Nový způsob vedení války. Akce Izraele v přímém přenosu na Twitteru

Jak oznámit bojovou akci proti nepříteli? Dosud bylo tradičním způsobem vyhlášení tiskové konference a sdílení informací s reportéry, izraelská armáda ale ukázala, že to jde i jinak. Akce proti Hamásu sdílí na Twitteru, kde o ní také obě strany průběžně přináší informace, mnohdy ve velmi nevybíravé podobě.

Válka přes sociální média? To nemusí být jen PR krize na facebookové stránce nebo kritika za špatný tweet. Izraelská armáda včera tento pojem vzala za úplně jiný konec, když poprvé v historii Twitteru vyhlásila vojenskou ofenzívu tweetem. Cílem byla organizace Hamás v pásmu Gazy, s níž je Izrael v konfliktu již dlouhá léta. Účet, se kterým Izrael pracuje, se jmenuje @IDFSpokeperson a akce nese označení #PillarOfDefense.

Izrael vyhlašuje akci proti Hamásu

Nedlouho po vyhlášení akce následovala zpráva o tom, že cílem prvního útoku se stal Ahmed Al-Jabari, vůdce vojenského křídla hnutí Hamás. Izraelská armáda se ale během akce nedržela pouze informací o jejím průběhu, vkládala i další tweety, které v jejích očích ospravedlňují vojenský zásah proti Hamásu. TechCrunch šel tak daleko, že vkládání těchto tweetů označil za válečnou propagandu.

Jeden z tweetů ospravedlňujících v očích Izraele zásah, vložený mezi zprávy o průběhu akce

Během dalších hodin následovaly další tweety, z nichž stojí za zmínku hlavně dva. Nejprve Izrael zveřejnil video útoku na automobil Al-Jabariho. O několik desítek minut později pak vyšel další tweet, který způsobil snad největší pozdvižení že všech a vyvolal oprávněnou kritiku. Jeho obsah totiž dalece přesahuje všechno, co si na Twitteru může dovolit jednotlivec nebo běžná organizace, aniž by vyvolala pobouření veřejnosti a řadu negativních reakcí. A to se běžně na Twitteru jedná jen o ublížení něčích pocitů, v krajním případě o pošpinění jména, nejde ale o životy jako v případě izraelsko palestinského konfliktu.

Tweet byl ve znění “Ahmed Al-Jabari: Eliminated.” a obsahoval přiložený obrázek. Všimněte si červeného zabarvení, které fotce dodává silnou emotivitu. Jak je vidět již z předchozího obrázku, červená a silné emoce prostě věci Izraele svědčí, což nezávisle na tom, kde je v konfliktu pravda, potvrzuje názor TechCrunche o silně propagandistickém charakteru izraelských tweetů. Ne nadarmo server The Next Web obrázek o smrti Al-Jabariho přirovnává k reklamě na zlevněnou počítačovou hru. Jednoduše si “Israel Defense Forces” na spodku obrázku nahraďte třeba textem “Red Alert”.

Tweet o úspěšném zásahu proti Ahmedu Al-Jabarimu

Účet izraelské armády tweetuje i dnes a přináší další informace o zásahu, i když z větší části pouze obecného charakteru. Cílem akce je zničení teroristické infrastruktury v Pásmu Gazy a většina aktuálních updatů obsahuje pouze informaci o tom, kolik základen “palestinských teroristů” se prozatím stalo jejím cílem. Další updaty pak uvádí počet raket, které byly od začátku akce vypáleny na Izrael z Pásma Gazy – počítadlo se prozatím zastavilo na čísle 135.

Jedna z raket dnes ráno zabila tři izraelské civilisty, od počátku akce jde podle všeho o první oběti na izraelské straně. Izrael také informuje o způsobech, jak se civilním obětem snaží předejít na straně Palestinců. Informace z akce publikuje Izrael nejen na Twitteru, ale také v pravidelně updatovaném článku na svém blogu.

Na Twitteru ovšem samozřejmě reagují i Palestinci. Brigáda Al Qassam publikuje především informace o prováděném ostřelování izraelského území, publikuje ale také fotky dětských obětí izraelského útoku na straně Palestinců. Pokud nemáte opravdu silný žaludek, nedoporučujeme žádné fotografie z tweetů účtu Al Qassam otevírat.

Jeden z tweetů brigády Al Qassam o ostřelování Izraelských cílů

Prostě – válka v přímém přenosu přes sociální média. To vyvolává důležitou otázku, zda se podobný postup stane v budoucnosti pro ozbrojené konflikty pravidlem. A pravděpodobná odpověď? Vzhledem k vysoké dostupnosti sociálních médií, jejich potenciálnímu dosahu a jejich síle, zejména pokud jsou vhodně kombinovány s dalšími prostředky šíření informací, se podobné využití Twitteru jeví jako velmi praktické. Z velké části i proto, že na rozdíl od nezávislých sdělovacích prostředků zde mohou obě strany publikovat přesně to, co se jim hodí nejvíc, a způsobem, kterým nejlépe získají emoce na svou stranu. Ať již jde o červené izraelské plakáty, omílání útoků Hamásu na izraelské území nebo fotky obětí.

Uvidíme, zda se k celé věci a sdílenému typu obsahu nějak postaví i samotný Twitter.

Total
0
Shares
Další články
Přečtěte si více

Twitter představil nové vizuálnější profily. V televizi

Twitter nasazuje novou očekávanou podobu profilů, kterou v posledních měsících testoval. Jak už se vědělo, nový design velmi připomíná Facebook, kromě toho ale také "umožňuje uživatelům ještě snadněji ukázat, kým jsou". Nově registrovaní uživatelé budou mít nové profily aktivní hned od počátku.