo některou ze sociálních sítí jen 47 procent amerických online dospělých, do současnosti tento podíl vzrostl na 69 procent. Zajímavé přitom je, že Facebook je ze všech amerických sítí dominantní, užívá jej 67 procent dospělých ve Spojených státech. Jinými slovy, skoro každý, kdo v Americe sociální sítě používá, má také účet na Facebooku. Vyplývá to ze studie Pew Research & American Life Project.

Tito uživatelé jsou se svou dominantní sociální sítí ne vždy spokojeni. Ba naopak, 61 procent z nich udává, že se někdy v minulosti Facebooku i několik týdnů v kuse vyhýbali. Nejčastějšími důvody, proč na síť nezavítali, bylo to, že neměli čas (21 procent), že neměli zájem (10 procent), nebo že podle nich šlo o ztrátu času a obsah byl nezajímavý (10 procent). Naopak médii často skloňovaná obava o ochranu soukromí v tomto ohledu velkou důležitost neměla, v součtu s obavou z bezpečnosti, spamu a reklamy ji uvedla jen 4 procenta dotázaných.

Mnoho potenciálních nových uživatelů už v USA není

Možná ještě zajímavější poznatek než ten předchozí je, že 20 procent online dospělých uvádí minulost aktivního uživatele Facebooku, mezitím ale svoje účty zrušili či opustili a síť přestali navštěvovat. Důvody, proč tak učinili, se často tématicky shodovaly s důvody aktivních uživatelů pro dlouhodobou pauzu – protože ale tuto otázku v anketě zodpovídalo příliš málo lidí, nemělo smysl odpovědi statisticky zpracovávat. Místo toho Pew Research nabízí některé původní doslovné reakce uživatelů:

  • Nerad moc mluvím.
  • Nejsem sociální.
  • Můj účet byl kompromitován.
  • Nedostatek soukromí.
  • Facebook mi bral čas.

Studie také odhalila, že šance Facebooku na zvýšení počtu uživatelů z USA jsou mizivé. Z těch, kdo zatím největší sociální síť v této zemi nevyužívají, má v budoucnu v plánu účet zakládat jen 8 procent. Ostatní o službu evidentně buď zájem nemají, nebo se jí dokonce chtějí cíleně vyhnout.

Uživatelé chtějí na Facebooku trávit stejně nebo méně času

Kromě toho, že je na sociálních sítích víc uživatelů než v minulosti, jsou tito uživatelé také aktivnější než v minulosti. Zde studie vychází ze srovnání s rokem 2011, kdy svou sociální síť (ať už to byla kterákoliv) navštěvovala několikrát denně rovná třetina uživatelů. Na konci roku 2012 to bylo už 41 procent.

Nepříliš překvapivě přes polovinu uživatelů udává, že Facebook je pro ně zhruba stejně důležitý jako před rokem (59 procent) a tráví na něm stejně času (53 procent). Velmi málo uživatelů uvádí, že je pro ně důležitější (12 procent) a že na něm tráví času více (13 procent), kolem třetiny uživatelů pak tvrdí, že je méně důležitý(28 procent) a času zde tráví méně (34 procent). Více času přitom za rok na Facebooku nechce trávit skoro nikdo – jen 3 procenta uživatelů. 69 procent uživatelů se touto otázkou nijak zvlášť netrápí a času hodlají trávit stejně, 27 procent lidí by rádo investovaný čas omezilo.

Věřme, že v případě těch, kteří mluví o omezení času tráveného na sociální síti, nejde jen o klasický social desirability bias, tedy situaci, kdy lidé na otázky automaticky odpovídají tak, aby sami sebe představili v co nejlepším světle. Z poslední oblasti studie nicméně skutečně lze věřit hlavně těm, kteří přiznávají, že na Facebokou tráví času více než dřív, protože na ty zmíněné zkreslení odpovědí nedopadá (nejde o odpověď, která by uživatele představovala v pozitivním světle). Ve světle této úvahy se potom jako vůbec nejdůvěryhodnější jeví ona 3 procenta lidí, kteří chtějí na Facebooku trávit více času i do budoucna.

Total
0
Shares
Další články
Přečtěte si více

Evropská komise jde do boje za naše data. Co má v plánu?

Pokud se na sociálních sítích objeví informace či fotky, které bychom raději světu neukazovali, asi leckoho napadne, zda je vůbec ještě možné vše vymazat a znemožnit tak dohledatelnost i do budoucna. Možná, že se to v dohledné době stane skutečností. Jestli vejde v platnost navrhované nařízení Evropské komise na ochranu dat, mohou uživatelé počítat s větší ochranou soukromí na internetu.