Nejefektivnější české kampaně. Představujeme shortlist IEA (3.)

 

Ocenění Internet Effectiveness Awards se budou udílet 27. září, ale protože pak už bude veškerá pozornost patřit jen absolutním vítězům, v šesti článcích vás postupně seznámíme se všemi projekty, které se dostaly až do finálového výběru. Celkem jich je 37 a nyní přinášíme již třetí šestici nejlepších.

iDoklad.cz

Klient: CÍGLER SOFTWARE, a.s.
Dodavatel: CÍGLER SOFTWARE, a.s.
Web: www.idoklad.cz
Spuštění: 1. 3. 2011

Systém iDoklad.cz je určený pro on-line správu fakturace zdarma, tedy především menším firmám a živnostníkům, kteří doposud fakturovali systémem papír-tužka či v tabulkovém procesoru. Služba klade důraz na snadnost použití a využívá cloud computingu. Z něj čerpá řadu dalších výhod – mobilní přístup odkudkoli, minimální až nulové nároky na údržbu ze strany uživatelů, průběžnou aktualizaci a další. Samozřejmostí je rovněž bezpečí uživatelských dat, ať už z hlediska jejich trojnásobně zajištěného uložení v SQL databázích jednoho z datacenter společnosti Microsoft, nebo šifrovaného přístupu ke službě pomocí SSL protokolu.

Použité technologie, včetně Microsoft Silverlight, umožnily překonat nejrůznější omezení, kterými trpí část podobných on-line služeb. Ovládání aplikace nabízí nadstandardní možnosti třídění, vyhledání a zobrazování záznamů. Mimo běžných vlastností nabízí iDoklad propojení na databázi ekonomických subjektů ARES, spolupráci s databází kredibility odběratelů Credit Check, podporu cizích měn a fakturace do zahraničí, aparáty upomínek a další vymoženosti. Velmi důležitou částí je napojení na účetní a ekonomické systémy (Money S3/S4/S5, další se připravují).

Cíle řešení – Nabídnout snadné a efektivní řešení online fakturace cílové skupině, která doposud takový systém nevyužívala. Zvýšení povědomosti o značce a produktech, zejména mezi ohromnou cílovou skupinu uživatelů (v ČR řádově statisíce), která na základě zkušeností a průzkumů odmítá, ať už z pohodlnosti či obav ze složitosti, klasický model on-premise software. Rekrutování těch uživatelů, pro které bude řešení online fakturace po čase příliš jednoduché, pro přechod na informační systémy a v další etapě převod části uživatelů na placený model využívání služby formou prémiových účtů. Reálnou hranicí pro tento krok je cca 10.000 registrovaných uživatelů do jednoho roku.

Strategie – Získat co nejvíce uživatelů služby díky bezplatnému modelu. Zároveň nabídnout službu s kvalitním uživatelským rozhranním a řadou nadstandardních funkcí. Aktivní komunikace s uživateli, průběžné měření spokojenosti a požadavků. Přechod na komerční produkty usnadňuje propojení aplikace s těmito systémy. Monetizace služby formou zavedení prémiových účtů (limity na množství dat, zpřístupnění nadstandardních funkcí).

Invence – Služba využívá cloud computing na platformě Windows Azure a technologii Silverlight. Nabízí proto maximální zabezpečení uložených dat, vysokou dostupnost služby a nadstandardní uživatelské rozhraní, cože je kvalitativně ojedinělé v kategorii online služeb pro vedení fakturace.

Úspěšnost – Za první dva měsíce od startu z nuly se podařilo získat více než 2000 uživatelů. Podle dostupných informací některá konkureční řešení potřebovala k dosažení takového počtu více než rok.

Internet Explorer 8

Klient: Microsoft
Dodavatel: Wunderman
Web: www.wunderman.wunwork.cz/interactive
Spuštění: květen 2010

Podíl na trhu Internet Exploreru klesl v ČR o 15 %. Navíc nařízením Evropské unie se musela zavést od dubna 2010 „browser choice“, tedy svobodná možnost výběru internetového prohlížeče každým uživatelem. V tomto období Microsoft uváděl na trh novou verzi prohlížeče Internet Explorer 8. Agentura měla za úkol připravit bannerovou kampaň.

Cíle řešení – Cílem bannerové kampaně bylo zvýšit podíl na trhu v ČR na 52 %. Konkrétně vyjádřeno počtem stažení IE8 v počtu 120.000.

Strategie – Mladí internetoví uživatelé neřeší hrozbu/nebezpečí dokud se neojeví. V bannerové kampani jsme stavěli na na faktu, že Interenet Explorer 8 je nejbezpečnější prohlížeč. Naše kampaň demonstrovala nebezpečí konkrétních situací, která se na internetu mohou lehce stát. Strategií tedy bylo poukázat na případné nebezpečí přímo v okamžiku a místě, kdy je uživatel ohrožen. S Internet Explorer 8 budete v bezpečí.

