Obrazem: Jak si lidé prohlížejí profily na sociálních sítích

Startup EyeTrackShop na základě technologie sledování očních pohybů uživatelů zpracovává výzkumy pro marketéry. Naposledy jsme v souvislosti s ním psali o studii, která zkoumala, jak funguje nahota v reklamě. Tentokrát se pozornost zaměřila na profily na nejběžnějších sociálních sítích.

Výzkumu se zúčastnilo třicet uživatelů, kterým výzkumníci postupně (v desetivteřinových intervalech) promítli na počítači profily ze sociálních sítí Facebook, Google+, LinkedIn, Flickr, YouTube, Klout, Reddit, Digg, Tumblr, Twitter, StumbleUpon a Pinterest. Kamera na počítači přitom nahrávala každý pohyb jejich očí.

Studii nelze vzhledem k malému vzorku považovat za nijak zvlášť reprezentativní. To, co přitáhne uživatelovu pozornost, navíc do značné míry záleží také na konkrétním obsahu stránky. Přesto studie přináší několik zajímavých postřehů, které stojí za zmínku.

  • Profilová fotka je důležitá – Jak lze očekávat, profilová fotka se všeobecně ukázala jako důležitý prvek profilu. Nejvíce pozornosti ze všech prvků na stránce si pak vysloužila u sociálních sítí Facebook, Klout a StumbleUpon.
  • Nejvíce přitahuje oči obsah nahoře – Co se zobrazí na vrchu stránky, to vítězí. Toto heslo platilo jak u sítí primárně sociálních (Facebook), tak u sítí zaměřených více obsahově (Pinterest, Digg). Méně extrémní byl tento efekt jen u Twitteru a YouTube, kde se lidé velmi často dívali i do spodní části zobrazeného profilu.
  • Návštěvník se zajímá i o vaše přátele – Na většině sociálních sítí se zobrazují malé ikony vašich přátel. I kdyby to nebylo z jiného důvodu než pro jejich nápadné umístění, lidé se na ně skutečně dívají. Oči návštěvníků vašeho profilu přitahují vaše kontakty zvláště na sítích Facebook, Google+, Twitter a Klout.
  • Pracovní pozice přitahuje víc pozornosti než fotka – Na LinkedIn pozornosti uživatele zcela dominoval název pracovní pozice nebo profese. Tento prvek na stránce zdaleka předběhl všechny ostatní prvky včetně profilové fotky.

Via Mashable