Do prvního ročníku Facebook Studio Awards přihlásily agentury ze čtyřiceti zemí světa na tisíc originálních počinů. Cílem největší sociální sítě bylo vyzdvihnout kampaně, které plně využívají její marketingové možnosti a mohou tak v tomto směru inspirovat další tvůrce. Ocenění byla odstupňována do tří kategorií – zlaté, stříbrné a bronzové. Absolutním vítězem se pak stal nositel takzvané Blue Award. Zde je kompletní přehled oceněných.
Blue Award: Small Business Saturday
Kampaň vytvořily agentury pro společnost American Express. Cílem bylo podpořit povědomí o malých podnicích vytvořením nového speciálního dne Small Business Saturday, což má každoročně být sobota mezi Black Friday a Cyber Monday. K akci se přidalo přes půl milionu malých podnikatelů a stránka si během kampaně vysloužila 2,7 milionu palců nahoru. Facebook zde zvláště ocenil kreativní využití Facebook Platform a Premium Ads. American Express nabídl zapojeným podnikatelům pro propagaci “jejich” dne zdarma facebookovou reklamu nebo nástroje pro tvorbu videa na YouTube či akcí na Foursquare.
Gold Award: Fashion Tag
Agentura: Duval Guillaume
Kampaň Fashion Tag pro módní magazín Flair se inspirovala facebookovým označováním přátel. Umožnila svým fanouškům označovat kousky oblečení na fotkách jiných uživatelů a ptát se jich, kde daný model pořídili. Nejzajímavější kousky byly promovány nejen na Facebooku, ale také přímo v časopise.
Gold Award: Make a better one yourself
Agentura: Hasan & Partners
Muzeum moderního umění KIASMA ve finských Helsinkách si už mnohokrát vyslechlo od návštěvníků klasickou větu: “Tohle zvládne namalovat i můj syn.” Proto se kreativní agentura rozhodla napravit modernímu umění pověst tím, že dala lidem možnost si vše na vlastní kůži vyzkoušet. Se sloganem “udělej lepší”se obrátili prostřednictvím Facebooku na širokou veřejnost. Do vytvořené galerie lidé vkládali své vlastní kousky umění a ten nejlépe hodnocený pak muzeum skutečně vystavilo.
Gold Award: Serenading Unicorn 2011
Agentura: Evolution Bureau
Kampaň Serenading Unicorn 2011 měla podpořit novou příchuť žvýkaček Wrigley´s Juicy Fruit. Značky, která už v roce 2010 utratila veškerý reklamní rozpočet online. Sladkou tajemnou příchuť bez cukru propagoval zpívající jednorožec, jehož tři hudební videa si během prvního týdne vysloužila 120 tisíc zhlédnutí a fanouškovská základna stránek Wrigley´s se za měsíc rozrostla o 40 tisíc uživatelů. Po několika měsících bylo zhlédnutí už přes 3,7 milionu a přes 230 tisíc facebookových fanoušků.
Gold Award: What Zurich Needs
Agentura: Walker Werbeagentur
Švýcarská sociálně demokratická strana dala prostor mladým lidem žijícím v Curychu sdílet své nápady pro lepší město. Díky této kampani bude mít Curych Wi-Fi zdarma na městských prostranstvích nebo levnější městskou hromadnou dopravu. Nápadů se objevilo přes 7000, uživatelé hlasovali pro ty nejlepší a do debaty na Facebooku se přímo zapojila 4 procenta všech potenciálních voličů. Vybrané nápady a profilové fotky jejich autorů se pak objevily i na plakátech. Sociální demokraté na oplátku získali nečekaných 30 procent v komunálních volbách a zvoleni byli všichni čtyři jejich kandidáti.
Silver Award: Moja krvná skupina
Agentura: Zaraguza Digital
Cenný stříbrný kov si odnesla také naše oblíbená Zaraguza Digital za projekt na podporu darování krve s názvem Moja krvná skupina navrženým pro zdravotní pojišťovnu Dôvera. Skupiny sdružující uživatele Facebooku stejných krevních skupin už v tuto chvíli disponují bez mála dvaceti tisíci potenciálních dárců krve a ve spolupráci s Červeným křížem úspěšně pomáhají rychle organizovat dobrovolníky i pro akutní případy.
Silver Award: Progress Thru Processors
Agentura: Noise
Tato kampaň, nebo spíše facebookový nástroj navržený pro výrobce procesorů Intel, umožňuje lidem jednoduše sdílet výpočetní sílu vlastního počítače. Takto vytvořený virtuální superpočítač mohou následně využívat vědci různých oborů pro složité výpočty potřebné pro lepší pochopení nemocí jako je AIDS, rakovina či malárie nebo při modelování změn klimatu. Do projektu se zapojilo bezmála 150 tisíc lidí.
Bronze Award: Community Seeds
Agentura: Imagination
První z bronzových příček patří kampani Community Seeds navržené pro Commonwealth Bank. Banka ve snaze propagovat své charitativní aktivity vyhlásila akci, do níž na svých facebookových stránkách nominovala řadu charitativních organizací a slíbila darovat jeden dolar za každý fanouškovský hlas v podobě palce nahoru. Počet Like stránek vzrostl během kampaně o 82 procent a výměnou za ně banka daruje na charitu 175 tisíc dolarů. Výsledkem ale byli také noví zákazníci a bezmála 200 zmínek v médiích.
Bronze Award: Corrida Sp-Rio 2011
Agentura: LiveAD
Tato kampaň sportovní značky Nike přenášela uživatelům Facebooku dojmy 260 běžců nejdelšího amerického štafetového závodu mezi Sao Paulem a Rio de Janeirem. Stačilo, aby běžec na určeném místě šlápl na speciální podložku, a díky čipu v botě tak odeslal osobní status na Twitter i Facebook včetně animovaného obrázku. Během pouhých tří dnů vzrostl počet fanoušků facebookové stránky závodu Nike Corre o 20 tisíc.
Bronze Award: Mob the Rainbow
Agentura: Evolution Bureau
Cílem facebookové kampaně Mob the Rainbow od šílených Skittles bylo angažovat fanoušky do společných aktivit v reálném životě a přetvořit tak jejich virtuální podporu v pevnější vztah. Například na Valentýna měli lidé posílat svá přání prostřednictvím Facebooku a valentýnský anděl od Skittles je pak osobně adresátům rozvážel. V další akci si fanouškové odhlasovali strom ověšený bonbóny Skittles, jindy zase nasbírali 100 tisíc Like a zajistili tak jednomu šťastnému výherci stipendium 10 tisíc dolarů na studium bowlingu.
Bronze Award: Nike+ GSP
Agentura: R/GA
Aby společnost Nike motivovala lidi k běhání, vytvořila za pomoci agentury R/GA speciální sociální vrstvu, která sdružuje amatérské běžce z celého světa. Běžcům na Facebooku umožňuje sledovat vlastní výsledky, sdílet je se svými přáteli, vzájemně se podporovat před během, po něm i v jeho průběhu, získávat vizualizované statistiky a podobně.