Nejefektivnější české kampaně. Představujeme shortlist IEA (6.)

 

Ocenění Internet Effectiveness Awards se budou udílet už 27. září, tedy v den vydání tohoto článku, ale protože pak už bude veškerá pozornost patřit jen absolutním vítězům, v šesti článcích jsme vás postupně seznámili se všemi projekty, které se dostaly až do finálového výběru. Celkem jich bylo 37 a nyní přinášíme posledních sedm finalistů.

Zaměstnání snů

Klient: Slevomat.cz, s.r.o.
Dodavatel: Slevomat.cz, s.r.o.
Web: www.zamestnanisnu.cz
Spuštění: 31. 3. 2011

Od začátku existence je Slevomat největším slevovým serverem na českém trhu, za rok fungování nového trhu se ale objevilo přes 200 českých serverů hromadného nakupování. Za této situace je pro zákazníka obtížné se na trhu orientovat a zjistit, kterému serveru může důvěřovat. Proto se Slevomat rozhodl dále odlišit od konkurence a zaměstnat testovače slev, který mezi dalšími nástroji Slevomatu bude ověřovat kvalitu nabízených produktů a služeb. Cílem webu bylo interaktivní formou najít 10 zájemců, kteří byli následně pozváni k pohovoru.

Cíle řešení – Cílem webu www.zamestnanisnu.cz bylo získat odpovídajícího zaměstnance na novou pracovní pozici „Testovač slev“, přičemž Testovač slev má za úkol ověřovat kvalitu nabídky firem, které na Slevomatu mají zájem propagovat své služby či zboží, jakož i zpětně kontrolovat již uskutečněné nabídky. Cílem webu je i upozorňovat na odlišení Slevomatu od dalších slevových serverů garantovanou kvalitou. Dalším cílem je propagace značky Slevomat.

Strategie – Vedlejším cílem řešení bylo dosáhnout velkého virálního šíření mezi potenciálními zákazníky a fanoušky Slevomatu, a to bez jakékoli ATL/BTL podpory. Vysoký virální potenciál zajistil humorně laděný videoobsah webu a především interaktivita. Zájemce o pozici se výběrového řízení mohl zúčastnit pouze tehdy, natočil-li video, ve kterém vysvětlil, proč by měl zaměstnání snů získat právě on.

Úspěšnost – První týden běžel portál bez jakékoliv ATL/BTL podpory, přesto v den spuštění web získal 2000 „To se mi líbí“ na sociální síti Facebook. Stránku tlačítkem „To se mi líbí“ označili pouze dva zaměstnanci Slevomatu, mezi nimi spolumajitel serveru Tomáš Čupr. I když tedy odkaz na web v den spuštění ani v dalších sedmi dnech nebyl uveřejněn na samotné Facebook stránce Slevomat.cz, na sociálních sítích se začal virálně šířit. Stránku navštívilo v první den 17.000 unikátních uživatelů, za první týden získala 49.000 unikátních návštěvníků a 70.000 návštěv. Lidé zaslali 330 soutěžních videí. Hlavní trailer umístěný na serveru YouTube měl 59.136 zhlédnutí k 12. 7. 2011.

Splátkomat

Klient: UniCredit Bank Czech Republic, a.s.
Dodavatel: AMI Praha a.s.
Web: www.splatkomat.cz
Spuštění: 11. 4. 2011

Hlavní funkcí je kalkulátor na konsolidaci spotřebitelských úvěrů, díky kterému si uživatel snadno spočítá, o kolik méně může splácet nebo o kolik více si může půjčit.

Cíle řešení – Zvýšení počtu uzavřených smluv na konsolidaci úvěrů, zvýšení povědomí o konsolidaci úvěrů od UniCredit Bank.

Strategie – Plošné oslovení cílové skupiny v médiích, směrování na microsite Splátkomat.cz, nabídka splácet méně nebo půjčit více, směrování zákazníků na odeslání aktivní poptávky nebo online sjednání schůzky na pobočce.

