Nejzajímavější kampaně na sociálních sítích

Od začátku června jsme výběr toho nejlepšího, co se na sociálně-mediálním reklamním poli událo, přinesli už třikrát (poprvé, podruhé, potřetí). A protože kretivní marketéři stále překonávají nové a nové laťky, je čas na další „díl“. Co jsme pro inspiraci anebo pouhou fascinaci vybrali tentokrát?

Pošlete přes Facebook skutečný drink…

Určitě si každý vzpomene na aplikaci Pass a Drink, jež ovládala zdi mnohých Čechů, když objevili Facebook. Aplikace, která posílala virtuální drinky vybraným přátelům, už je naštěstí téměř zapomenutou kapitolou a na její místo se dere možnost poslat nebo dostat na dálku nápoj skutečný. Novinka DrinkGifter otevřeně kritizuje posílání nudných virtuálních drinků stejně jako systém nejrůznějších voucherů – Rob Valli, jeden z vývojářů DrinkGifteru, ve svém neotřelém e-mailu pro server All Facebook dokonce přirovnal uplatňování voucherů k pocitu, jako když si prdnete v kostele a všichni se na vás podívají.

DrinkGifter umožňuje uživateli poslat přes PayPal skutečné peníze na drink pro jeho přítele (například jako přání k narozeninám). Ten si je po přihlášení do svého PayPal účtu může vybrat a utratit kdekoli (a v podstatě za cokoli) uzná za vhodné.

…nebo skutečnou květinu

Zatímco mužským přátelům udělají uživatelé Facebooku radost výše zmíněným drinkem, své kamarádky mohou potěšit tím, že se poskládají na pugét květin. Společnost 1-800 Flowers.com přinesla originální aplikaci, která uživatelům při psaní přání na zeď oslavence nabídne možnost poslat mu skutečnou květinu.

Od jednoho dolaru výše lze vybrat konkrétní druh květiny a připsat k ní osobní vzkaz. Na konci dne dá společnost všechny květiny i se vzkazy od přátel do jednoho pugetu a doručí je oslavenci až domů.

Odměna od Volkswagenu za kompletnější LinkedIn profil

Povedených marketingových kampaní využívajících síť LinkedIn je zatím stále pomálu. Určitě k nim ale patří kousek od výrobce automobilů Volkswagen. Jeho kampaň na nový Passat se zaměřila na používání LinkedIn API k vytvoření personalizované zkušenosti, podobně jako to dělá Facebook Connect. Aplikace porovnávala profily uživatelů s profily jejich kontaktů a hecovala je, aby doplnili chybějící informace. Člověk s nejkompletnějším profilem byl potom označený jako vítěz a dostal cenu.

Zajímavé na celé kampani je, že neodpoutává uživatele od dané sociální sítě, ale naopak je podporuje v jejím intenzivnějším využívání.

Zamávejte přátelům z party na Ibize

Spojení RFID (Radio Frequency Identification) začínáme slyšet docela často. Jde o moderní technologii identifikace objektů pomocí radiofrekvenčních vln. Spojením RFID se sociální sítí Facebook se letos rozhodl zaexperimentovat i luxusní hotelový komplex Ushuaïa Beach Hotel na Ibize. Do areálu hotelu bylo nainstalováno množství RFID míst, které slouží k různým účelům. U některých mohou lidé aktualizovat svůj facebookový status, jinde stačí přiložit jejich osobní náramek, systém je vyfotí (samotné, s přáteli, na párty, u bazénu) a fotku automaticky vloží na jejich zeď.

Kampaň mají na svědomí holandští kreativci Dorst & Lesser a podobné kousky zřejmě začneme vídat stále častěji (a viděli jsme je dokonce už i u nás).

Sociální vzpomínky pohromadě v jedné knize

Už v květnu představila zajímavou fabookovou kampaň společnost DHL. Agentura Cosalux pro ni navrhla aplikaci pro tvorbu knih na sociální vzpomínky. Ta čerpá z uživatelova profilu a kombinuje a vizualizuje všechna zde obsažená data. Výsledná kniha obsahuje jak vybrané uživatelovy fotky a jeho přátele, tak množství statistik a infografik týkajících se jeho facebookové zkušenosti. Vytvořenou knihu si můžete zakoupit a nechat poslat za cenu kolem dvaceti eur nebo si ji zdarma vložit ve virtuální podobě na profil.

A právě druhá možnost způsobila, že se kampaň stala bleskurychle virální. Nyní už jsou k dispozici konkrétní data, podle nichž si knihu během pouhých pěti dní vytvořilo 19 tisíc lidí a z Německa se aplikace dostala do dalších 120 zemí světa.

Denní nabídky odvozené od vašich lajků

Společnost American Express se ve své facebookové kampani pro podporu platby kartou rozhodla vsadit na behaviorální cílení. Na svých facebookových stránkách přináší aplikaci „Link, Like, Love“, která vyhodnocuje palce nahoru přihlášených uživatelů a jejich přátel a podle toho jim navrhuje denní nabídky. Pokud uživatel aplikace označí palcem nahoru stránku „Whole Foods Market“ (všechny potraviny na trhu), přijde mu například nabídka: „Utraťte dvacet a více dolarů a dostanete pět zpátky“.

Není přitom potřeba kupovat ani tisknout žádné vouchery – informace bude uložena na účtu klienta a v případě využití akce a platby kartou se mu slíbený bonus připíše na účet. Rozporuplným reakcím na behaviorální marketing předchází společnost tím, že uživatelé musejí stažení aplikace výslovně odsouhlasit.

Půjčte si Big Lebowskeho a darujte slevu přátelům

Připomeňme také originální způsob využití Facebooku pro propagaci filmu Big Lebowski, který objevili jeho tvůrci a o němž jsme psali před necelým týdnem.

Uživatel, který si na příslušné facebookové stránce film zapůjčí ke zhlédnutí, může obdarovat pět ze svých přátel dolarovou slevou na další výpůjčky.