O čem svědčí padající akcie Facebooku? Hlavně o emocích

Zdálo se, že všechno jde jako na drátkách. Akcie Facebooku začaly po vystoupení Marka Zuckerberga na konferenci Disrupt opět posilovat. Jenže nakonec se karta opět obrátila a jako bumerang se zas a znova vrací stále ty samé otázky a pochybnosti. Až se jeden musí ptát, z čeho jsou vlastně všichni pořád tolik překvapeni.

Akcie Facebooku od vstupu společnosti na burzu NASDAQ vytrvale klesaly až na hodnoty pod 18 dolarů. To je méně než polovina jejich upisovací ceny, ztráta, kterou před vstupem Facebooku na burzu asi čekal málokdo. Jak takový propad zastavit? Facebooku se to skoro povedlo. Na počátku září nejhorší propady ceny akcií ustaly, když se jeho šéf Zuckerberg zavázal, že nejméně po dobu jednoho roku žádné svoje akcie neprodá.

Druhý krok přišel na Disruptu, kde CEO rovnou půlhodinu hovořil s Michaelem Arringtonem, investorem a zakladatelem blogu TechCrunch. Zde se rozhovořil o prioritách, které pro svou společnost vidí, o tom, jak důležitá je mobilní oblast, i o tom, že na ní jednou Facebook hodlá vydělávat víc než z osobních počítačů. Trhy se zdály přesvědčené, ještě před počátkem obchodování se cena akcií otočila a vyrazila na cestu vzhůru. A akcie se během následujících dní dostaly až na cenu přes 23 dolarů.

Jeden článek a skoro desetiprocentní ztráta

Jenže pak přišel víkendový útok prestižní publikace Barron’s, která se s dlouholetou tradicí zabývá finančními trhy. Ta shrnula argumenty, proč je cena akcií Facebooku stále nadsazená a z jakých důvodů je reálná hodnota “možná 15 dolarů”. Pokud byste snad čekali, že názor jednoho časopisu s vývojem na Wall Street nezamává, protože brokeři mají všechny podstatné informace zanalyzované a rozhodují se zcela racionálně (Barron’s nic nového nepřinesl, jen shrnul dávno dostupné informace), hrubě byste se mýlili. Během pondělka, prvního dne obchodování po uveřejnění článku, šly akcie Facebooku dolů o nehezkých 9 procent a v jednu chvíli dokonce ztrácely skoro 10 procent. V úterý klesaly dál, i když tentokrát již jen o méně tragických 2,5 procenta.

Barron’s argumentoval tím, co už se dlouho ví. Facebook má nezvykle vysoký poměr mezi příjmy a cenou akcií i mezi ziskem na akcii a její cenou. Výrazně vyšší, než jaký vykazují zaběhnuté technologické tituly jako Google či Apple. Zvyšuje se mu také počet mobilních uživatelů, aniž by měl dostatečně vyřešené mobilní příjmy. A nakonec, krátí se také některé lhůty pro zákaz obchodování s akciemi, které až skončí, zvýší na trhu nabídku, což cenu dál potlačí dolů.

Facebook bojuje a nabízí řešení

Sociální síť sice nemá sice prozatím nalezené žádné jisté řešení, rozhodně se ale nevzdává. Před pouhými několika dny jsme se dozvěděli, že testuje mobilní reklamní síť, což by z pohledu Facebooku mohla být skutečně velká věc. Pokud by se tento nápad ujal, Facebooku by se vyléčila jedna z nejpalčivějších bolístek, které v oblasti mobilní monetizace má. Tou je relativně nízké množství reklam, které může uživatelům zobrazovat ve svých mobilních produktech, aniž by je od používání svých služeb znechutil. S mobilní reklamní sítí by Facebook vydělával i na reklamách, které by byly zcela mimo jeho produkty, a to formou podílu z jejich výnosů.

Nápad má šanci na úspěch hlavně proto, že inzerentům by taková reklama umožňovala lepší zacílení a vydavatelům obsahu zase může vyhovovat vyšší výkon zacílené reklamy, který s sebou nese větší příjmy. Nejnověji pak mobilní platební společnost Bango zveřejnila informace, že zprostředkovává pro sociální síť mobilní platby přes operátora. V principu jde o to, že platby v mobilních produktech Facebooku bude možné provádět jedním kliknutím bez zadání kreditní karty nebo jakéhokoliv jiného platebního prostředku. Místo toho částku jednoduše v rámci měsíčního vyúčtování bude požadovat mobilní operátor. Tyto platby jsou prozatím aktivovány ve Spojených státech, Německu a Velké Británii, do konce tohoto roku je ale Bango slibuje zorganizovat i v dalších zemích.

A připomenout stojí za to i Facebook Exchange, reklamní platformu Facebooku, přes kterou prodává tzv. retargeting reklamu. FBX se sice týká pouze desktopu, takže s mobilními příjmy společnosti nijak zvlášť nepomůže, podle prvních výsledků může ale zvýšit příjmy z reklamy na osobních počítačích při přepočítání na jednu reklamu.

Nedaří se ani Applu, Google má rekord

Mimochodem, když už jsme u těch akcií a emocí, v posledních dnech je podivná situace i u Applu. Ovšem s tím zásadním rozdílem, že dlouhodobě jeho akcie míří vzhůru, nikoliv k zemi. Apple se před týdnem, ještě před uvedením nového iPhonu 5, dostal na nové maximum ceny svých akcií, když poprvé překonal hranici 700 dolarů za kus. Za tím pravděpodobně stály i vysoké předobjednávky iPhonů a očekávání, že uvedení nového modelu dopadne dobře. Jenže nakonec byly prvotní prodeje nižší, než někteří analytici mysleli, a pondělní obchodování si vyžádalo na akciích společnosti mírnou ztrátu kolem 15 dolarů. V úterý pokles pokračoval, dalších 17 dolarů ztráty a uzavření trhu na hodnotě 673 dolarů.

Situace podle všeho nahrála Googlu, který sice nezaznamenal v posledních dnech žádné podstatné novinky ani nebyl předmětem zpravodajství, přesto ale z čistého nebe jeho akcie v pondělí vystřelily vzhůru o skoro 20 dolarů na nejvyšší hodnotu v historii, těsně pod 750 dolarů za kus. Tento výkon včera sice ještě krátkodobě vylepšily na 764 dolarů, nakonec se ale opět zastavily těsně pod hranicí 750 dolarů, stejně jako v pondělí. Ke Googlu se prostě dost možná upnula pozornost části technologických investorů, kteří zlomili hůl nad Applem a Facebookem a hledali stabilnější investici.

Total
0
Shares
Další články
Přečtěte si více

Facebook testuje nový feed pouze s příspěvky stránek

Jak to udělat, aby majitelé stránek na Facebooku byli spokojení, že uživatelé vidí jejich příspěvky? Po zavedení možnosti sledovat stránky pomocí notifikací sociální síť testuje ještě jeden nástroj, který by měl tomuto účelu pomoci - stream příspěvků nazvaný jednoduše Pages, v češtině Stránky.
Přečtěte si více

Jak by vypadaly změny na Facebooku ve skutečném životě

Parta stojící za YouTube kanálem Extremely Decent vytvořila povedenou parodii spadající do populární kategorie "kdyby Facebook byl skutečný svět...". I když se u nás obvykle na Facebook díváme spíše z marketingového pohledu a pro značnou část změn máme pochopení, otravnost neustálých úprav z pohledu běžného uživatele se v tomto případě povedlo zachytit takřka dokonale.