Páteční blackout Facebooku stál 20 tisíc dolarů za minutu

Facebook zažil v pátek jeden z historicky nejhorších blackoutů svých služeb. K sociální síti nebylo možné se připojit zhruba hodinu a způsobený výpadek příjmů jen za tuto dobu mohl podle odhadů činit 1,24 milionu dolarů.

Být offline se Facebooku nevyplácí. V pátek byla sociální síť pro mnohé uživatele nedostupná asi hodinu a okamžitě tak tratila na příjmech skoro jeden a čtvrt milionu dolarů.

Jak jsme se k tomuto číslu dostali? Cenu za výpadek dostupnosti služeb vypočítal server VentureBeat z celkových příjmů Facebooku za předchozí čtvrtletí. Facebook vydělal na reklamě celkem 2,68 miliardy dolarů. Děleno po minutách se dostanete k částce přibližně 20 680 dolarů, což je příjem Facebooku z reklamy za každou minutu jeho provozu. O tento příjem samozřejmě sociální síť výpadkem přišla, ztracená zobrazení nelze jen tak nahradit.

Co to znamená pro Facebook? Na první pohled se zdá, že milion dolarů se v jeho celkových příjmech snadno ztratí. Je samozřejmě jasné, že ztráta za hodinový výpadek provozu sociální síť ani zdaleka nepoloží, přesto ji ale pocítí. Facebook svým programátorům platí částky od 70 tisíc do 700 tisíc dolarů ročně, jejich průměrný příjem činí 170 tisíc dolarů. Za hodinu výpadku tak Facebook přišel o prostředky na celoroční mzdy sedmi průměrně placených vývojářů.

Málo, nebo moc?

Výpočet samozřejmě není úplně přesný. Předně, není zcela jasné, kolik uživatelů se na Facebook v pátek nemohlo dostat, takže část reklamních příjmů mohla být zachována. Za druhé, v USA, odkud pochází většina příjmů sociální sítě, šlo o poměrně časné ranní hodiny, kdy Facebook rozhodně nevykazuje rekordní návštěvnost. Díky tomu příjem, o který Facebook přišel, nemusí zcela odpovídat předestřenému průměru.

Na druhou stranu, mnoho uživatelů mohlo Facebook pro ranní nedostupnost zavrhnout na velkou část následujícího dne. Tím by se ztráta naopak prohloubila, protože část uživatelů Facebook neměla spuštěný třeba i po několik hodin, během kterých by jej, nebýt výpadku, prohlíželi.

Jedno je každopádně jisté. Pokud jste Facebook, i poměrně krátký výpadek vás stojí takové peníze, které by mnoho menších firem finančně spolehlivě položily.

Total
0
Shares
Další články
Přečtěte si více

Facebook chystá nový News Feed, čeká se víc videa a obrázků

Na čtvrtek 7. března svolala největší sociální síť do svého sídla v Menlo Parku novináře na akci, kde má být představena nová podoba kanálu s příspěvky. Pozvánka sice nic víc neříká, něco málo ale naznačuje projev Marka Zuckerberga u příležitosti zveřejnění hospodářských výsledků a také starší zprávy o chystaných plánech a experimentech.