Nový experiment Googlu: Google Social Search

V dnešním online světě, kde stále nabývá na důležitosti spolutvoření jeho obsahu uživateli a kde slovo „sociální“ je jedním z vůbec nejpoužívanějších, není Google rozhodně žádným nováčkem. Dokládají to i jeho aktivity v tomto směru, z nejnovějších oba nové projekty představené na Web 2.0 konferenci v San Franciscu. O vylepšeném prohledávání tweetů, k němuž Google přistoupil po uzavření licenční smlouvy na Twitterovský feed už jsme vás informovali, a nyní přišel čas na Google Social Search, také letmo představený na konferenci, k jehož oficiálnímu testovacímu spuštění došlo včera v odpoledních hodinách amerického času na stránkách Google Labs.

Za vším hledej sociální kruh

Nejpodstatnějším pojmem celého Social Search je váš sociální kruh (social circle). Je to okruh lidí, se kterými jste v kontaktu. Tento okruh lidí si Google vytvoří tak, že svůj Google profil (pokud jej nemáte, bude nutné ho vytvořit) propojíte s účty na sociálních sítích, které využíváte. Z těch si Google natáhne seznam vašich kontaktů, a ve chvíli, kdy se rozhodnete využít Social Search, tyto kontakty zohlední ve vyhledávání. Zjednodušeně řečeno, odkazy, které budou nějak napojeny na vás sociální kruh, získají ve výsledcích vyhledávání výhodu, a vyhledávač je bude zobrazovat hned na první straně výsledků i v případě, že by jinak byly mnohem mnohem hlouběji.

Je důležité zmínit, že váš Google profil bude veřejný, stejně tak všechny informace, které na něm zveřejníte. Jak vysvětluje Matt Cutts v níže přiloženém instruktážním videu k experimentu, vložením těchto informací do Google profilu dáváte najevo srozumění s tím, že budou veřejně přístupné. S tím souvisí i druhá věc – pomocí Social Search budete schopni nalézt pouze takový obsah webu, který je veřejně přístupný, a který by se ve výsledcích vyhledávání objevil stejně. Jenom by to bylo na nižších místech, takže byste se k němu pravděpodobně vůbec nepropracovali.

Jednotlivé zdroje

Social Search upraví výsledky hledání podle celé řady zdrojů. První čtyři jsou jasné, protože Googlu patří: YouTube, Blogger, Picasa a Google Reader. Google Reader přitom není zdrojem kontaktů. Místo toho zvýší prioritu všech stránek, které přes něj sledujete.

Dále Google zohlední ve výsledcích všechny osoby, které sledujete na Twitteru a FriendFeedu. A v případě tzv. „rozšířeného sociálního kruhu“ i ty, které sledují oni.

V demech od Googlu se objevuje mezi sítěmi v profilu i Facebook, přestože se ve výsledcích hledání ani v jednom z nich neprojevuje. To by mohlo být tím, že většina informací na Facebooku není veřejná. Je tedy pravděpodobné, že Google vezme z vašeho Facebooku pouze ty informace, které máte nastavené jako veřejné, to znamená ty, které se o vás na Facebooku může dočíst někdo, koho nemáte v přátelích.

Poslední zdroj, o kterém se výslovně mluví je Gmail. Pokud máte na Gmailu účet, zohlední ve výsledcích Google vaše chat buddies (jejich jména ovšem nebudou ve vašem profilu zveřejněna).

Některé další detaily služby

Nad všemi informacemi, které zveřejníte ve vašem Google profilu máte kontrolu v tom směru, že je můžete kdykoliv odebrat. Odebráním je Google za prvé přestane zveřejňovat na vašem profilu, a za druhé zohledňovat při sociálním vyhledávání.

Google profil bude zohledněn v hledání pouze v případě, že jste k němu při vyhledávání přihlášeni. V případě běžného vyhledávání zobrazí Google dole na první stránce vyhledávání několik nejrelevantnějších odkazů v rámci Social Search, označené jako Social Search výsledky, podobně jako je tomu třeba u zpráv a obrázků (s tím rozdílem, že ty bývají nahoře). Kromě toho si můžete nastavit přímo sociální vyhledávání, a potom vám Google na zadaný dotaz zobrazí pouze výsledky upravené podle vašeho Google profilu.

Přikládáme obě instruktážní videa Googlu:

A odkaz na vyjádření na Google blogu.

Via Techcrunch, Mashable