Některé startupy ztrácí smysl – Facebook rozjíždí sdílená fotoalba

Pro začátek máme kvízovou otázku. Víte, kolik je maximální počet fotografií v běžném uživatelském albu na Facebooku? Předpokládáme, že pokud nejste skutečně vášnivými fotografy, nikdy jste toto maximum nevyužili. Nebudeme napínat, jedná se o 1000 fotografií na album.

Nová funkce sdílených alb, o které informoval server Mashable, a kterou nyní bude Facebook svým uživatelům postupně zprovozňovat, tento limit překročí hned desetkrát. Čtete správně, sdílená alba budou moci obsahovat až 10 tisíc fotografií. Má to ale samozřejmě jeden háček. V praxi totiž na tuto kapacitu sdílené album asi málokdy skutečně dosáhne.

Tvůrce alba bude moci pozvat až 50 přispěvovatelů (contributors), kteří budou každý moci do alba přispět až 200 fotografií. To dohromady dělá zmíněných deset tisíc. Samozřejmě ale jen v případě, že bude pozván maximální počet přispěvovatelů a všichni svou kapacitu vyčerpají naplno.

Shared-Album-Screen

Sdílená alba budou mít tři možnosti nastavení soukromí – buď budou veřejně viditelná pro všechny, nebo budou viditelná pro přátele přispěvovatelů, nebo pouze pro ty, kdo do nich jsou jako přispěvovatelé pozvaní. Podle toho, jak se tvůrce alba rozhodne, bude moci přispěvovatele buď zvát jen on sám, nebo kdokoliv z již přizvaných přispěvovatelů.

Zatímco tvůrce alba nad ním vždy bude mít neomezenou kontrolu, a bude moci upravovat libovolné fotografie v něm, stejně jako smazat celé album, přispěvovatelé budou mít pravomoce pouze k fotografiím, které sami nahráli. Funkce bude dostupná pouze pro osobní profily, stránky ji mít nebudou.

Novinka vznikla na jednom z hackathonů Facebooku, stojí za ní programátoři Bob Baldwin a Fred Zhao. Ti projekt společně vymysleli, s realizací jim poté pomohl asi tucet dalších programátorů sociální sítě.

Konec stovky startupů?

Všichni společně vytvořili funkci, která s pravděpodobně připraví o živobytí několik desítek převážně amerických startupů, které na sdílených fotoalbech s možnostmi uživatelské spolupráce založily svoji budoucnost.

Dlužno dodat, jak připomíná VentureBeat, že v ekosystému fotografických služeb, dominovaném Facebookem, v závěsu s jemu patřícím Instagramem, to bylo rozhodnutí pokud ne přímo naivní a krátkozraké, tak rozhodně přehnaně optimistické.

Některým uživatelům ve Spojených státech, kteří mají jako jazyk nastavenou angličtinu, Facebook nová alba začal zprovozňovat již během včerejška. Ostatní uživatelé s angličtinou přijdou na řadu po nich, teprve poté bude mezinárodní rollout pro všechny ostatní.