Pentagon investoval miliony dolarů do studia sociálních sítí

Jak se přes sociální sítě šíří informace? Jak lidé sociální sítě používají k organizaci demonstrací a protestů? A lze přes sociální sítě účinně bojovat proti nepravdám a dezinformacím? Americké ministerstvo obrany do hledání odpovědí na tyto otázky investovalo prostřednictvím organizace DARPA od roku 2011 minimálně 15 milionů dolarů.

Sociální sítě nejsou zajímavé jen pro uživatele nebo jako marketingový nástroj. Hodny pozornosti jsou i z hlediska národní bezpečnosti a informačních toků všeobecně. To po americké NSA a jejích programech na špehování přes sociální sítě dokazuje i Pentagon.

Výzkumná organizace americké armády DARPA (Defense Advanced Research Projects Agency), podřízená americkému ministerstvu obrany, roku 2011 spustila program Social Media in Strategic Communication. Ten je zaměřený na zkoumání nejrůznějších vlastností sociálních sítí, způsoby jejich používání a především šíření informací. Podle Guardianu ve spolupráci s IBM i několika univerzitami provedla DARPA několik set studií na Facebooku, Twitteru, Kickstarteru, Redditu i vlastních experimentálních sociálních sítí, s celkovými náklady převyšujícími 15 milionů dolarů.

Co všechno DARPA na sociálních sítích zkoumala? Prakticky všechno, co by mohlo být alespoň trochu důležité z hlediska informační bezpečnosti. Na tweetech Justina Birbera a Lady Gaga se organizace pokoušela zjistit, jak na sociálních sítích fungují vliv a autorita. Na velkých sociálních sítích opakovaně zkoumala, jak se šíří memy a informace (například přes Twitter si podle zjištění informace předávají mezi sebou převážně lidé, kteří mají podobné názory). Zkoumala ale také i to, jak sociální sítě ke své organizaci používalo hnutí Occupy Wall Street a demonstranti v rámci Arabského jara.

Podle DARPA jde o obrannou iniciativu

Ve všech předchozích případech šlo pouze o pasivní studie, které zkoumaly chování uživatelů a šíření informací z veřejně dostupných dat (příspěvků či tweetů pro každého veřejně viditelných). V některých případech ale DARPA zašla mnohem dál a uživatelům sama aktivně zasílala zprávy či příspěvky, aby zjistila, jak na ně budou reagovat. V jedné studii pak DARPA na vlastní experimentální sociální síti FaceFriend zkoumala šíření lží a dezinformací sociálními médii.

Organizace sama program popisuje těmito slovy: “Obecným cílem programu SMISC je vytvořit novou vědu o sociálních sítích vznikajících na základě nových technologií. Pomocí tohoto programu DARPA usiluje o vývoj nástrojů, které by podpořily úsilí lidských pracovníků při potírání lživých a dezinformačních kampaní šířením pravdivých informací.”

DARPA kromě toho ujišťuje, že výzkumníci nesmí používat údaje identifikující jednotlivce a vždy jde pouze o hromadné zpracování údajů za účelem odhalení hlubších zákonitostí. Příliš se ale nechce věřit, že by odhalené poznatky byly použity pouze k potírání dezinformačních kampaní, a nikoliv k jiným, agresivnějším účelům, například šíření vlastní propagandy.

Z hlediska organizace jde jen o jeden z mnoha projektů, na kterých nyní pracuje.V minulosti DARPA, fungující od roku 1958, vyvinula například Arpanet, předchůdce dnešního internetu, nebo onion routing, technologii využívanou v anonymizované síti Tor. V dnešní době pak pracuje například na tvorbě laserových zbraní, vyvíjí myšlenkami ovládané končetiny a vynalézá moderní roboty pro nejrůznější účely.

Total
0
Shares
Další články