Vodafone spustil uprostřed října prémiový komerční kanál na YouTube. „Vodafone potvrzuje, že v České republice, stejně jako na ostatních vyspělých trzích, začíná být standardem mít svůj vlastní firemní kanál na YouTube, “ řekl Daniel Honel, Industry Sales Manager českého Googlu. Když ale zamíříme do seznamu kanálů na českém YouTube, zjistíme, že tento „standard“ je zatím v říši snů.
Partneři versus sponzoři
Pokud se podíváme do rozdělení Youtube kanálů, narazíme v kategoriích na položky „Partneři“ a „Sponzoři“. V čem se liší od standardních kanálů? Dopátrat se odpovědi na českém YouTube je poněkud složité. I zahraniční informace jsou mlhavé, a co platí v cizině, nemusí samozřejmě platit v České republice. Lze předpokládat, že zde ani není potřeba tyto údaje zveřejňovat. Každopádně základ je jasný: Partnerské kanály vlastní jednotlivci či organizace, které uzavřeli partnerství s YouTube. Partneři poskytují dostatečně kvalitní obsah a společně s Google se dělí o zisk z reklamy.
Sponzorské „komerční“ kanály využívají trochu méně tradiční obchodní model. Firmy společnosti Google neplatí za provoz svých YouTube kanálů, ale zavazují se k investici do propagace a posílení návštěvnosti kanálu. Podle Daniel Nohela, prodejního manažera Google, je minimální výška investice 30 tisíc dolarů za kvartál.
Oproti standardním kanálům lze využít i větší míry úprav designu pozadí, přidávat další odkazy, například na sociální sítě, zobrazovat bannerovou reklamu, automaticky spouštět videa nebo zobrazovat příspěvky uživatelů.
Trocha statistiky
V kategorii Partneři najdeme přes 100 převážně hudebních kanálů. Mezi nejsledovanějšími jsou ale i nehudební projekty, jako například velmi propagované Otázky Václava Moravce, které dávají divákům možnost pokládat videodotazy českým politikům. Kanál je propojen i na Facebookovou stránku, která má již téměř 10.000 fanoušků. Samotná YouTube stránka má 360 odběratelů a necelých 40.000 zhlédnutí. Nejsledovanější video, týkající se státních maturit má přes 25 tisíc zhlédnutí a 49 komentářů. Je to málo nebo hodně (i vzhledem k tomu, že kanál je dennodenně propagován v televizi)?
Na YouTube lze nalézt většinu politických stran. Zde jsou síly celkem vyrovnané. Nejvíce zhlédnutí v tomto měsíci z nich má strana TOP09. Nejstarším uživatelem je KDU-ČSL, první video nahrála již před dvěma lety. Politika letos objevila sociální sítě a žádná ze stran se nechce nechat zahanbit – kromě YouTube je samozřejmostí i propagace na ostatních sítích jako Facebook či Twitter … kromě KSČM, na jejíchž stránkách pátráte po odkazech na sociální sítě marně. Samozřejmě lze diskutovat o tom, zda by to v jejím případě nebylo opravdu zbytečné.
Z dalších partnerských kanálu už stojí za zmínku jen malý zlomek. Nejzajímavějším je oficiální kanál MFF Karlovy Vary, založený před rokem a půl. Najdete zde trailery již od 29. ročníku (letos byl 44. ročník), novinky, rozhovory, ankety … zkrátka vše, co má takový kanál filmového festivalu obsahovat. Pokud zůstaneme u festivalů, určitě nevynechejte ani Pražské jaro. Pro milovníky vážné hudby jde určitě o zajímavou stránku a 51 odběratelů je velká škoda.
Ve zpravodajství nelze přehlédnout kanál deníku Blesk, který má přes dva miliony zhlédnutí, ale poslední video „Kateřina Kristelová EXKLUZIVNĚ: Svlékla se pro Blesk.cz“ bylo nahráno již před 4 měsíci a od té doby je ticho po pěšině. Ne tak v komentářích, které jsou většinou vůči samotnému deníku negativní.
V partnerských kanálech také najdete učebnicové nakladatelství Fraus. To založilo svůj účet v květnu tohoto roku a již má 24 nahraných videí. Ukazují postupy při používání firemního online systému pro nákup a návody pro použití pomůcek z produkce nakladatelství. Také zde najdete ilustrační videa k učebnicím a promo ukázky k encyklopedii CO-JAK-PROČ.
Vezměme si příklad
Nejvzorovějším partnerským kanálem je Google Chrome. Vznikl v červenci na podporu propagace tohoto prohlížeče. Krátká kreativní videa vtipným způsobem zobrazují možnosti Google Chrome a téměř ihned se začala virálně šířit po internetu. Samotný kanál je ideálním příkladem pro ostatní partnery, jak designem, tak všemi možnostmi využití.
Sponzoři
České YouTube má celkem 4 sponzorské kanály. Ano, čtete dobře. Ani víc, ani míň. Kromě společnosti Vodafone navázali spolupráci také T-Mobile, Nike a Coca-Cola. Vzhledem k požadované výši investic do kanálu a stavu českého YouTube, jaký jsem popsala výše, se možná ani nelze divit. Všechny čtyři společnosti využívají možností YouTube naplno, ale věnujme se opět číslům:
- Vodafone – počet odběratelů 56
- T-Mobile – počet odběratelů 97
- Nike Fooball – počet odběratelů 72
- Green Eyed World (Coca-Cola) – počet odběratelů 10!!!
Přitom posledně zmiňovaný Green Eyed World je tím nejzajímavějším projektem, na který jsem během psaní článku na českém YouTube narazila. Společnost Coca-Cola v dubnu tohoto roku spustila kampaň ke své značce Sprite vcelku netradičním způsobem. Rozhodla se zacílit na dospívající skupinu svých zákazníků a využít dvou oblastí, které mají nejraději – sociálních sítí a hudby. Seriál postupně zveřejňovaný na YouTube, představuje světu talentovanou zpěvačku Katie Vogel. Seriál poběží až do prosince a je plně propojený na Facebook. A má 10 odběratelů a 2 056 zhlédnutí kanálu v České republice.
Pod čarou
V červenci uvedli zástupci Google, že by se portál YouTube brzy mohl dostat z červených čísel a začít generovat zisk. V zahraničí uzavírá smlouvy s produkčními společnostmi, dle vedoucího marketingu v Google, Jonathana Rosenberga, vydělává na miliardách zobrazených videí na partnerských kanálech, nechybí tu herní společnosti, automobilové společnosti, Starbucks či McDonald’s.
Situace v České republice zatím odpovídá tradičnímu zpoždění v přístupu k novým „udělátkům“. I přesto je ale server YouTube českým internetovým uživatelům známý již dostatečnou dobu na to, abychom začali hledat chyby i jinde. Jde o nedostatečnou propagaci nebo nejsou Češi na marketingové kanály zvědaví? Co si budeme nalhávat, dramatický hlodavec bude vždy nejzajímavější.