Partnerské kanály na českém YouTube

Vodafone spustil uprostřed října prémiový komerční kanál na YouTube. „Vodafone potvrzuje, že v České republice, stejně jako na ostatních vyspělých trzích, začíná být standardem mít svůj vlastní firemní kanál na YouTube, “ řekl Daniel Honel, Industry Sales Manager českého Googlu. Když ale zamíříme do seznamu kanálů na českém YouTube, zjistíme, že tento „standard“ je zatím v říši snů.

Partneři versus sponzoři

Pokud se podíváme do rozdělení Youtube kanálů, narazíme v kategoriích na položky „Partneři“ a „Sponzoři“. V čem se liší od standardních kanálů? Dopátrat se odpovědi na českém YouTube je poněkud složité. I zahraniční informace jsou mlhavé, a co platí v cizině, nemusí samozřejmě platit v České republice. Lze předpokládat, že zde ani není potřeba tyto údaje zveřejňovat. Každopádně základ je jasný: Partnerské kanály vlastní jednotlivci či organizace, které uzavřeli partnerství s YouTube. Partneři poskytují dostatečně kvalitní obsah a společně s Google se dělí o zisk z reklamy.

Sponzorské „komerční“ kanály využívají trochu méně tradiční obchodní model. Firmy společnosti Google neplatí za provoz svých YouTube kanálů, ale zavazují se k investici do propagace a posílení návštěvnosti kanálu. Podle Daniel Nohela, prodejního manažera Google, je minimální výška investice 30 tisíc dolarů za kvartál.

Oproti standardním kanálům lze využít i větší míry úprav designu pozadí, přidávat další odkazy, například na sociální sítě, zobrazovat bannerovou reklamu, automaticky spouštět videa nebo zobrazovat příspěvky uživatelů.

Trocha statistiky

V kategorii Partneři najdeme přes 100 převážně hudebních kanálů. Mezi nejsledovanějšími jsou ale i nehudební projekty, jako například velmi propagované Otázky Václava Moravce, které dávají divákům možnost pokládat videodotazy českým politikům. Kanál je propojen i na Facebookovou stránku, která má již téměř 10.000 fanoušků. Samotná YouTube stránka má 360 odběratelů a necelých 40.000 zhlédnutí. Nejsledovanější video, týkající se státních maturit má přes 25 tisíc zhlédnutí a 49 komentářů. Je to málo nebo hodně (i vzhledem k tomu, že kanál je dennodenně propagován v televizi)?

otázky václava moravce na youtube

Na YouTube lze nalézt většinu politických stran. Zde jsou síly celkem vyrovnané. Nejvíce zhlédnutí v tomto měsíci z nich má strana TOP09. Nejstarším uživatelem je KDU-ČSL, první video nahrála již před dvěma lety. Politika letos objevila sociální sítě a žádná ze stran se nechce nechat zahanbit – kromě YouTube je samozřejmostí i propagace na ostatních sítích jako Facebook či Twitter … kromě KSČM, na jejíchž stránkách pátráte po odkazech na sociální sítě marně. Samozřejmě lze diskutovat o tom, zda by to v jejím případě nebylo opravdu zbytečné.

Z dalších partnerských kanálu už stojí za zmínku jen malý zlomek. Nejzajímavějším je oficiální kanál MFF Karlovy Vary, založený před rokem a půl. Najdete zde trailery již od 29. ročníku (letos byl 44. ročník), novinky, rozhovory, ankety … zkrátka vše, co má takový kanál filmového festivalu obsahovat. Pokud zůstaneme u festivalů, určitě nevynechejte ani Pražské jaro. Pro milovníky vážné hudby jde určitě o zajímavou stránku a 51 odběratelů je velká škoda.

mff na youtube

Ve zpravodajství nelze přehlédnout kanál deníku Blesk, který má přes dva miliony zhlédnutí, ale poslední video „Kateřina Kristelová EXKLUZIVNĚ: Svlékla se pro Blesk.cz“ bylo nahráno již před 4 měsíci a od té doby je ticho po pěšině. Ne tak v komentářích, které jsou většinou vůči samotnému deníku negativní.

V partnerských kanálech také najdete učebnicové nakladatelství Fraus. To založilo svůj účet v květnu tohoto roku a již má 24 nahraných videí. Ukazují postupy při používání firemního online systému pro nákup a návody pro použití pomůcek z produkce nakladatelství. Také zde najdete ilustrační videa k učebnicím a promo ukázky k encyklopedii CO-JAK-PROČ.

Vezměme si příklad

Nejvzorovějším partnerským kanálem je Google Chrome. Vznikl v červenci na podporu propagace tohoto prohlížeče. Krátká kreativní videa vtipným způsobem zobrazují možnosti Google Chrome a téměř ihned se začala virálně šířit po internetu. Samotný kanál je ideálním příkladem pro ostatní partnery, jak designem, tak všemi možnostmi využití.

google chrome na youtube

Sponzoři

České YouTube má celkem 4 sponzorské kanály. Ano, čtete dobře. Ani víc, ani míň. Kromě společnosti Vodafone navázali spolupráci také T-Mobile, Nike a Coca-Cola. Vzhledem k požadované výši investic do kanálu a stavu českého YouTube, jaký jsem popsala výše, se možná ani nelze divit. Všechny čtyři společnosti využívají možností YouTube naplno, ale věnujme se opět číslům:

Přitom posledně zmiňovaný Green Eyed World je tím nejzajímavějším projektem, na který jsem během psaní článku na českém YouTube narazila. Společnost Coca-Cola v dubnu tohoto roku spustila kampaň ke své značce Sprite vcelku netradičním způsobem. Rozhodla se zacílit na dospívající skupinu svých zákazníků a využít dvou oblastí, které mají nejraději – sociálních sítí a hudby. Seriál postupně zveřejňovaný na YouTube, představuje světu talentovanou zpěvačku Katie Vogel. Seriál poběží až do prosince a je plně propojený na Facebook. A má 10 odběratelů a 2 056 zhlédnutí kanálu v České republice.

green eyed world na youtube

Pod čarou

V červenci uvedli zástupci Google, že by se portál YouTube brzy mohl dostat z červených čísel a začít generovat zisk. V zahraničí uzavírá smlouvy s produkčními společnostmi, dle vedoucího marketingu v Google, Jonathana Rosenberga, vydělává na miliardách zobrazených videí na partnerských kanálech, nechybí tu herní společnosti, automobilové společnosti, Starbucks či McDonald’s.

Situace v České republice zatím odpovídá tradičnímu zpoždění v přístupu k novým „udělátkům“. I přesto je ale server YouTube českým internetovým uživatelům známý již dostatečnou dobu na to, abychom začali hledat chyby i jinde. Jde o nedostatečnou propagaci nebo nejsou Češi na marketingové kanály zvědaví? Co si budeme nalhávat, dramatický hlodavec bude vždy nejzajímavější.