#occupygezi a #istanbul: Sociální média opět zasahují

Původní protesty proti kácení stromů v Istanbulu se během pár dní proměnily v demonstrace proti současné vládě. A protože už se stalo zvykem, že tamější média události bez výjimky ignorují, informace se šíří jak jinak než prostřednictvím blogů, Twitteru a Facebooku.

Už skoro půl milionu sdílení na Facebooku má blogpost What is Happenning in Istanbul? vysvětlující pozadí aktuálních událostí v Istanbulu. To, co mělo být původně poklidným prostestem proti kácení stromů v parku Diren Gezi, kde má podle plánů vyrůst další obchodní centrum, se kvůli neadekvátnímu zásahu policejních složek stalo už několikadenní demonstrací proti stávající vládě, do které se zapojují desítky a možná touhle dobou už stovky tisíc Turků.

Jak autor blogpostu dál píše:

  • People who are marching to the center of Istanbul are demanding their right to live freely and receive justice, protection and respect from the State. They demand to be involved in the decision-making processes about the city they live in.

    What they have received instead is excessive force and enormous amounts of tear gas shot straight into their faces. Three people lost their eyes.

    Yet they still march. Hundred of thousands join them. Couple of more thousand passed the Bosporus Bridge on foot to support the people of Taksim.

    No newspaper or TV channel was there to report the events. They were busy with broadcasting news about Miss Turkey and “the strangest cat of the world”.

Jak si všímá TheNextWeb, turecká CNN se už nevěnuje kočkám ani misskám, ale vaření.

Situace se věnují média z celého světa (za všechny třeba BBC, těm českým se vešlo vedle povodňového zpravodajství spíš pár řádků), ale hlavní slovo mají opět sociální sítě. Jak upozornil Wall Street Journal, jenom v pátek se poslalo zhruba 2 miliony tweetů a v noci z pátku na sobotu se tweetovalo ve frekvenci 3000 tweetů za minutu. Sledujte především hashtagy #occupygezi, #istanbul a #turkey

Virtuální bitva probíhá samozřejmě i na Facebooku. Occupy Turkey má aktuálně 75 tisíc fanoušků a Diren Gezi Parki dokonce přes 350 tisíc fanoušků.

Rozdíl oproti předchozím podobným událostem je v tomto případě ale v tom, že oficiální vedení bojuje taky. Ministerský předseda Recep Tayyip Erdoğan má 2,5 milionu followerů na Twitteru a 2 miliony fanoušků na Facebooku. Facebook sice nevyužívá moc aktivně, ale Twitter rozhodně ano.

Překlad podle Google Translate: “Those who say Turkey is experiencing a Turkish Spring is right. Yes, there is a spring and winter, not gonna make it.”

A i když sám Twitter používá, nebojí se ho v rozhovorech odsoudit, což se ale samozřejmě nemohlo obejít bez následků.

Výrazných memů okolo dění v Istanbulu vzniklo už několik. Nejsou to vtipné obrázky, ale využívají stejného modelu – vizualizace je totiž vždycky stravitelnější než kupa textu. Za všechny vybíráme třeba tento:

Update: díky Michalovi SalWadorovi Vernerovi za tip na Tumblr blog http://occupygezipics.tumblr.com, který sbírá fotky z Istanbulu.

Update 2: showdiscontent.com – fotografie den po dni

Total
0
Shares
Další články