Úspěšnost – Klíčovým bodem pro úspěch celé kampaně byla enormní úspěšnost bannerů. Ty, na základě dobře zvolené strategie, dosahovaly řádově 300x lepších výsledků než jejich benchmark na trhu. Konkrétně například 18 % CTR na Blesk.cz nebo 13 % CTR na Libimseti.cz. To mělo vliv i na celkový výsledek, kdy byl překročen velmi ambiciózní cíl o dalších 30 %.

iPad aplikace iVysílání ČT

Klient: Česká televize
Dodavatel: Motion Media
Web: www.itunes.apple.com
Spuštění: 26. 5. 2011

Tato aplikace pro tablet iPad nabízí kompletní archiv odvysílaných pořadů ČT1, ČT2, ČT24 a ČT4, tedy více než čtyři roky videoobsahu, který ČT zatím stačila zdigitalizovat. Aplikace zahrnuje několik možných způsobů vyhledávání pořadů, redakční i uživatelské výběry, umožňuje přidávání pořadů do playlistu a další. Celá aplikace je postavená na míru, využívá minimum nativních prvků a byla mimořádně pozitivně přijata veřejností. Mobilmania.cz: „iVysílání pro iPad: Hledali jste killer app? Tady je.“ iHned.cz: „Nová aplikace České televize pro iPad šlape na paty světové špičce…“

Cíle řešení – Nabídnout kompletní archivy ČT v rámci mobilního tabletu iPad, který je ve velké míře používán právě pro schopnost zobrazovat multimediální obsah.

Strategie – Naším cílem bylo aplikaci s tak rozsáhlým obsahem prezentovat v co nejméně komplikované podobě, aby si k ní uživatelé našli co nejsnadněji cestu a rychle si zvykli na její ovládání.

Úspěšnost – 13.000 stažení za prvních 7 týdnů. Jedná se tak pravděpodobně o nejstahovanější českou aplikaci. Většina šíření byla zajištěna virálně, hned během prvních pár dnů bylo monitorováno několik set pozitivních tweetů.

Kdesekoupat.cz

Klient: COEX
Dodavatel: COEX & Bioport Labs
Web: www.kdesekoupat.cz, www.facebook.com/koupani
Spuštění: červen 2010

Projekt shromažďuje tipy na místa k letnímu koupání. Účelem není vytvořit mapu aquaparků v ČR, ale spíše nabídnout dobrý nástroj ke snadnému vyhledání, kde se nejblíže svlažit v letních vedrech. Najdete zde sice i placená koupaliště, ale projekt je zaměřen zejména na lomy, pískovny, rybníky a další přírodní koupací tipy. Nápad vznikl v létě 2010 a v současné verzi je připraveno rozšíření o možnosti hodnocení, komentování a další funkce. Ve výrobě je také mobilní aplikace pro iPhone a Android. Celý projekt je vytvořen z čirého entuziazmu a bez komerčních umyslů – prostě jde o to, mít se v tom horku kde příjemně vykoupat.

Cíle řešení – Pomoci lidem v hledání místa, kde se v létě dobře vykoupat v přírodě ale i ve městě. Využít potenciál sociálních sítí ke sběru dat a mapování dobrých míst, hodnocení, sledování kvality vody atd. Vyzkoušet geolokační nástroje pro web i mobilní zařízení, social marketing, UI techniky, AB testování.

Strategie – Jednoduchý design a jasný účel, položení na mapových funkcích. Využití web marketing nástrojů a cílení na segmenty a lokality pro zmapování dalších míst. Propagace pomocí sociálních sítí a internetových komunit, budování uživatelské skupiny. Zaměření propagace a reklam na horké dny. Aplikace ke stažení pro iPhone/Android. Koncem června 2011 spuštěna vylepšená verze a v přípravě je několik fází propagace. Místa jsou redakčně schvalována k publikaci.

Invence – Použití možností social webu k zmapování míst ke koupání na určitém uzemí. Využití crowdsourcingu pro plnění databáze. Možno pokrývat cíleně další uzemí pomocí geolokačních funkcí na sociálních sítích, PPC systémech a mobilních zařízeních. Z technického hlediska využívá AJAX, CSS3, HTML5, JQUERY, MODX, geolokační funkce, Google Maps API, Facebook API a další. Narozdíl od několika jiných českých projektů, které fungují spíše jako klasické weby s evidencí koupališť a aquaparků (novinky, PR články, reklama) je naše pojetí více web jako aplikace – web nemá podstránky, obsah je tvořený komunitou, mapa a geofunkce jsou ustřední záležitost. Kromě mobilních aplikací a geolokačních funkcí, připravujeme také napojení na hygienické stanice a import aktuálních dat o kvalitě vody.

Úspěšnost – Spuštěno v červenci 2010, v databázi během 4 týnů 160 tipů na lomy, rybníky a akvaparky. V létě 2011 již přes 250 míst, největší databáze přírodních koupacích míst v ČR. Při zanedbatelné propagaci aktivní profil na Facebooku s 300+ fanoušky.

