Nastává čas Tumblr, Pinterestu, Chill a těch dalších „ostatních“?

Konstatoval to před pár dny mimo jiné i eMarketer, který přišel se studií Beyond Facebook and Twitter: Visually Focused Social Sites See Growing Interest. Ukazuje se totiž, že služby jako Tumblr či Pinterest mohou nést velký potenciál nejen z hlediska uživatelů, ale díky tomu také pro marketéry. „Mnoho internetových uživatelů se přesouvá k sociálním sítím, které nabízejí úžeji zaměřený zážitek než Facebook,“ konstatuje Kimberly Maul z eMarketeru.

Jaké sociální to tedy jsou a v čem je jejich jedinečnost? Podívali jsme se na některé horké kandidáty…

Krása sociálního blogování

Tumblr a Posterous jsou služby pro snadné blogování. Zveřejňovat své názory mohou uživatelé přes web, mobil, nebo třeba zasláním e-mailu. Tumblr je také miláčkem investorů, kteří do tohoto projektu sypou desítky milionů dolarů, a nedávno došlo k prolomení magické hranice 10 milionů návštěvníků za den. Měsíčně je to kolem 20 milionů uživatelů.

Stejně tak se pozornosti uživatelů těší konkurent Posterous. Je o trochu méně populární a měsíční čísla ukazují někam k 15 milionům lidí. Z původně blogovacích platforem se v obou případech staly sociální sítě – umožňují udělovat něco jako „like“, sledovat uživatele, komentovat. Prostě jde o místa, kde si lidé vylévají srdce, zveřejňují oblíbený obsah a hlavně blogují. To je výhoda oproti Facebooku a Twitteru, jejichž uživatelé mají většinou blogy jinde a prostřednictvím nejpopulárnějších sociálních sítí na ně odkazují.

Tumblr a Posterous jsou sociální sítě, které nejvíce vyhovují pisálkům delších textů. Asi těžko najdeme jednodušší publikovací platformu, blogovat díky Tumblr a Posterous mohou i naprostí začátečníci bez jakýchkoliv zkušeností s redakčními či blogovacími systémy. Pokud chcete začít blogovat, pro začátek je ideální cestou zkusit platformu, která v mnohém připomíná sociální síť.

Pozitivní síla hezkých věcí

Pinterest je online nástěnka, kam si uživatelé špendlí hezké obrázky (viz článek Elišky Vyhnánkové „Mnoho povyku pro Pinterest. Čím je pro firmy a čím pro uživatele?“). Je to jednoduché, přesto se z Pinterestu stává trhák a skvělý dodavatel návštěvnosti webů, které mají pěkné fotky či videa. Pinterest je sice nováček, ale ostře sledovaný a se skoro 40 miliony dolarů v investicích v zádech. Časopis TIME zařadil Pinterest mezi TOP 50 stránek loňského roku a zdá se, že letos půjde web pro nástěnkáře ještě výše.

Miliony uživatelů denně, pozornost médií a majitelů práv, to všechno dělá z Pinterestu horké zboží pro technologické rubriky věhlasných periodik. Objevují se i problémy, například Flickr pomocí kódu ve stránce neumožňuje pinovat svůj obsah. Sám Pinterest, aby se vyhnul sílící kritice, poskytl majitelům stránek kód, který znemožní špendlení obsahu. Někdo zkrátka nechce svůj obsah na Pinterestu vidět, zatímco jiní jsou nadšení a Pinterest jako zdroj návštěvnosti velebí. Každopádně je tu vážný problém s právy a Pinterest bude dost možná muset stahovat nelegální obsah.

Přes všechny problémy je Pinterest skvělou platformou pro jednotlivce či firmy, které mají hezký obsah. Pokud jste v mládí sbírali známky nebo samolepky, tak si Pinterest zamilujete. Je jako stvořen pro sběratele všeho pěkného. Nadšení z něho budou fotografové a grafici, je to ideální místo pro sdílení jejich tvorby. Pinterest je optimistickou sociální sítí s hezkými věcmi – těžko si představit někoho, kdo by na svojí nástěnku přišpendlil něco ošklivého nebo pesimistického.

Když obrázek nestačí

Bratříčkem Pinterestu je projekt Chill, zaměřený jen a pouze na videa. Uživatelé si na svůj profil vkládají zajímavá a hezká videa, nechávají je sdílet a hodnotit přáteli. Na to, o jak jednostranně zaměřenou službu jde, má Chill našlápnuto výborně a dost možná vystřídá v pozornosti médií Pinterest. Pokud „sbíráte“ videa, není pro vás lepší služby. Přihlašuje se přes Facebook, což je u nových sociálních sítí standardem, neboť vývojáři si až moc dobře uvědomují, že nemají šanci Facebooku konkurovat. Tak se ho alespoň snaží využít pro snadnější vstup do svých projektů.