Invence – Uživatelsky jednoduchý kalkulátor pro snadný přehled řešení konsolidace úvěrů.

Úspěšnost – Výpočet konsolidace úvěrů dokončilo 40.223 uživatelů, což činí 71,3 % ze všech návštěvníků Splátkomatu.

TAXIcheck

Klient: Et netera
Dodavatel: Et netera
Web: www.taxicheck.cz
Spuštění: 1. 5. 2011

Aplikace pro chytré mobilní telefony pod názvem TAXIcheck, neboli taxametr v mobilu. Jde o propracovaný program, s jehož pomocí si každý zákazník může velmi jednoduše zkontrolovat, zda jej taxikář neokrádá a zda účtovaná cena dle taxametru odpovídá platné sazbě a počtu ujetých kilometrů. Aplikace je v současné době dostupná v angličtině a češtině, je volně ke stažení na OVI Obchodu pro chytré telefony Nokia se systémem Symbian a na Android Market.

Cíle řešení – Na základě špatné zkušenosti našeho obchodního partnera bylo cílem vytvořit aplikaci, která by hlídala předražování cest v taxíku.

Strategie – Za podpory české pobočky Nokia vytvoření jednoduché aplikace určené pro mobilní telefony s operačním systémem Symbian a postupná připrava verzí pro další operační systémy.

Invence – První a jediná obdobná mobilní aplikace na trhu. Aplikace funguje offline a lze ji spustit bez využití datového připojení a to pouze pomocí GPS, což je výhodné zejména pro turisty využívající roamingových datových služeb. Aplikace využívá pro výpočet ceny jízdy stejný způsob jako klasické taxametry a to podle platné státní normy.

Úspěšnost – Bez propagace bylo staženo několik set aplikací během prvního týdne od uvedení.

Ve škole

Klient: AV MEDIA, a.s.
Dodavatel: SiteOne, s.r.o.
Web: www.veskole.cz
Spuštění: 1. 5. 2011

Portál na podporu interaktivní výuky ve školách. Místo, kde si učitelé vyměňují připravené výukové materiály.

Cíle řešení – Na základě zkušeností s původními stránkami veskole.cz si klient přál pozvednout designové kvality webu a zároveň podpořit přehlednost stránek a jednoduchost vyhledávání. Portál veskole.cz má sloužit učitelům zběhlým v práci s internetem i pedagogům, kteří se se světovou sítí ještě tak úplně neskamarádili.

Strategie – Moderní technologie v podobě interaktivních tabulí ve školách jsou skutečně funkční jako podpora výuky až podle digitálního obsahu, který se na nich prezentuje. Tento obsah tvoří učitel v autorském softwaru tabule při samotné přípravě hodiny. Na každou připravenou hodinu s interaktivní tabulí tak vzniká v rukou českých učitelů výukový materiál, který se dá opakovaně používat i na jiných školách. Portál slouží ke sdílení těchto digitálních příprav. Strategie je zaměřena na kvalitu sdíleného digitálního materiálu, práci s komunitou a její rozšiřování a podporu tvorby materiálů.

Každý nahraný zdroj je zkontrolován a ohodnocen týmem hodnotitelů, kteří udržují kvalitu. Provozovatel portálu dále provozuje systém školení o objemu 2000 učitelů ročně, kteří jako uzavření každého kurzu nahrají výukový zdroj na portál veškole.cz. Z každého učitele, který prošel školením, by se měl stát pravidelný návštěvník stránky. Kterýkoli návštěvník si může stáhnout výukový digitální zdroj bez registrace, pro nahrávání výukového digitálního zdroje je třeba registrace na portálu. Každý registrovaný účastník má možnost nechat si zasílat newsletter, který podporuje vlastní tvorbu (tipy na tvorbu, novinky na poli interaktivní výuky, technické rady, zajímavé odkazy).

