Nejnápaditější slovenské reklamy poprvé: Umět se prodat

 

O vítězích Zlatého klince 2012 se rozhodne (mimochodem i s přispěním Vojty Bednáře) v závěru tohoto týdne a my bychom vám rádi ukázali, proč se i z pohledu českého internetového profesionála či fanouška vyplatí slovenskou přehlídku sledovat. Na rozdíl od českých Internet Effectiveness Awards, které jsme podobně mapovali minulý rok, není v tomto případě hlavním a jediným měřítkem efektivita, ale spíš kreativita a schopnost zaujmout. Jako první podtéma vám ukážeme to, jak slovenské agentury a firmy dokáží prodat samy sebe.

Mega Motivátor

Studentská konference o marketingu, médiích a online byznysu Unicamp chce své mladé návštěvníky především motivovat do nových projektů. Často ale stačí pár dnů, aby opět zvítězila rutina. Proto vznikla bezplatná služba pro účastníky konference (a současně dobrá reklama) pod názvem Mega Motivátor. Stačilo zadat svůj cíl na webu a brzy přišly motivační dopisy od osobností slovenského internetu. Nakonec ovšem nezůstalo jen u toho a vybrané studenty čekalo překvapení v podobě speciálního telefonátu…

Megamotivátoři tak dohlédli na úspěšné rozběhnutí blogu, založení firmy, sepsání seminární práce nebo zahájení pravidelného cvičení. Navíc nejde jen o jednorázový projekt, ale o samostatnou iniciativu, která dál motivuje studenty k práci na sobě.

Social Heroes

Když už jsme u těch konferencí… Agentura Digita.sk dokázala velmi dobře trefit svoje publikum v rámci konference Internet Rulezz – All About Facebook. Vyhlásila soutěž o nejvýznamnější uživatele Facebooku, která sice byla promována zcela veřejně, podle očekávání si ale velikost svého facebookového já nechali změřit právě návštěvníci konference z řad internetové honorace. Cílem bylo přilákat je k vlastní přednášce na konferenci a podařilo se splnit nejen to.

Přímo na konferenci byly vyhlášeny také ceny v jednotlivých kategoriích a u všech oceněných si tak agentura zajistila, že na ni dlouho nezapomenou. Aplikaci Social Heroes si můžete na Facebooku stále prohlédnout.

Lóve – warez edition

O tomhle povedeném kousku jste už dost možná slyšeli. InOut Studio se rozhodlo infiltrovat svou protipirátskou reklamou online zdroje šíření nelegálního obsahu jako jsou různá fóra nebo servery pro ukládání dat. Na ně nahráli zdánlivě kradenou verzi filmu Lóve o správné délce i velikosti, už po pár minutách ale natěšeného diváka čekalo překvapení…

Těžko říct, zda se skutečně podařilo konvertovat piráty na platící diváky, přinejmenším se jim ale ztížilo hledání té správné kopie. Dost možná se nakonec díky této kampani více nových diváků rekrutovalo z řad příznivců originální reklamy a fanoušků internetu obecně. Dílo je prací agentury MADE BY VACULIK.

Deň neprečítaných kníh

O budování image spíš než o přímé prodeje usilovala narozeninová kampaň knihkupectví Martinus. To vyhlásilo den nepřečtených knih a spíše než k nákupům vyzývalo své zákazníky a návštěvníky, aby si přečetli některou z knih, které už mají doma a ještě je neotevřeli. Podle průzkumu je totiž v domácnostech nepřečtených knih průměrně pětina. Akce vyvolala poměrně velký ohlas a stala se malým, neoficiálním svátkem.

Podobně jednoduchým způsobem propojil Martinus online a offline svět také na přelomu roku, kdy vytvořil novoroční přání, které se neobejde bez skutečné knihy. Uživatelé si měli naslepo otevřít svou oblíbenou knihu, zabodnout do ní prst a tak najít svou indicii pro nadcházející rok. A samozřejmě bylo na místě pochlubit se ostatním přes sociální sítě.

Online PF – požehnanie

Opravdové požehnání pro svůj počítač od pravého kněze si mohli na Silvestra zajistit ti, kdo se nechali obdarovat od agentury Wiktor Leo Burnett. Nejprve však bylo třeba pravdivě odpovědět na několik otázek týkajících se potenciálně hříšného obsahu či způsobu použití počítače. Odměnou za upřímnost by pak měla být nadpozemská ochrana před viry a jiným nebezpečím (co by na to asi řekli v AVG…) a příslib tvořivosti.

Přání si i dnes můžete projít online a teoreticky by stále mělo mít svou účinnost. Žádní experti na religionistiku a další podobná studia ovšem nejsme, takže tvrzení Wiktor Leo Burnett o tom, že z liturgického hlediska má celý proces platnost, nedokážeme ověřit.

Nápadovač pre marketérov

Formou užitečné a zábavné aplikace se rozhodla svůj produkt – nápady – prezentovat agentura TRIAD Advertising. Nápadovač je ke stažení v App Store a nabízí několik stovek marketingových konceptů, které si může zoufalý kreativec nechat generovat s každým zatřesením telefonem. A nebo také tehdy, když telefonem po někom hodí nebo se s ním praští do hlavy…

Kromě vlastních nápadů Nápadovač také nabízí inspirativní kampaně ze zahraničí a během prvního týdne si ho stáhly více než dva tisíce lidí, díky čemuž se vyšvihl do čela slovenského App Storu.

Zaraguza Digital Awards

I taková banalita, jakou je záložka na webu obvykle pojmenovaná Reference nebo Naše práce, se dá uchopit jako nástroj propagace. Zaraguza z celé sekce udělala vlastní soutěž Digital Awards, kam při své vrozené skromnosti nominovala všechny své kampaně a žádnou cizí. Návštěvníci pak mohli hlasovat o nejlepší projekty a současně hrát o zajímavé ceny, které z nějakého důvodu věnovali samotní klienti agentury.

Celkem bylo odevzdáno téměř 9000 hlasů a agentura získala kolem tisíce e-mailů pro další komunikaci. Lidé se soutěží a jednotlivými kampaněmi trávili až 10 minut a originálně pojaté portfolio údajně pomohlo získat již několik klientů.

A na jaké téma se můžete těšit zítra? Inu, trošku se rozjedeme, protože podtitul dalšího přehledu zajímavých slovenských kampaní zní Trocha punku.