Válka přes sociální média? To nemusí být jen PR krize na facebookové stránce nebo kritika za špatný tweet. Izraelská armáda včera tento pojem vzala za úplně jiný konec, když poprvé v historii Twitteru vyhlásila vojenskou ofenzívu tweetem. Cílem byla organizace Hamás v pásmu Gazy, s níž je Izrael v konfliktu již dlouhá léta. Účet, se kterým Izrael pracuje, se jmenuje @IDFSpokeperson a akce nese označení #PillarOfDefense.
Nedlouho po vyhlášení akce následovala zpráva o tom, že cílem prvního útoku se stal Ahmed Al-Jabari, vůdce vojenského křídla hnutí Hamás. Izraelská armáda se ale během akce nedržela pouze informací o jejím průběhu, vkládala i další tweety, které v jejích očích ospravedlňují vojenský zásah proti Hamásu. TechCrunch šel tak daleko, že vkládání těchto tweetů označil za válečnou propagandu.
Během dalších hodin následovaly další tweety, z nichž stojí za zmínku hlavně dva. Nejprve Izrael zveřejnil video útoku na automobil Al-Jabariho. O několik desítek minut později pak vyšel další tweet, který způsobil snad největší pozdvižení že všech a vyvolal oprávněnou kritiku. Jeho obsah totiž dalece přesahuje všechno, co si na Twitteru může dovolit jednotlivec nebo běžná organizace, aniž by vyvolala pobouření veřejnosti a řadu negativních reakcí. A to se běžně na Twitteru jedná jen o ublížení něčích pocitů, v krajním případě o pošpinění jména, nejde ale o životy jako v případě izraelsko palestinského konfliktu.
Tweet byl ve znění “Ahmed Al-Jabari: Eliminated.” a obsahoval přiložený obrázek. Všimněte si červeného zabarvení, které fotce dodává silnou emotivitu. Jak je vidět již z předchozího obrázku, červená a silné emoce prostě věci Izraele svědčí, což nezávisle na tom, kde je v konfliktu pravda, potvrzuje názor TechCrunche o silně propagandistickém charakteru izraelských tweetů. Ne nadarmo server The Next Web obrázek o smrti Al-Jabariho přirovnává k reklamě na zlevněnou počítačovou hru. Jednoduše si “Israel Defense Forces” na spodku obrázku nahraďte třeba textem “Red Alert”.
Účet izraelské armády tweetuje i dnes a přináší další informace o zásahu, i když z větší části pouze obecného charakteru. Cílem akce je zničení teroristické infrastruktury v Pásmu Gazy a většina aktuálních updatů obsahuje pouze informaci o tom, kolik základen “palestinských teroristů” se prozatím stalo jejím cílem. Další updaty pak uvádí počet raket, které byly od začátku akce vypáleny na Izrael z Pásma Gazy – počítadlo se prozatím zastavilo na čísle 135.
Jedna z raket dnes ráno zabila tři izraelské civilisty, od počátku akce jde podle všeho o první oběti na izraelské straně. Izrael také informuje o způsobech, jak se civilním obětem snaží předejít na straně Palestinců. Informace z akce publikuje Izrael nejen na Twitteru, ale také v pravidelně updatovaném článku na svém blogu.
Na Twitteru ovšem samozřejmě reagují i Palestinci. Brigáda Al Qassam publikuje především informace o prováděném ostřelování izraelského území, publikuje ale také fotky dětských obětí izraelského útoku na straně Palestinců. Pokud nemáte opravdu silný žaludek, nedoporučujeme žádné fotografie z tweetů účtu Al Qassam otevírat.
Prostě – válka v přímém přenosu přes sociální média. To vyvolává důležitou otázku, zda se podobný postup stane v budoucnosti pro ozbrojené konflikty pravidlem. A pravděpodobná odpověď? Vzhledem k vysoké dostupnosti sociálních médií, jejich potenciálnímu dosahu a jejich síle, zejména pokud jsou vhodně kombinovány s dalšími prostředky šíření informací, se podobné využití Twitteru jeví jako velmi praktické. Z velké části i proto, že na rozdíl od nezávislých sdělovacích prostředků zde mohou obě strany publikovat přesně to, co se jim hodí nejvíc, a způsobem, kterým nejlépe získají emoce na svou stranu. Ať již jde o červené izraelské plakáty, omílání útoků Hamásu na izraelské území nebo fotky obětí.
Uvidíme, zda se k celé věci a sdílenému typu obsahu nějak postaví i samotný Twitter.