Invence – Autocomplete, který vyhledává podle toho, na které záložce uživatel je, jaký má vybraný předmět a typ souboru.

Úspěšnost – Přes 300 registrací učitelů a přes 200 vložených zdrojů od spuštění v květnu.

Humbuk – Vodafone Intranet

Klient: Vodafone Czech Republic a.s.
Dodavatel: FG Forrest, a.s.
Spuštění: 18. 5. 2010

Komunitní Intranet společnosti Vodafone je rozdělen na tři části: Vodafone News – zahrnuje zprávy pro zaměstnance rozdělené na několik úrovní dle typu zprávy a pracovní pozice, KariCurry – interní lifestyle magazín, kde společnost podporuje neformální styl komunikace, KariFace – interní sociální síť profilů každého zaměstnance, která umožňuje vytvářet komunity mezi zaměstnanci, vytváří prostor pro prezentaci pracovních týmů, skupin a oficiálních i neoficiálních akcí.

Cíle řešení – Konsolidovat všechny interní online kanály do jednoho místa. Umožnit zaměstnancům větší interakci a zpětnou vazbu, podporovat komunikaci všemi směry (nejen shora dolů). Podpořit jednu Vodafone komunitu, kterou oslabuje regionální různost (pobočky po celé ČR) i obsah práce zaměstnanců (zejména snaha překonat mezeru mezi zaměstnanci, kteří jsou a nejsou ve styku se zákazníkem).

Strategie – Vytvoření interního portálu s vlastnostmi externích sociálních sítí, který bude přístupný i mimo síť Vodafone s možností vkládání obsahu samotnými uživateli. Ten zároveň slouží jako hlavní kanál interní komunikace a rozcestník do ostatních online prezentací.

Invence – Z pohledu interní komunikace ji posouvá do role „enabler“, jež komunikaci umožňuje, nejen vytváří. Umožňuje otevřenou komunikaci „bottom-up“ místo „top-down“.

Úspěšnost – Měsíčně desítky interních zpráv v několika kategoriích; 60 % komentovaných zaměstnanci. Stovky příspěvků ve Vodafone Foru vložených přímo zaměstnanci – díky spontánní diskuzi se podařilo bleskově zprocesovat možnost přenosu benefitních bodů na Červený kříž v období po tsunami v Japonsku. Vodafone Forum v několika případech významně ovlivnilo rozhodnutí společnosti. Obousměrné propojení regionů.

Vymoly.cz

Klient: SERVIS POINT GROUP s.r.o.
Dodavatel: Plus Design & Marketing s.r.o.
Web: www.vymoly.cz, facebook.com/vymoly, twitter.com/vymoly
Spuštění: 24. 1. 2011

Od ledna 2011 probíhala v České republice svého druhu zcela jedinečná akce „Výmoly 2011: Najděme nejhorší díru v republice“. Cílem bylo a stále je upozornit zodpovědné úřady na neutěšený stav českých komunikací a zároveň vyzvat řidiče k monitoringu kritických výmolů, výtluků a děr. Akce se setkala s obrovským mediálním zájmem i zájmem veřejnosti. Vzhledem ke společnému problému, který tíží téměř každého, nebyly nezaznamenány negativní reakce. Díky tomu, že akci nebyla prezentována jako útok na silničáře, byly pozitivní reakce i ze strany ŘSD a jemu podřízených organizací. Inspirací byl projekt Bankovní poplatky. Cílem je každoroční soutěž pro motoristy spojená s medializací problému výtluků na českých silnicích a iniciováním veřejné diskuze na toto téma.

Cíle řešení – Monitoring stavu silnic samotnými motoristy, kteří jsou motivováni soutěží, předávání informací o problematických úsecích odpovědným organizacím. Medializace problému a otevření veřejné diskuze na téma stav českých silnic. Urychlení opravy silnic pomocí tlaku veřejnosti a médií.

