Německo požaduje, aby Facebook přestal vyžadovat skutečné jméno

Když se řekne Evropa, nejedno obočí ve Facebooku se nejspíš zamračí. Již několik let místní úřady zpochybňují a napadají některé jeho funkce, od označování na fotkách, přes pluginy až po využívání cookies. Nešetří ho ale ani různá občanská sdružení a obecně je na starém kontinentě pod velkým dohledem, zejména pokud jde o soukromí.

Nemluvě o tom, že je Evropa jediným místem, kde společnosti dlouhodobě klesají příjmy. A nic na tom nemění ani fakt, že díky Facebooku je evropská ekonomika podle posledních čísel bohatší o 15 miliard eur a vděčí mu za nespočet pracovních míst. Dalo by se očekávat, že si Facebook zvykne, nejnovější požadavek z Německa ho ale podle všeho pořádně nadzvedl.

Právo na anonymitu

Německý úřad pečující o ochranu soukromí a svobody internetu pod zkratkou ULD (jinak s hrozným názvem a ještě horším webem) včera vydal prohlášení, v němž požaduje, aby Facebook uživatelům umožnil anonymní používání. Celé prohlášení je dostupné i v angličtině. Facebook údajně tuto změnu již v minulosti odmítl a tak mu ji nyní úřad nařídil provést v nejbližší možné době.

„Je nepřijatelné, že americký portál jako Facebook porušuje německé zákony na ochranu soukromí bez odporu a bez vyhlídky na nápravu. Cílem příkazů ULD je konečně přinést právní vyjasnění toho, kdo je za Facebook odpovědný a jaké jsou jeho povinnosti. To by ostatně mělo být i v zájmu této společnosti,“ uvedl komisař Thilo Weichert.

Německé zákony podle Weicherta v souladu s těmi evropskými na základě takzvaného Telemedia Act vyžadují, aby uživatelé měli možnost využívat služby pod pseudonymem nebo anonymně, pokud je to technicky možné a důvodné. Toto opatření je považováno za součást svobody vyjádření na internetu.

Facebook bude bojovat

Facebook se pro TechCrunch nechal slyšet, že je rolí jednotlivých služeb, aby určily svou vlastní politiku v otázkách anonymity v rámci jim nadřízeného práva – pro Facebook Ireland to tedy znamená evropské a irské právo. „Jsme přesvědčeni, že nařízení jsou neopodstatněná, plýtvají penězi německých daňových poplatníků a budeme proti nim rázně bojovat.“

Odpor největší sociální sítě je logický, používání pravdivých, úplných a aktuálních údajů má zakotveno ve svých pravidlech a do značné míry se podílí na jejím reklamním úspěchu. Zatím se sice požadavek týká Německa, v případě úspěchu by nicméně snadno mohl přeskočit dál.