Nej sociální a mobilní kampaně: I Facebook může být nóbl

 

Hořčice pro vyvolené

Už dlouho se nám nestalo, že bychom se stali fanoušky nějaké značky jen proto, že její akviziční kampaň je prostě skvělá (a to nerozdává nic zadarmo). Facebooková stránka výrobce exkluzivní hořčice Grey Poupon na to ale jde přímo geniálně. Chcete se stát fanouškem? Pak musíte nejprve projít speciální aplikací, která otestuje, jestli jste toho hodni. A kdo se stane fanouškem bez úspěšného schválení, toho správce prostě zase vymaže. Kdo projde, má přístup do speciální sekce pro členy a může si připadat náležitě samolibě a důležitě.

A věřte nám, že přijímací pohovor vážně stojí za vyzkoušení. Virtuální komise zhodnotí váš profil ze všech možných úhlů a přidělí známky a pozitivní i negativní komentáře za nejrůznější kritéria – šíři sociální sítě, aktivitu, oblíbenost, slovník (my dostali vynadáno za použití „wtf“ v jednom z komentářů), vzdělání a další. Na závěr se dozvíte svoje skóre i jeho srovnání s ostatními (my máme percentil 72). Když projdete, vše nakonec stvrdíte vlastnoručním podpisem brkem (opravdu), slíbíte, že se budete dobře oblékat, a jste v klubu.

Takhle zábavně navodit pocit skutečné exkluzivity na něčem tak veřejném, jako je facebooková stránka, to si zaslouží velkou poklonu. A ještě větší za odvahu, obzvlášť s ohledem na některé uražené komentáře zhrzených zákazníků. Někteří odmítnutí vzali s humorem, jiní s pokorou, další ovšem neváhají vyhrožovat změnou dodavatele…

Jídelníček přes Instagram

Instagram je stále populárnější nejen mezi uživateli, ale přinejmenším od nedávného převzetí Facebookem také mezi marketéry. A restaurace Comodo v New Yorku si rozhodně připsala jedno z těch zajímavějších využití. Jak známo, focení jídel a sdílení obrázků je v některých skupinách lidí populárním a rozšířeným koníčkem, a Comodo se toho rozhodlo využít. Jednoduše zavedlo a náležitě propaguje hashtag #ComodoMenu, který spojuje obrázky jídel a vytváří tak bohaté vizuální menu všech pokrmů přesně v té podobě, v jaké se dostávají na stůl, navíc včetně doporučení uživatelů.

Jednodušeji už to opravdu nejde, přesto je to ale funkční a zábavné řešení. A také velké osvěžení vedle množících se instagramových soutěží jako přes kopírák, které pod příslibem nejrůznějších cen vyzývají uživatele k focení a sdílení tematických fotek – jen z poslední doby jmenujme třeba soutěž spojenou s filmem Hitchcock, další pro značku Dunkin‘ Donuts nebo aktuálně pro Sony. Nic moc to nestojí, výsledky ale obvykle rekordy netrhají.

Dobře poslouchat a nebát se

Jestli jste snad příběh značky Bodyform dosud nepostřehli (byl už i hvězdou našeho přehledu virálů), určitě byste to měli napravit. Výrobce vložek dokázal velice vtipně zareagovat na pozoruhodný příspěvek jednoho z uživatelů Facebooku (zástupci firmy se dušují, že je autentický) a způsobil tak malou virální senzaci. Samotná facebooková stránka nemá ani 10 tisíc fanoušků, přesto má reakce na YouTube už 3,3 milionu zhlédnutí a původní příspěvek přes 100 tisíc Like.

A k tomu všemu stačila pohotová reakce na příspěvek, který sám o sobě začal získávat virální popularitu. Tým starající se o značku Bodyform si ho všiml v úterý, ve chvíli, kdy měl 20 tisíc Like, a hned odhadl jeho potenciál. Už ve středu následoval vydatný brainstorming, schválení nejlepšího nápadu vedením, casting a výběr produkční společnosti, která video přes víkend natočila. Osm dní od chvíle, kdy se původní příspěvek na Facebooku objevil, tak stihla kampaň projít celou firemní mašinérií a výsledek byl na světě. Není moc značek, které se mohou pochlubit takovou mírou interakce.

Společnost v nastaveném kurzu pokračovala i později a vytvořila ve stejném duchu například nový titulní obrázek své stránky, nelze tedy vyloučit, že se z původního vtípku stane plnohodnotná komunikační strategie. Přesto se zdá, že zejména na facebookové stránce je poněkud mrtvo a rozhodně by si zasloužila více aktivity a péče a lepší využití takového potenciálu.

Živý voucher

Marketingová jubilea týkající se dosažení kulatého počtu fanoušků jsou velice oblíbenou záminkou k utužení loajality a nachystání něčeho speciálního. Viděli jsme to už mnohokrát v nejrůznějších podobách, ale stále stojí za to si připomínat, že tahle příležitost vždy stojí za zvážení. Značka Old Navy oslavila překonání mety 5 milionů fanoušků docela povedeným živým kuponem na slevu pro všechny fanoušky.

Natáčení videa se přímo účastnili i někteří z facebookových fanoušků, což o jejich vztahu ke značce mnohé vypovídá. Organizovaný dav sestavil pohyblivý ale plně funkční voucher o velikosti 120 na 60 stop (asi 36 x 18 metrů) včetně čárového kódu z bezmála stovky částí, který si pak lidé mohli vytisknout také na této stránce a prokázat se jím při nákupu v obchodě.

Pomáhat a chránit

A když už jsme zmínili příklad Bodyform, také svatební portál TheKnot.com dokázal skvěle zareagovat na aktuální podnět, nabídl svým příznivcům něco opravdu užitečného a ukázal, že mu na nich záleží. Společnost v souvislosti s řáděním bouře Sandy přišla na to, že živel překazil plány až 2300 svatebním párům, a rozhodla se na Facebooku přispět k tomu, aby celkem 4000 svateb plánovaných na listopad proběhlo pokud možno bez problémů. Vytvořila proto stránku Helping Brides in the Wake of Hurricane Sandy, která umožnila operativní propojení majitelů vhodných prostor, poskytovatelů nejrůznějších služeb a profesionálních plánovačů se svatebčany.

Nápad je trochu překvapivě realizován skrze stránku události a z exekuce je vidět hlavně důraz na rychlost provedení, z pohledu vnímání značky a získané mediální pozornosti ale přineslo dobré načasování slušný ohlas, bez ohledu na to, že výsledkem budou spíše jednotky než tisíce zachráněných svateb. Jen je občas potřeba dohlédnout dál než k dalšímu postu s hezkou fotku, který s trochou štěstí získá hodně Like.