Na Facebook čeká dvacet let auditů ochrany soukromí

Federální obchodní Komise vyčítala Facebooku ve svém vyšetřování celkem osm prohřešků. Mezi nimi nechyběl krok z roku 2009, kdy Facebook řadu údajů do té doby uživateli nastavených na soukromé učinil veřejnými. Nechybělo ani to, že nastavení viditelnosti údajů pouze pro určité kontakty ještě nezajišťovalo, že se k informacím nedostanou aplikace užívané přáteli uživatele (to bylo třeba nastavit ve speciální položce nastavení pro aplikace).

Dalším na seznamu bylo prohlášení Facebooku, že má program pro ověřování bezpečnosti aplikací, přestože žádný takový program neexistoval. A nakonec perlička, obsah uživatelů byl podle komise dostupný i potom, co smazali či deaktivovali svůj profil, což nejenže nedává smysl, ale Facebook navíc výslovně deklaroval, že dostupný není a nebude.

„Facebook je povinen dodržovat sliby o ochraně soukromí, které svým stovkám milionů uživatelů dává,“ řekl předseda komise Jon Leibowitz. „Jeho inovace nesmí být za cenu poškozování soukromí spotřebitelů. Zákrok Federální obchodní komise zaručí, že za tuto cenu nebude.“

Chystají se nová pravidla

Aby zaručila lepší chování největší sociální sítě do budoucna, uložila komise Facebooku v oblasti ochrany soukromí uživatelů speciální povinnosti. Tyto povinnosti prozatím nejsou definitivní. Dohodu s Facebookem totiž ještě komise vyvěsí na svých internetových stránkách k třicetidennímu veřejnému připomínkování. Podle těchto připomínek se poté rozhodne, zda dohoda bude platit v současné podobě, nebo bude ještě upravena. Prozatím ale stanovuje tyto povinnosti:

  • Během 180 dní od vydání finálního znění, a dále pak každé dva roky, bude muset Facebook projít externím auditem ochrany soukromých údajů. Tato povinnost tedy společnosti skončí v roce 2032, až Marku Zuckerbergovi bude 47 let.
  • Sliby uživatelům nesmí být jakýmkoliv způsobem zavádějící.
  • Jakékoliv zásahy, které by změnily platné nastavení soukromí uživatelů, musí mít jejich předchozí informovaný souhlas.
  • Do třiceti dnů od smazání profilu uživatele nesmí být nikomu dostupný žádný obsah z tohoto profilu.
  • Facebook bude muset zřídit speciální program určený k vyhodnocování rizik nových produktů a úprav stávajících produktů pro ochranu soukromí.

Kromě toho Facebook místo dosavadního jednoho vysokého manažerského postu věnovaného ochraně soukromých údajů bude mít dva. Michael Richter, dříve poradce pro soukromí v právním týmu Facebooku, bude Chief Privacy Officer pro produkty (CPO Products). Eric Egan, který Facebook nedávno upřednostnil před svým předchozím uplatněním v právní kanceláři Covington & Burling, bude Chief Privacy Officer pro firemní politiku (CPO Policy).

Jedna věc je po dnešku jasná. Facebook je terčem zákonodárců nejen v Evropě, ale rádi se do něj strefují i v USA. Aby ne, společnost je dobře vidět a jakékoliv pozitivní zásahy, které ve jménu spotřebitelů do jejího podnikání provedou, mohou úředníci výhodně mediálně prodat.

Via PRN