Nejzajímavější sociální a mobilní kampaně

 

V předchozích vydáních tohoto nepravidelně pravidelného seriálu už byly využity snad všechny myslitelné sociální sítě a trendy technologie. Přesto k nim dnes ještě několik dalších přidáme. Opět nechybí stále populárnější Pinterest, symbolický návrat zažívá Chatroulette a kromě tradičních facebookových aplikací má své zastoupení coby marketingový nástroj i YouTube, Draw Something či samotná technologická média, která o těchto službách píší.

Slováci sú majstri Facebooku

Facebook Real Time Cover agentury Zaraguza Digital je jedním z posledních hitů online marketingu. Jen za posledních pár dní měl přes 400 zmínek v zahraničních blozích a článcích, všimli si ho i zaměstnanci Facebooku a několik světových značek už požádalo o jeho využití. A také se podle všeho dočkají, Zaraguza chce nástroj upravit a začít prodávat. Agentura experimentovala s facebookovým API od března a v červnu se jí podařilo úspěšně nahradit statický titulní obrázek na své facebookové stránce „přímým přenosem“ (obrázek se mění každých 15 sekund) ze svých kanceláří.

Nejde navíc zdaleka o první světový úspěch Zaraguzy. Nedávno ji Facebook zařadil mezi TOP 10 agentur, které ho využívají nejkreativněji – cenu Facebook Studio Award získala za projekt Mojakrvnaskupina.sk. Předtím o ní světová marketingová média psala ve spojení s projekty jako Alcowebizer nebo Meme Karaoke Party. Jen Alcowebizer navštívili surfaři z více než 140 zemí světa.

Konečně reklama, která neprudí

Kdo občas zabrousí na YouTube, tomu se dříve či později nevyhne reklama před videem. Přeskočit už ji sice lze po pěti vteřinách, bývá poměrně relevantní a celkově není tak otravná jako jinde (takový iDnes by se mohl učit), ale pořád je to nevyžádaná reklama, která stojí v cestě ke kýženému obsah. Právě tlačítko k přeskočení reklamy nicméně posloužilo jako základ originálního nápadu na šíření povědomí o ekologickém chování, který se dokonce nebojí prvních pět vteřin garantované pozornosti „promrhat“ a se svým sdělením přichází až po nich.

 

Přednost tlačítku Skip behavior před možností Skip ad dalo plných 80 tisíc lidí a my bychom se mezi ně nejspíš zařadili taky, kdyby kampaň nebyla cílena pouze na Chile.

Sežeňte si práci matláním po displeji

Řada agentur se k nejzajímavějším výkonům vybičuje hlavně tehdy, když dělají samy pro sebe. Třeba nizozemská Muse se rozhodla najít nové kreativní členy svého týmu s pomocí aplikace Draw Something. Její využití má zajistit, že se přihlásí hlavně lidé otevření, pokrokoví a schopní vyjádřit myšlenku i netradičními způsoby. Těm stačí zahrát si skrze aplikaci s účtem Drawsome intern a doufat, že dokázali mezi ostatními vyniknout.

Schopnost dobře kreslit prstem po malém displeji se asi obvyklým předpokladem pro získání zajímavé práce nestane ani v budoucnu, ale mobilních aplikací jsou tam venku tisíce a nikdo vám nebrání najít si nějakou jinou a ideálně ještě bláznivější.

Mitsubishi si došlápne na přátele buržousty

Tohle je celkem odvážný krok. Mitsubishi se v rámci propagace nového Outlanderu rozhodlo, že zesměšní a fyzicky rozmetá ty, na kterých vám záleží – vaše facebookové přátele. Motivem celé kampaně je boj s okázalým snobismem a podle toho také vznikla aplikace Mitsubishi Unpretentious. Po spuštění vám automaticky vyhledá mezi přáteli největší náfuky, kteří se často chlubí fotkami honosných jídel, drahých předmětů a exkluzivních zážitků, a pak si to s nimi náležitě vyřídí.

Schválně to vyzkoušejte, v našem případě vyšlo vše na jedničku. Kamarád Marko a fotky z jeho výletu po italských vinicích se staly terčem drsného zacházení i nevybíravých vtípků a Mitsubishi vážně dokázalo pobavit. Bohužel, jiní uživatelé občas popisují spíše to, jak Outlander demoluje nostalgické fotografie jejich nejdražších a častuje je nejapnými poznámkami, takže výsledný efekt může být pro automobilku i dost negativní.

Dojemný obrázek za tisíc slov

Využití Pinterestu už jsme v posledních měsících viděli dost, tohle z dílny UNICEF je nicméně svým přístupem poměrně ojedinělé. Organizace vytvořila falešný profil třináctileté dívky jménem Ami Musa a na několika jednoduchých obrázcích působivě demonstruje rozdíly mezi tím, po čem touží děti v nejchudších zemích ve srovnání s obvyklými pinterestovými nástěnkami bohatých slečen a dívek, kde se to jen hemží kabelkami, botami a doplňky.

Zatím kampaň vynesla několik stovek repinů a velice pozitivní odezvu mezi uživateli, pokud ale poslouží jako odrazový můstek k něčemu většímu nebo dlouhodobějšímu, rozhodně by tenhle koncept mohl úspěšně pomoci i ambicióznějším cílům.

Máte na to, abyste odklikli roztomilou kočičku?

Belgické spolky snažící se o umístění opuštěných koček do nových domovů se spojily a vytvořily službu, která je pro současný internet jako stvořená – Catroulette. Stránka vám pokaždé nabídne jinou kočku a vy máte jen dvě možnosti. Přeskočit ji a s pocitem viny jít k další, nebo si o ní zjistit víc a případně ji adoptovat. Nic víc vědět nepotřebujete a nic víc také není potřeba, funguje to skvěle. Svěží přístup v oblasti, která má obvykle problémy i s obyčejným webem.

Útěchou vám může být to, že nejde o chatovou ruletu v pravém slova smyslu, všechna videa jsou předpřipravená a každá kočka má svůj vlastní link, takže pokud vás nějaká upoutá, můžete si odkaz uložit a vrátit se k ní v budoucnu. Sympatické je i to, že po stisknutí tlačítka Adopt se zobrazí výzva k tomu, abyste si adopci nejprve dobře rozmysleli s ohledem na vlastní možnosti a vlastnosti.

Kdo chce umřít jako první?

Kolem posmrtné správy přístupů k účtům na sociálních sítích, zajištění osobních dat a vyřešení praktických i nostalgických internetových otázek ve vztahu k blízkým se již rozvinul celkem zajímavý ekosystém nejrůznějších aplikací a služeb. Aplikace If I Die si vybrala specifickou podoblast a stará se o to, že vaše poslední slova budou přesně taková, jaká byste si přáli. Zkrátka si svůj vzkaz nachystáte a po smrti je rozeslán všemi směry. A v rámci aktuální kampaně služba spustila hodně neobvyklou soutěž, ve které vyhrává ten, kdo umře jako první.

Soutěž se jmenuje If I Die First a jejím cílem je umožnit lidem zajistit si svůj otisk v dějinách a alespoň posmrtných deset minut slávy. Její tvůrci se totiž postarají o to, aby se výhercův vzkaz dostal na Mashable a další velká média, kde ho mohou vidět desítky milionů lidí. Pak už záleží jen na vás, jak tuhle šanci využijete. Jak zakladatelé služby sami říkají, tohle je soutěž, kterou nechcete vyhrát, ale nemůžete si ji nechat ujít. Služba nabízí i různé statistiky a v tuto chvíli tipuje, že vítěze se dočkáme za 12 měsíců a 25 dnů.