Nové Insights, necenzurované násilí a další podstatné změny na Facebooku

Říjen je u konce, a spolu s jeho koncem jsme zase o dalších třicet dnů starší. To pro někoho může být dobrá zpráva, protože mu právě začaly růst úplně první zoubky. Pro jiného bude zase špatná, protože jeho poslední zuby už jsou tytam a ty, které používá, se na něj každý večer cení ze sklenice z nočního stolku. Ať už tak, nebo onak, a uplynulý měsíc pro vás byl lepší nebo horší (a my upřímně doufáme, že lepší), čas utíká nezadržitelně, a nikdo z nás ho nezastaví.

A není v tom sám. Druhá věc, kterou nikdo z nás nezastaví, jsou neustálé změny na Facebooku. I během října jich bylo požehnaně, a my z nich vybíráme ty důležitější, které by vás s počínajícím listopadem rozhodně neměly minout.

Hledání v příspěvcích

Vyhledávání Facebooku Graph Search už umí mnohem víc, než jen vyhledávat lidi. Pro malou skupinu uživatelů Facebook počátkem října spustil také vyhledávání v příspěvcích. To mimo jiné znamená, že vaše staré příspěvky už před zvědavými zraky ostatních uživatelů nezachrání jejich pohřbení kdesi v hloubce profilu, jako tomu bylo doposud.

Reklamy nabádající k používání aplikací

Sedm nových „call to action“ výzev Facebook od října nabízí pro mobilní reklamu na aplikace. Je zde ale jeden důležitý rozdíl oproti starším reklamám, které měly uživatele přesvědčit ke stažení aplikací. Nové druhy reklamy nabádají „jen“ k používání aplikací, které už má uživatel nainstalované z dřívějška.

Změny v kalendáři

Kalendář akcí nově ukazuje časy všech událostí, které jsou v něm zobrazeny. Pro některé uživatele, v závislosti na jejich lokaci, má navíc Facebook nově v kalendáři i stručnou předpověď počasí na příštích deset dní.

Facebook chce radit, jak cílit reklamu

Někteří marketingoví uživatelé Facebooku počátkem října zjistil, že jim Facebook najednou našeptává, jak a na koho cílit reklamu. Budou takové rady efektivní? Rozhodně ne natolik, jako sám dobře znát svoje publikum, a mít plán, koho v jeho rámci oslovit. Přesto platí, že například méně zkušeným majitelům stránek může nápověda zpočátku ulehčit situaci.

Nové Insights pro všechny

Po několika měsících testování Facebook dostatečně vyladil novou podobu Insights, kterou představil už letos v červnu. V říjnu proto přišel její čas a sociální síť novinky spustila plošně pro všechny majitele stránek.

Na Facebooku už se neschováte

Pokud jste byli zvyklí, že vás ve vyhledávání Facebooku nikdo nenajde, máte od října smůlu. Facebook funkci, která uživatele zcela nebo částečně vyjmula z vyhledávání, v druhé polovině října nadobro zrušil.

Custom Audiences umožní zacílit na návštěvníky webu či mobilní aplikace

Zacílit reklamu na návštěvníky vašeho webu nebo vaší mobilní aplikace je v současnosti možné jen pomocí systému Facebook Exchange. Sociální síť ale již testuje novinku, s jejíž pomocí by podobnou funkci nabízel i uživatelsky výrazně jednodušší nástroj Custom Audiences.

Účtování za reklamu již nebude každý den

Facebook také testuje funkci, s jejíž pomocí by se měla výrazně snížit frekvence, s jakou strhává peníze za reklamu. V současnosti jsou pravidlem velmi časté platby, které u některých inzerentů probíhají i denně. S novinkou by měla sociální síť strhávat peníze za reklamu jen po dosažení určité souhrnné částky, nebo vždy na konci měsíce, pokud do té doby limitu dosaženo nebude.

Mladí již také mohou sdílet veřejně

Uživatelé do osmnácti let byli až doposud na Facebooku jedním podstatným způsobem omezeni ve sdílení. Na rozdíl od dospělých totiž nemohli své příspěvky publikovat veřejně. Sociální síť jim to během října (i přes velkou vlnu kritiky) nakonec umožnila. Teenageři budou mít základní nastavení na omezené sdílení pouze s přáteli, veřejnou viditelnost příspěvků budou ale moci nastavit ručně.

Přidá Facebook Follow pro stránky?

