Na Facebooku je 900 milionů lidí, nakupuje patenty na obranu

První velký balík zpráv, které se během včerejšího dne o Facebooku objevily, pocházel z jeho čtvrtého a zatím posledního doplnění S-1 podání k americké Komisi pro akcie a burzy. Právě z tohoto doplnění aktuálních informací jsme se dozvěděli, že Facebook i nadále roste co do počtu uživatelů, jak hospodařil za první tři letošní měsíce a také několik podrobností k převzetí Instagramu.

Modrých dál přibývá

Začněme nejprve novými uživatelskými daty. Facebook zveřejnil překonání hranice 900 milionů měsíčně aktivních uživatelů, přesně jich měl ke konci března 901 milionů. Z toho 526 milionů uživatelů, tedy 58 procent, používalo na konci prvního čtvrtletí Facebook denně, 488 milionů uživatelů zase k největší sociální síti přistupovalo mobilně. Meziročně Facebook rostl o 33 procent v počtu měsíčních uživatelů a o 41 procent v počtu uživatelů denních.

Pokud jde o tržby, bylo první čtvrtletí Facebooku slabší než to předchozí, ale silnější než první čtvrtletí před rokem. Zatímco v prvním čtvrtletí roku 2011 si Facebook přišel na 731 milionů dolarů a v posledním čtvrtletí 2011 na 1131 milionů dolarů, nyní to bylo 1058 milionů. Naopak slabší byl čistý výnos – z 233 milionů se meziročně snížil na 205, s mezizástávkou na 302 milionech za čtvrté loňské čtvrtletí.

Ke snížení čistého výnosu došlo podle Facebooku v důsledku vyšších provozních nákladů, výrazně se totiž zvýšily investice do lidí a datových center. Facebook rychle nabírá lidi zejména pro komunikaci s vývojáři, inzerenty a uživateli. Mezičtvrtletní pokles příjmů pak Facebook zdůvodňuje sezónností, kdy je první čtvrtletí roku vždy slabší než předchozí „vánoční“. Přesto je zřejmé, že klesající čísla bude muset před vstupem na burzu investorům náležitě vysvětlovat. Na jednu stranu mohou být vysoké náklady důkazem přípravy na následnou expanzi byznysu, klíčové ale bude, zda se je podaří přetavit do dalšího růstu.

Nová cesta k penězům?

Zajímavým zjištěním je, že Facebooku významně rostl podíl tržeb ze zprostředkování plateb, jinými slovy, z Facebook Credits. Ten se oproti poslednímu čtvrtletí 2011 zvýšil o 5 procent, z 13 na 18 procent všech příjmů. Navíc se pomalu ale jistě daří snižovat podíl příjmů od Zyngy, největšího zákazníka Facebooku. Příjmy od ní se meziročně zredukovaly z 19 procent všech tržeb na 15 procent.

Nová data k akvizici Instagramu, která spatřila světlo světa, jsou tato – Facebook zaplatil 300 milionů dolarů v hotovosti, zbytek byl v akciích. Ty byly hodnoceny v ceně o něco vyšší, než o jaké se mluvilo hned po akvizici. Místo tehdy skloňovaných 30 dolarů za kus šlo ve skutečnosti o cenu 30,89 dolaru, akcií přitom majitelé Instagramu obdrží celkem 23 milionů kusů. Navíc, pokud obchod neprojde přes oficiální místa nebo bude do 20. prosince tohoto roku zrušen, zaplatí Facebook Instagramu bolestné 200 milionů dolarů. Přesná cena za Instagram činila 1010,47 milionů dolarů.

Nákupem patentů proti Yahoo a dalším patentovým rejpalům

Také Microsoft v posledních týdnech udělal jeden velice výhodný obchod, který zahrnoval 965 patentů, AOL a Facebook. Zhruba týden zpátky Gatesova společnost za cenu kolem miliardy dolarů získala od AOLu 965 patentů do svého vlastnictví a k dalším 300 patentům dostala licenci. Včera pak Facebook oznámil, že 650 z nakoupených patentů od Microsoftu dále kupuje za cenu 550 milionů dolarů, Microsoftu přitom zůstává licence k jejich užívání a také zbylých 275 patentů, o které Facebook neměl zájem.

Zda Facebook patenty využije i útočně, tedy pro takzvaný patent trolling, není jasné. Určitě mu ale poslouží jako obrana proti patentovým žalobám. Jednu takovou zkusilo v březnu na Facebook podat Yahoo, Facebook ovšem zareagoval rychlým nákupem 750 patentů IBM a vzápětí podal vlastní žalobu proti Yahoo. Případ není zatím rozhodnutý, 650 nových patentů AOLu získaných od Microsoftu v něm ale Facebooku rozhodně neublíží.

Kompletní aktualizované dokumenty zahrnující všechna myslitelná data o Facebooku si můžete prostudovat sami na tomto odkazu. Mimo jiné ukazují, že se na Facebooku každý den objeví 3,1 miliardy komentářů a Like, 300 milionů fotek a lidé mezi sebou mají 125 miliard přátelství.