Od videoobsahu jsme si vždy hodně slibovali, jenom na YouTube jsou miliardy minut materiálu, ovšem práce s ním není snadná. Pokud chcete svým přátelům představit ty nej videa, založte si profil a pozvěte je ke spolupráci. Vítězí jednoduchost a přesné zaměření. Stejně jako Pinterest je i Chill prototypem úspěšné sociální sítě budoucnosti.

Když jsi v tísni, řekni to písní

This is My Jam je síť jednoho songu. Sdílíte jen a pouze jednu jedinou písničku. Pokud možno tu, která vám zrovna zní neustále v hlavně a nejlépe vystihuje vaši náladu. Prezentujete se jednou písničkou a okukujete, jaké písničky a nálady mají ti ostatní. Jejich vlajkové písně si samozřejmě můžete také pustit a hodnotit. Nápad je to jednoduchý a právě ona jednoduchost přitahuje uživatele. Zapomeňte na playlisty a jiné složitosti, pokud chcete zkoumat náladu přátel podle toho, co jim zrovna hraje v hlavě, jste na správném místě.

Počet uživatelů se zatím počítá na stovky tisíc, ale už díky kladným recenzím si This is My Jam brzy najde početnou základnu hudebních fanoušků. Sondovat náladu přátel skrz jejich momentálně nejoblíbenější písničku se někomu může zdát jako bláznivý nápad, ale songem se dá vyjádřit mnohé. Na Facebooku to tak dělá spousta lidí… Pokud jste hudebně založení a naladění, nebude vám činit problém jednou týdně zveřejnit ten momentálně nejoblíbenější kus.

Exotika s příchutí záhrobí

MySpace je bývalou štikou mezi sociálními sítěmi, Facebook se od ní mohl učit a pravděpodobně to i dělal. Pak přišly změny majitele, pokles návštěvnosti (hlavně kvůli tomu zpropadenému Facebooku, že ano…) a další pohromy. Rupert Murdoch prodal MySpace Justinu Timberlakovi za desetinu pořizovací ceny a zdá se, že se situace začíná obracet. Uživatelé začali dokonce přibývat a jsou jich stále desítky milionů. Klipy a hudba, to je to, co uživatelé MySpace chtějí a také dostávají.

I zde funguje fenomén Facebook a uživatelé se s jeho pomocí mohou přihlásit. V USA se MySpace v počtu návštěvníků může měřit dokonce s LinkedInem, Tumblr nebo Pinterest nechává za sebou. Zdá se, že bývalá jednička mezi sociálními sítěmi neřekla poslední slovo. Její majitel je koneckonců popová hvězda. Slýchávali jsme, že Facebook je sítí studentů, kdežto na MySpace se sdružují umělci. To už dávno neplatí, ale jisté je, že MySpace si své fandy najde i teď, v době facebookové. Jste-li umělecky založení, MySpace je stále kandidátem do vaší sociální stáje, byť to možná někomu přijde… zvláštní.

Velká lidská čtečka

Reddit slouží ke sdílení zpráv. Upozorníte na článek a ostatní uživatelé ho posunují svými hlasy nahoru nebo dolů. Rok založení 2005 napovídá, že jde o poměrně starou a tradiční síť. Existuje i poměrně drahá placená verze, což Reddit odlišuje od naprosté většiny podobně zaměřených projektů. Navíc je Reddit open source, což je další překvapení. Uživatelů je něco kolem tří milionů a to je na takto netradičně zaměřenou sociální síť poměrně dost.

Kvalitní a relevantní obsah je v dnešní době vyvažován zlatem, všude je mnoho balastu a poklady mezi články se hledají o to hůře. Máte-li svůj obsah přehledně tříděný a správně tématicky zaměřený, patříte mezi šťastnou menšinu. Systém a pořádek není synonymem většiny sociálních sítí, díky Redditu se k němu můžete dopracovat.

Pokud tedy nejsou všechny vaše touhy a potřeby uspokojeny Facebookem a Twitterem, zkuste zapátrat mezi ostatními sociálními sítěmi. Třeba najdete nějakou, která vám bude vyhovovat lépe. Trendem je jednoduchost a úzké zaměření, což dokladují úspěšní nováčci Chill, This is My Jam či Pinterest.