Neporušuje náhodou vaše fotka pravidla Facebooku? Naše asi ano

Tohle měl být původně článek pranýřující facebookové hříšníky, kteří mají navzdory nedávné změně pravidel na své stránce cover photo obsahující více než 20 procent textu. Kdyby nebylo dvou věcí. Tou první byl pohled na naši vlastní facebookovou stránku, tou druhou absolutní nemožnost dopátrat se podrobností a použitelného nástroje na měření.

Jestli se zodpovědně staráte o své facebookové stránky, určitě jste tu informaci zachytili. Na konci prosince Facebook změnil pravidla pro stránky a výslovně zakazuje (mimo jiné) používat jako titulní fotografii obrázek s více než 20 procenty textu. Jasné jako facka, zdálo by se. Jenže, ono to vlastně vůbec jasné není a jak se ukazuje, s dodržováním a vymáháním tohoto pravidla to nebude zrovna snadné.

Aby bylo jasno, vždy a všude říkáme, že pravidla hry je třeba dodržovat. Vy jste si vybrali Facebook, ne naopak, a nikdo vás nenutí na něm být, pokud vám jeho podmínky nevyhovují. Porušováním pravidel třeba o soutěžích nebo úvodních fotkách značka deklaruje jen to, že buď zaměstnává amatéry, nebo pravidla porušuje dokonce vědomě. V obou případech se tím okamžitě stává nedůvěryhodnou a snadno napadnutelnou konkurencí i uživateli.

Kovářova stránka…

Celá věc je v aktuálních pravidlech popsána pouhými pěti slovy a Facebook zakazuje použít “images with more than 20% text”. Řada médií podle svých vyjádření poslala jeho zástupcům žádosti o podrobnosti, ale žádný update v tomto směru nepřišel. Počítá se logo složené ze znaků jako text? A co třeba takové graffiti? Jak přesně budou algoritmy počítat těch 20 procent a čím jsou vymezeny hranice textu? Lze se domýšlet, ale jasný recept chybí. Přitom je pro značky ve hře mnohé a riskovat problémy s fungováním stránky není v ničím zájmu. Takže co, máme se preventivně vyhnout textům úplně?

Ještě zajímavější je, že s dodržováním tohoto pravidla si hlavu neláme zjevně ani sama sociální síť. Podívejte se třeba na stránku Facebook Marketing – na první pohled bychom si troufli tvrdit, že limit jedné pětiny obrázku byl překonán. A podobně jsou na tom i mnohé velké značky, třeba taková Pepsi nebo Smirnoff. Jejich počítáním jsme ani neztráceli čas…

Tedy, samozřejmě jsou to všechno jenom domněnky, protože jak už bylo řečeno výše, my vlastně nevíme, jestli je tím pravidlo skutečně porušeno. Nevíme totiž, jak doopravdy funguje. Ony totiž nejsou k dispozici ani žádné nástroje, které by vám takové rozhodnutí usnadnily. Facebook v tomto směru nenabízí nic, nejrůznější aplikace pro úpravu facebookových profilů zatím také ne a ani jinde se nám nepodařilo nic kloudného najít.

Ostatně nebudeme se vymlouvat, sami máme máslo na hlavě. Tedy možná, nejspíš, kdo ví. Obrázek naší facebookové stránky vznikal v rychlosti na koleni v rámci nedávného redesignu webu a na zásah grafika stále čeká, takže k nám buďte shovívaví, ale o vizuální dojem v této chvíli stejně nejde. Ve Photoshopu jsme se nouzově pokusili spočítat, jakou plochu zabírá text, a vyšlo nám baj voko nějakých 35 procent. Ale zase jsou to samá loga, takže jak?

Úcta k právu není samozřejmá

Bylo by snadné začít teď procházet všechny velké stránky u nás i v zahraničí a veřejně je mlátit po hlavách za to, že nedodržují pravidla. Ale taky pořádně povrchní. Ano, myslíme si, že kdo má na titulní fotce textu zjevně příliš, měl by s tím urychleně něco udělat, ať už jsou pravidla jakkoliv nejasná. Je jen na nás, abychom si s nimi poradili a přizpůsobili se.  Hlavní ale je, že Facebook hodně riskuje, když podkopává ochotu uživatelů dodržovat řád zaváděním pravidel bez jasných instrukcí a bez nástrojů a vůle k jejich dodržování. Protože když některá pravidla platí jen tak napůl, proč by měl platit zbytek?

Budete to samozřejmě nakonec vždycky vy, kdo je zodpovědný za dodržování pravidel, a musíte si sami poradit. Čím větší značku zastupujete, tím víc se musíte snažit, abyste minimalizovali riziko postihu či ztráty důvěry. Nicméně i Facebook by se měl chovat zodpovědně, přestože může vždy přebít jakýkoliv argument poslední větou z pravidel: “We reserve the right to reject or remove Pages for any reason. These terms are subject to change at any time.”

Total
0
Shares
Další články