Nejlépe se mluví o YouTube a Flickru, Facebook kritizujeme

Digitální marketingová společnost Zeta Interactive sídlící v New Yorku měří už několik let zmínky o desítkách předních sociálních sítích a dalších službách. Vzniká tak žebříček Zeta Buzz Awards vypovídající o tom, jakou mají jednotlivé služby popularitu a zda je lidé vnímají spíš kladně, nebo negativně. Jak si tedy známé služby stály?

YouTube, Flickr a Twitter na stupni vítězů

Největším překvapením je vysoké umístění sítí zaměřených na sdílení fotek a videí, konkrétně YouTube a Flickru. Obě služby zaznamenaly meziroční nárůst nejen v celkovém objemu zmínek na internetu (tzv. volume rating), ale i v objemu zmínek jednoznačně pozitivních (tzv. tonal rating). Příspěvky na blogosféře hovoří o YouTube pozitivně v 91 procentech případů, o Flickru dokonce až v 98 procentech případů.

Tyto kladné zmínky spolu s celkovým objemem odkazů postavily právě YouTube a Flickr na stupně vítězů. Výkonný ředitel Zeta Interactive Al DiGuido doplňuje: „Flickr byl velmi silný, pokud jde o volume ranking, nicméně ještě silnější v aspektu tonal ranking. Je to nejvyšší číslo, které jsme kdy viděli u pozitivních hodnocení v této kategorii (sociálních sítí).“

Tématem je Groupon i Google Buzz

Rok 2010 ovšem nebyl jen rokem sdílení fotek a videí, ale i rokem hromadných nákupů. Letošní Zeta Buzz Awards toto tvrzení podpořily a DiGuido vysvětluje proč: „Groupon začíná být opravdu silný. V posledních letech jsme sledovali mnoho různých značek, ale toto je rok, kdy se dealy stávají neuvěřitelně silnými. Groupon si naprosto získal svět sociálních sítí.“

Další dva nováčky najdeme v top ten na deváté (StumbleUpon) a desáté příčce (Google Buzz). O službě Google Buzz ovšem lidé nemluvili příliš v dobrém – tonal ranking má pouze 68 procent, méně už má mezi prvními deseti jen Facebook, konkrétně 64 procent. Ten tak internetovým debatám kraluje spíše kvantitou, než kvalitou.

Facebook dojel na bezpečnost

Tři nové služby v první desítce zároveň znamenají pád pro další tři. Do TOP 10 už se nedostal Craigslist, který byl loni na pátém místě, devátý Friendster, ani síť MySpace, která se ještě loni držela na poslední desáté přičce.

DiGuido v této souvislosti poukazuje na předcházející problémy s bezpečností služeb: „Když se podíváte na loňské výsledky, weby, které měly problémy s bezpečností jako Craigslist, Friendster a MySpace, zaznamenaly všechny určitý propad. Máte-li problémy v oblasti soukromí a bezpečnosti dat, měli byste je vyřešit co nejdříve. Lidé chtějí vědět, že jsou informace, které si vyměňují, v bezpečí. V opačném případě se nezdráhají o chybách nahlas mluvit.“

Příkladem za všechny může být sociální síť číslo jedna, Facebook, u níž právě téma bezpečnosti v letošním roce dominovalo. Extrémně nízký tonal ranking (64 procent) vysvětlují i nejpoužívanější slova v souvislosti s Facebookem, která se v diskuzích na blogosféře podle Zety objevují: jsou jimi právě „bezpečnost“ (security i safety) a „informace“ (information).

Via Mashable