Strategie – Za pomoci médií a tlaku veřejnosti dosáhnout efektivní opravy poškozených úseků cest (výtluků) prostřednictvím negativní nebo naopak pozitivní publicity pro kraje. Zapojení občanů, virální prvky, aktivní komunikace v rámci Facebooku a Twitteru, organizování podpůrné soutěže, která motivuje motoristy k publikování fotografií nejhorších výmolů a jejich hodnocení. Neustálá komunikace s účastníky soutěže, s fanoušky a followery na Facebooku a Twitteru, informování veřejnosti o problémech spojených s (ne)opravováním silnic, publikování tiskových zpráv, zvyšování povědomí o nárokování škod a odpovědných úřadech.

Invence – Díky propracovanému systému vkládání a publikování fotografií výmolů, včetně možnosti zadání detailní polohy, vznikla přehledná databáze a mapa s vyznačenými kritickými místy. V současné době jsou v jednání způsoby předávání těchto informací odpovědným organizacím, které tak mohou rychleji a lépe reagovat na stav na silnicích. Vedle anticeny „Nejhorší díra v republice“ budou ve 2. ročníku vyhodnocovány také kraje, které nejrychleji a nejpomaleji reagují na požadavky na opravy děr a výtluků na silnicích, které spravují. Propojení soutěžních prvků s cílem projektu (monitoring stavu silnic). Z technologického hlediska se jednalo o propojení Google Maps s Facebook-aplikací Výmoly a webovým portálem www.vymoly.cz.

Úspěšnost – Atraktivita tématu vedla ke spontánní medializaci projektu bez jakéhokoliv cíleného úsilí vyjma tiskových zpráv. Projekt byl prezentován Českou televizí, TV Prima, Markíza, Českým rozhlasem a dalšími komerčními rádii, všemi významnými tištěnými médii (regionálními i celostátními), internetovými portály apod. Mediální úspěšnost vysoce přesahovala vložené náklady. Přes 500 děr vložených do systému, přes 1740 fanoušků na Facebooku, pozitivní reakce ze strany odpovědných orgánů.

Zlatý ručičky.cz

Klient: Ford Česká republika
Dodavatel: Blue Team (Wunderman, Ogilvy & Mather a Mindshare)
Web: www.zlatyrucicky.cz, youtube.com/zlatyrucicky, apps.facebook.com/vyhrajfocus
Spuštění: 2. 1. 2011

Ford přišel s nadnárodní produktovou kampaní pro nový Focus. Hlavní prodejní argument: vůz střední třídy se spoustou technických vymožeností, které jinak získáte jen u vozů tříd vyšších. Parkovací automat, varování před neúmyslným vybočením z jízdního pruhu, sledování bdělosti řidiče, adaptivní tempomat s detektorem bezpečné vzdálenosti, systém pro sledování mrtvého úhlu a mnoho dalších. Úkolem bylo přijít s lokální kampaní „focusovanou“ na Focus, která vzbudí co největší pozornost a rozproudí veřejnou diskusi. Jako základ byla zvolena typická česká vlastnost – kutilství a „zlaté české ručičky“. Amatérská, po domácku vyrobená řešení ve formě videí, fotografií, skic a textových příspěvků a se dostala do konfrontace s posledními elektronickými vylepšeními Fordu Focus.

Cíle řešení – Získání pozornosti při uvedení nového modelu Ford Focus na trh obecně. Podpora komunikační kampaně v ATL se zaměřením na technologické novinky v novém Fordu Focus. Rozšíření báze fanoušků na Facebooku a získání e-mailových adres pro další komunikaci.

