Nové Insights na Facebooku: Přehled, postřehy, obrázky

Přehled ve starých, respektive aktuálních Insights, které si můžete rozkliknout při čtení tohoto článku: hlavní jsou položky Likes, Reach (Dosah) a Engaged Users (Mluví o tom). Reach se dále dělí na Organic, Paid a Viral, tedy přirozeně se šířící, zaplacený dosah a růžově zobrazované virální šíření. Plus u nás prakticky zbytečné facebookové check-iny. Mluví o tom ukazuje počet lidí, kteří interagovali s postem, tj. vytvořili tzv. příběh: klikli na Like button, okomentovali, sdíleli.


původní dělení


nové dělení

Počty kliknutí konečně na dosah

Nové Insights toto členění zachovávají, ale jsou vizálně výrazně podobnější dashboardům různých analytických nástrojů, tj. přinášejí na jednom místě celkový obrázek: Likes, Reach, Engagement. Pozor! Nezaměňovat engagement s engagement rate, Facebook v tomhle dost mate. V položce vpravo je pak velmi přínosná změna: Facebook zde přehledně nabízí agregovaný počet kliknutí na příspěvky. Ve starých Insights sice tuto metriku máte taky, ale musíte ji umět najít a pak lopotně rozklikávat u každého postu (najdete ji následovně: u přehledu jednotlivých postů klikněte na Engaged users, otevře se koláčový graf, a pokud post obsahuje odkaz, uvidíte metriku Kliknutí na odkaz).

Pokud jste s touto metrikou nepracovali dříve, ať už složitě na Facebooku nebo snáze pomocí nějakého externího nástroje, pak byste měli přijmout výzvu a začít se podle ní orientovat. Metrika klikání na post může být pro řadu stránek, samozřejmě především ty, které používají Facebook jako generátor návštěvnosti a potom s fanouškem pracují dál směrem k nějaké měřitelné konverzi, naprosto zásadní, daleko důležitější než Liky a komentáře.

Dashboard uzavírá odkaz na pět posledních příspěvků a jejich přehled. Přehled nabízí ikonku pro typ postu, ukazatel zacílení (jazyk, lokalita…), dosah a engagement – engaged users a PTA (Mluví o tom). Reach si v přímo přehledu můžete jedním klikem rozdělit na organický a placený, což je hezké, ale bez kontextu prakticky k ničemu.

Kontext pomůže vám i prodeji reklamy

V záložce Likes najdeme starý dobrý graf přírůstku počtu fanoušků stránky, ale přibyla funkce poskytující větší míru kontextu – benchmark s jiným nastaveným obdobím ve zvoleném rozsahu. Jednoduché, funkční. S nově zavedeným parametrem se setkáme v následujícím grafu, kde Facebook nabízí „čisté Liky“ – Net Likes, tedy počet fanoušků mínus počet odhlášených. Sekci uzavírá přehled zdrojů fanoušků – Where Your Page Likes Came From. Této věci je ve srovnání se starými přehledy věnováno řádově víc prostoru a původní ryze číslicová forma je doplněna grafem.

Podle mě to souvisí s jednoznačnou snahou Facebooku navyknout správce stránek používat reklamu k navýšení dosahu a počtu fanoušků – velké hrby v grafu jsou výmluvnější než čísla a zároveň dává vodítko k tomu, jaký typ reklamy použít nejlépe, tj. zda nové fanoušky lovit na zdi, postem, v aplikaci… Zřejmě vzhledem k velmi nejasné budoucnosti tzv. Tickeru tu marně hledám dříve nabízenou položku On Hover, tj. počet Liků udělených stránce přímo v toku novinek vpravo nahoře: možná tam tenhle boxík máte, možná ne, podle vaší stávající „verze“ Facebooku.

Přehledy poradí, kdy máte přispívat

První záložka sekce věnované postům alias statusům nabízí to samé, co úvodní dashboard, jen pro všechny, nikoli jen nejnovější posty. Nicméně další dvě záložky jsou zásadním posunem v přínosu Insights. Ve druhé najdete přehled hodin dne, kdy jsou vaši fanoušci online a tedy potenciálně na příjmu vašich sdělení. To je sice jen tak na čtvrtině cesty k tomu, co dokážeme díky našim nástrojům od Kebooly a softwaru GoodData, tedy určit vhodný čas postu podle typu odezvy fanoušků (klik na odkaz, komentář…), a to i s ohledem na jiné než Facebookové metriky (třeba zaplacené faktury), nicméně pro základní práci „drobných“ administrátorů stránek velký přínos.

Poslední záložka ukazuje nejvýkonnější posty podle jejich formátu – od Offers, přes textový status až po video. Fajn, ale pochybuju, že vás čeká nějaké překvapení – o tom, že obrázky a fotogalerie v zásahu vedou a video je limitováno ze všech formátů nejvíc, už jste se určitě dávno dočetli, nebo jste si to ověřili empiricky už ve starých přehledech.

Záložka People je pochopitelně věnována uživatelům – nyní ale výrazně odděluje fanoušky od profilů zasažených postem, které ale fanoušky nejsou. Opět jasný důvod – reklama. Přehled vypadá prakticky identicky s předchozí verzí, můžete se ale nyní podívat, jaký poměr představuje daná sociodemografická skupina (např. cluster 25-34 let, ženy) z celkového počtu fanoušků a jak velký je tento podíl ve srovnání s podílem této skupiny na Facebooku jako takovém. Troufnu si říct, že je to zcela zbytečná metrika – ještě bych si dovedl představit, že by někdo využil srovnání vztažené k dané zemi, v níž působí, ale k čemu je index 2.1 v porovnání s podílem stejné skupiny v miliardě uživatelů Facebooku, to jsem zatím nevymyslel.

Jsou fanoušci opravdu aktivnější?

Naproti tomu obdobně vypadající metrika na záložce věnovaná uživatelům zasaženým posty, která percentuálně poměřuje počet zasažených fanoušků a počet zasažených uživatelů, je užitečná. Ukazuje přehledně sílu organického zásahu a jeho poměr versus placený zásah. Následuje obdobný graf fanoušků interagujících, tedy People engaged, opět s indexem poměru interagujících fanoušků ku interagujícím nefanouškům. Je zajímavé, že navzdory tradičnímu tvrzení není podle této metriky pravda, že stávající fanoušci jsou v průměru aktivnější než „nefanoušci“. Chybí nicméně sémantický rozměr – sentiment a kvalita odezvy. Nicméně číselně to vypadá, že lidé nějak (povětšinou reklamou, eventuálně díky virálnímu šíření) zasaženi s posty reagují svými Liky, komentáři a sdílením prakticky ve stejném poměru jako fanoušci.

Nové Insights jsou každopádně výrazně lepším nástrojem než předchozí verze. V základních funkcích značně zatápějí jednoduchým nástrojům pro analytiku a správu stránek, pořád si zachovávají jednoduchost, ale už se posunuly od zobrazování čísílek ke kontextu metrik. Závěrem bych si jen dovolil dodat, jelikož jsem ten dotaz už několikrát slyšel – ne, Insights nejsou konkurencí ani Brand Embassy, ani Socialbakers, ani Kebooly, ani Zoomsphere, Hootsuite apod. Každý ze jmenovaných nástrojů má jiné účely a pohybuje se takříkajíc na úplně jiných hřištích.