Nákupy online rozhodují vyhledávání a sociální média

Jak přemýšlí a jak se rozhoduje zákazník na internetu? To je otázka, na kterou musí hledat odpověď většina těch, kdo se zabývají reklamou pro e-shopy a nejen pro ně. Studie comScore vytvořená ve spolupráci s GroupM Search se zaměřila na úlohu vyhledávání a sociálních médií v tomto procesu, aby marketérům jejich hledání alespoň trochu usnadnila.

Výsledek? Většina nakupujících využívá při rozmýšlení o nákupu a shánění informací vyhledávače, celkově je nevyužívalo pouhé jedno procento lidí. Nadpoloviční většina (51 procent) se obrací výhradně k vyhledávání, dalších 48 procent potenciálních zákazníků preferuje při rozhodování o nákupu kombinaci sociálních médií a vyhledávání. Výhradně na sociální média spoléhá pouze zmíněné jedno procento lidí.

Množství nakupujících využívajících vyhledávání samotné či v kombinaci se sociálními médii

Co to znamená pro marketéry? Že nejvýhodnějším způsobem, jak přesvědčit potenciálního zákazníka, aby se stal zákazníkem skutečným, je kombinace vyhledávání a sociálních médií. Kupodivu ovšem není rozhodující ani Facebook, ani Twitter. V oblasti sociálních médií vedly recenze a zkušenosti zákazníků, k nimž se obracelo 30 procent lidí. Facebook následoval se 17 procenty, stránky pro sdílení videa se 14 procenty a Twitter s devíti procenty.

Sociální média nejvíce využívaná nakupujícími

Ovlivnit recenze zákazníků a jejich spokojenost je sice běh na dlouhou trať, ukazuje se ale, že se vyplatí. Společnost, která vsadí na tuto strategii, nebude v případě jejího úspěšného naplnění litovat. Navíc i na Facebooku, Twitteru a YouTube zákazníci hledají víc názory svých vrstevníků, přátel a známých, než reklamní sdělení společností.

Zatímco pouhé necelé procento lidí uvedlo v 90 dnech před nákupem interakci se společností kontrolovaným obsahem v sociálních médiích, 16 procent navštívilo vertikálně zaměřený blog nebo jinou podobnou stránku s názory odborníků na problematiku nebo zkušenostmi ostatních spotřebitelů.

Hlavní vlivy pro návštěvu obchodu a související pravděpodobnost nákupu

Jak vyplývá z dalšího průzkumu, tentokrát agentury ForeSee Results, zdaleka nejjistější je, pokud zákazník společnost zná a má k ní pozitivní vztah. Mezi úspěšné typy reklamy tato studie zařadila e-mailové newslettery, výsledky vyhledávání, reklamu v tradičních médiích (TV, rádio, časopis) i šeptandu (word of mouth). Dále je třeba zmínit, že společností kontrolovaná sdělení v sociálních médiích si ve svém souhrnu vedou podstatně lépe, než naznačuje necelé procento z průzkumu comScore a GroupM Search.

Via eMarketer

 

Ilustrační obrázek pochází z fotobanky Pixmac.cz.