Strategie – Kampaň začala v lednu skončila předáním výhry (nového Fordu Focus) v průběhu června. První fáze: Úvodní teasing na blogu, facebookové stránce a v diskusích na internetu. Šíření informace o fiktivní občanské iniciativě OSLA (Občanský spolek za lepší automobily), která dává ostatním jasný vzkaz: řidiči, spoustu technických vymožeností si můžete udělat sami. Šíření amatérských, po domácku vyrobených řešení ve formě videí, fotografií, skic a textových příspěvků. Na YouTube se s kanálem spřátelelil The Stig, resp. britský Top Gear. Druhá fáze: OSLA si oblíbí Přemek Podlaha, ikona českých kutilů (byl přemluven a najat). Začne pro OSLA točit videa o automobilových vynálezech, výrazně připomínající jeho slavné pořady o kutilech, jen mnohem ujetější. Znamená to obrovský příliv fanoušků na Facebooku, zvýšení sledovanosti videí na YouTube kanálu a rozšíření kampaně do dalších médií.

Třetí fáze: Při startu oficiální kampaně o vymoženostech Foru Focus vyzývá OSLA Ford provokativně na souboj. Vychytávky kutilů versus elektronické vychytávky Fordu Focus. Ford výzvu přijímá a proběhne závod na místě, kde Ford poprvé představuje nový Focus novinářům. Protože amatérské řešení nemůže v konfrontaci z moderními technologiemi obstát, OSLA nakonec se ctí prohrává. Fordu je tato amatérská aktivita sympatická a nabízí kutilům z OSLA podporu. Ani ti nejzkušenější novináři ještě pořád nemají jasno. Čtvrtá fáze: Ford dává do stránek zlatyrucucky.cz logo a přichází se soutěží na Facebooku o nejlepší zaslanou vychytávku. Vítěz vyhrává nový Ford Focus. Veškerá komunikace na stránkách amatérů a na Facebooku je směřována na produktové stránky Fordu a naopak. Dochází k porovnávání všech technologicky vyspělých vychytávek Fordu Focus s těmi amatérskými. Tisíce fanoušků je vtaženo do hry a diskuse o kvalitách Fordu Focus. Soutěžící sami šíří informaci o soutěži a kladou důraz na podporu vychytávek do aut, případně jejich vymýšlení.

Úspěšnost – Kampaní ve všech on-line médiích zasaženo cca 4.000.000 unikátních návštěvníků. Počet zhlédnutých videí: 1.000.000. Počet unikátních návštěvníků microsite: 100.000. Počet příspěvků ve facebookové soutěži: 1000. Počet zapojených do facebookové soutěže: 40.000 (nové e-maily pro další oslovení). Organický přírůstek nových fanoušků Fordu na Facebooku v důsledku kampaně: 1200. Organické sdílení příspěvků na Facebooku, tisíce odkazů na videa a příspěvky na blogu. Plánovaný cíl oslovení české online populace byl překročen o cca 50 %. Kampaň by měla být převzata ČT jako televizní pořad.

 

Přehled všech kampaní:

  • První várka: Aplikace Pojišťovna, Business Intelligence pro Centrum Holdings, CILICHILI Online, Čtení pomáhá, Dárkový pomocník Internet Mall, Darujsprávně.cz
  • Druhá várka: PPC kampaň ESET, DPD – Sláva Balík, Dvojníci, Effectix Analyzer, FCD.eu, Můj Fernet
  • Třetí várka: iDoklad.cz, kampaň na Internet Explorer 8, iPad aplikace iVysílání ČT, Kdesekoupat.cz, Letuska.cz, bannerová kampaň Magnum Gold!?
  • Čtvrtá várka: Mobilní sázení společnosti Fortuna, Nalož kufr a vyhraj, Nokia FAMU – Ukaž co s ní dokážeš Ty!, online, SMS a mobilní jazyky, platební centrum Asiana, Pohodlné pojištění online
  • Pátá várka: Portál CK BlueStyle, PROe.biz, Puma Creative factory, Radio tycoon, RWE online servis, Skutečný dárek
  • Šestá várka: Zaměstnání snů, Splátkomat, TAXIcheck, Ve škole, Humbuk – Vodafone Intranet, Vymoly.cz, Zlatý ručičky.cz