Letuska.cz – nová generace

Klient: Asiana, spol. s r.o.
Dodavatel: AARON GROUP
Web: www.letuska.cz
Spuštění: květen 2010

Letuška.cz je aplikace postavená na nové generaci rezervačního systému Symphony pro on-line rezervace letenek, hotelů a návazných cestovních služeb. V současné době je přes systém Letuška realizován prodej v celkovém objemu více než půl miliardy Kč ročně. Nová generace unikátního rezervačního systému simuluje chování lidského letenkového operátora při komplikovaném prohledávání, oceňování a vystavování letenek všech světových přepravců. Díky propojením s různými rezervačními systémy je Letuška schopna nabídnout nevídané množství zajímavých nabídek a jejich kombinací.

Cíle řešení – Rozšířit a zkvalitnit zavedené řešení skutečného on-line prodeje letenek a návazných cestovních služeb (hotely, parkování, auta, cestovní pojištění, víza, eurovíkendy, plavby). Zajistit propracovanější integraci s interními back-office systémy. Zpřesnit kontrolní mechanismy tak, aby bylo v co největší míře umožněno vystavovat letenky bez zásahu lidského operátora. V neposlední řadě ušetřit náklady na obsluhu díky větší automatizaci celého rezervačního procesu.

Strategie – Společně s partnery byly investovány značné prostředky do vývoje nové generace rezervačního jádra (Symphony) a zpřehledněno a vylepšeno uživatelské rozhraní. Značné usílí bylo věnováno úzké integraci s vnitřními obchodními (back-office) systémy Asiany, což v konečném důsledku výrazně zefektivnilo práci letenkových operátorů, i když má Asiana dlouhodobě nejvyšší efektivitu práce letenkářů na trhu.

Invence – Účinnější vyhledávací algoritmy, zdokonalení v technikách vyhledávání nejoptimálnějších spojení a cen. Rezervace všech leteckých společností včetně nízkonákladových. Rezervace a prodej prostřednictvím nákupního košíku, zákazník si může v rámci jedné akce koupit letenku, hotel, cestovní pojištění nebo parkování na letišti. Velký výběr z různých způsobů zabezpečených plateb.  Automatické vystavování letenek a jeho integrace s návaznými obchodními systémy. Sofistikovaný B2B systém pro provizní prodejce a korporátní zákazníky.

Úspěšnost – Zvýšení on-line prodejů o 30 %, což reprezentuje dodatečný výnos 180-200 mil. Kč ročně. Nárůst obratu celé firmy o 40 % na 1,3 mld. Kč za rok, z čehož on-line prodeje tvoří aktuálně 35 %. Plná automatizace při současné produkci nahrazuje 20 vysoce kvalifikovaných lidských operátorů (roční úspora nákladů 12-15 milionů Kč). Zvýšení podílu na trhu v řádu jednotek procent. Náklady v desítkách milionů Kč.

Bannerová kampaň Magnum Gold!?

Klient: Unilever, spol. s r.o.
Dodavatel: For Internet, s.r.o.
Web: banner 1, banner 2
Spuštění: 1. 6. 2010

Bannerová kampaň na podporu spotřebitelské soutěže Magnum Gold!? 2010.

Cíle řešení – Získání pozornosti cílové skupiny pro spotřebitelskou soutěž, zvýšení návštěvnosti soutěžní microsite, zvýšení povědomí o značce, podpora prodeje.

Strategie – Během velmi krátkého času se podařilo vymyslet a vytvořit atraktivní netradiční formáty bannerů a to za pozoruhodně nízkou částku. Podklady pro video bannery si dodavatel sám natočil i zpracoval.

Invence – Nestandardní formáty bannerů, video bannery. Dva bannery na jedné stránce, které spolu pomocí I-layeru „komunikují“.

Úspěšnost – Během 7 týdnů (květen – červenec 2010) se podařilo dosáhnout 29.213.857 impresí, klient obdržel 7 milionl impresí, což bylo o 33 % více oproti plánu. Počet uživatelů, kteří měli kontakt s kampaní, byl 2.643.121, počet prokliků byl vysoký (68.917) a na serveru MobilMania.cz byl 15x vyšší než průměrný click rate. Náklady činily 142.100 dolarů.

 

Přehled všech kampaní:

  • První várka: Aplikace Pojišťovna, Business Intelligence pro Centrum Holdings, CILICHILI Online, Čtení pomáhá, Dárkový pomocník Internet Mall, Darujsprávně.cz
  • Druhá várka: PPC kampaň ESET, DPD – Sláva Balík, Dvojníci, Effectix Analyzer, FCD.eu, Můj Fernet
  • Třetí várka: iDoklad.cz, kampaň na Internet Explorer 8, iPad aplikace iVysílání ČT, Kdesekoupat.cz, Letuska.cz, bannerová kampaň Magnum Gold!?
  • Čtvrtá várka: Mobilní sázení společnosti Fortuna, Nalož kufr a vyhraj, Nokia FAMU – Ukaž co s ní dokážeš Ty!, online, SMS a mobilní jazyky, platební centrum Asiana, Pohodlné pojištění online
  • Pátá várka: Portál CK BlueStyle, PROe.biz, Puma Creative factory, Radio tycoon, RWE online servis, Skutečný dárek
  • Šestá várka: Zaměstnání snů, Splátkomat, TAXIcheck, Ve škole, Humbuk – Vodafone Intranet, Vymoly.cz, Zlatý ručičky.cz