Opouštějí náctiletí Facebook? Podle Forresteru ani náhodou

Ano, Facebooku se za posledních několik let mírně snížilo několik statistik užívanosti mezi mladými. Především, mladí uživatelé největší sociální síť navštěvují o něco méně často, což loni přiznal přímo její tehdejší finanční ředitel David Ebersman. Kromě toho jich také Facebook aktivně používá o něco méně, což například mezi vysokoškoláky prokázala nedávno studie comScore.

To je jeden pohled, jak se na problematiku dívat. Druhý možný pohled spočívá ve srovnání, jak si Facebook v současnosti vede oproti jiným sociálním sítím. A zde podle Forresteru (ale i podle zmíněné studie comScore) situace pro Zuckerberga a jeho tým nevypadá vůbec špatně.

Forrester zkoumal asi 4500 náctiletých z USA ve věku 12 až 17 let a jejich preference pokud jde o sociální média. Výsledek? Mezi sociálními médii si v návštěvnosti ze strany těchto uživatelů vedl lépe než Facebook jen portál YouTube. Ten ovšem nelze považovat za zcela plnohodnotnou sociální síť, protože velká část uživatelů službu používá spíš jako soukromé kino či rádio.

teensocialscatter

Zatímco YouTube navštěvovalo ze zkoumaného vzorku mladých asi 85 procent, Facebook užívalo aktivně necelých 80 procent. Facebook také byl sociální sítí, kterou její uživatelé využívali nejaktivněji – 28 procent z těch, kdo na Facebooku jsou, tvrdí, že jsou na něm prakticky pořád. YouTube užívá „prakticky pořád“ asi 19 procent jeho uživatelů.

Jak si vedly ostatní sociální sítě a služby, které by podle lidí vidících budoucnost Facebooku bledě měly být hřebíčkem do jeho rakve? Nejsilnější byl Instagram, který Facebooku patří, ten užívalo těsně přes 50 procent dotázaných a asi 27 procent z nich na něm bylo neustále. Následoval Twitter, těsně pod 50 procent dotázaných a z nich asi pětina těch, kdo jej užívali pořád. Po Twitteru přišel na řadu Google+, o kterém mnozí prohlašují, že už je dnes v podstatě mrtvý.

Až poté přišly „moderní“ sociální sítě a služby jako Pinterest, Snapchat, Tumblr, WhatsApp či Vine, a to s užívaností pod polovinou Facebooku a s podstatně menším podílem nejaktivnějších uživatelů. To rozhodně nejsou výkony, které by Facebook mohly bezprostředně ohrozit.

Pokud je tedy něco jisté, tak to, že tyhle služby Facebook mezi mladými v USA, odkud pochází většina jeho příjmů, v nejbližší době nevytlačí.