Tlačítko Like jako hlavní způsob sledování příspěvků stránek má jednu zásadní nevýhodu. Z jeho povahy totiž vyplývá, že uživatel sledující stránku zároveň může na své přátele působit, že ji má rád a s příspěvky a názory na ní souhlasí. To přitom v některých případech, kdy dotyčný chce stránku skutečně pouze sledovat, nemusí být skutečným motivem. Sociální síť podle náznaků zachycených v říjnu testuje tlačítko Follow, které by umožnilo odebírat příspěvky stránek i mnohem citlivějším způsobem, než představuje tlačítko Like.

Web možná bude mít vlastní podobu tlačítka Like

Facebook v první polovině roku kompletně předělal svá loga, design právě zmíněného tlačítka Like ale prozatím zůstal stejný. Možná ale ne navždycky. Během října se krátce objevila jeho možná nová podoba. Na externích webech, kde se tlačítko Like nachází v podobě pluginu, uživatelé zaznamenali novou modrou verzi. Ta vychází ze stejných motivů, jaké obsahuje právě aktuálně používané logo.

Extrémní násilí už na Facebooku není tabu

V návaznosti na aféru kolem videa, které zachycovalo brutální popravu Mexičanky vlastním manželem, se rozčeřily vody kolem vztahu Facebooku ke krutým a násilným videím. Sociální síť po bouři nevole, kterou svou reakcí vyvolala, dotčené video nakonec stáhla. Zároveň ale informovala, že jemu podobné záběry nebude v budoucnosti cenzurovat tehdy, pokud budou sdílejícími uživateli jasně označeny jako násilné a cílem sdílení bude jejich veřejné odsouzení.

Custom Audiences zamířily i mimo Power Editor

Nástroj Custom Audiences umožňuje majitelům stránek cílit na uživatele Facebooku, na které mají kontakty i mimo sociální síť. V minulosti byla ovšem práce s nástrojem poměrně náročná. Marketér, který jej chtěl použít, musel ovládat reklamní editor Facebooku Power Editor. Situace se během října pro laiky zlepšila, Custom Audiences budou nově k dispozici i přímo z webového rozhraní.

Zelené tlačítko Like na stránkách znamená pozvánku od přátel

Pokud při návštěvě některé stránky na Facebooku uvidíte pod počtem fanoušků zelené tlačítko „Like Page“, jedná se o stránku, na kterou vás pozval někdo z vašich přátel. Facebook tímto způsobem nově odlišuje stránky, k jejichž sledování vás někdo z vašich přátel v minulosti vybídl.

Videoreklamy se odkládají na neurčito

K příležitosti zveřejnění hospodářských výsledků za třetí čtvrtletí se Mark Zuckerberg vyjádřil k problematice očekávaných videoreklam. O těch se v souvislosti s Facebookem hovoří již od počátku letošního roku, sociální síť ale jejich spuštění opakovaně odložila. Jak zní současný plán? Raději už žádný není. Vedení Facebooku se vyjádřilo v tom směru, že si dávají záležet, aby nový produkt pojali správně, a až bude hotový, tak bude hotový.

Zároveň ale Sheryl Sandberg zmínila, že určitou formu videoreklam už Facebook má. Je samozřejmě velmi odlišná od reklam, které se měly zobrazovat velkým demografickým skupinám uživatelů za ceny v řádu stovek tisíc až milionů dolarů za spot a den. Jedná se o příspěvky stránek s videem, Page Post Video Ads, které již dnes lze využít jako placenou videoreklamu na největší sociální síti.

Facebook chce sledovat pohyb vaší myši

Facebook toho o svých uživatelích už ví opravdu hodně, stále ještě ale neví všechno. Zatím. Čím víc přitom vědět bude, tím lépe dokáže své znalosti přetavit v peníze. I proto v současnosti se v největší sociální síti přemýšlí, zda nesledovat pohyb kurzorů uživatelů nad news feedem a možná i uživatelskými profily a stránkami. Facebooku by taková pohybová stopa mohla (i když sám připouští, že také nemusela) prozradit nové údaje o tom, co uživatele baví a zajímá.

Budeme slavit i svátky?

Jistě jste si již všimli, jak oblíbeným se každý uživatel Facebooku stává mezi svými přáteli v den, kdy slaví narozeniny, a kdy sociální síť na tuto skutečnost jeho přátele upozorňuje. Současný řecký experiment sociální sítě napovídá, že možná nezůstane jen u narozenin. V zemích, kde jsou tradičně uznávány, by brzy mohly být slaveny i svátky uživatelů, starším označením jejich jmeniny.

A to je protentokrát vše. Jako už tradičně, další přehled změn vás dostihne zase za měsíc. My do té doby přejeme hodně nových zoubků těm, kdo na ně stále čekají.