MySpace, cesta tam a zase zpátky

Web, který dal bezejmenným kapelám možnost prorazit do světa. Web, který dal lidem poprvé ochutnat kouzlo sociálních sítí ve velkém. Web, za který po dvou letech fungování zaplatil Ruppert Murdoch 580 milionů dolarů. To všechno byl MySpace. Teď je z něj server bezradně se motající na pomezí sociální sítě a hudebního portálu. Server, který se stůj co stůj snaží alespoň udržet co nejvíc ze současných stotřiceti milionů profilů.

Hudba budoucnosti

Začátek byl přitom ohromující a připomínal zlaté časy před „bublinou“. Čtveřice programátorů z kalifornské firmy eUniverse si v roce 2003 založila účet na začínajícím serveru Friendster a ihned pochopila budoucnost sociálních sítí. Do deseti dnů byla na webu první verze MySpace a v lednu se rozjela naostro. Jako první si mohli kromě zaměstnanců firmy udělat profily i místní kapely a kluby. A byla to právě hudba, co dalo novému serveru duši.

Americký sen začal ožívat – MySpace během prvního měsíce získal milion uživatelů, o dalších třicet dní pozdějí jich měl už pět milionů. Po roce a půl, v červenci roku 2005 se počítadlo zastavilo na dvaceti milionech. A přišel první milník – velké peníze v podobě Rupperta Murdocha a jeho News Corp. Ta koupila celou vývojářskou firmu eUniverse i s MySpacem za 580 milionů dolarů. Tehdy pátá nejnavštěvovanější stránka se mediálnímu magnátovi zalíbila především díky jejímu reklamnímu potenciálu a navíc ji chtěl použít pro internetovou podporu své mediální skupiny Fox TV.

Z MySpace se stal symbol nastupující generace webu. A to i přes to, že ovládání a upravování profilů mělo k označení user friendly daleko a z vytváření profilů na míru kapelám nebo uživatelům se díky tomu stal pro plno lidí zajímavý přivýdělek. Další finanční pojistku ale přinesl Google, který si za devět set milionů dolarů zajistil v nadějné síti pozici dvorního vyhledávače. Z kolejí harvardské univerzity se už ale začala šířit modrobílá vlna, která měla krále sociálních sítí rychle vyhodit ze sedla.

… v nesnázích

Facebook převrátil svět naruby. A netrvalo mu to ani dva roky. MySpace totiž vytuhnul a rychlý růst ze začátku se začal zpomalovat. V roce 2008 už uživatelé přibývali maximálně v řádech jednotek procent. A tak devatenáctého dubna vláda hudební sítě padla. Novou jedničkou se stal Facebook, kterému se povedlo rozjet z vysokoškolských kolejí do celého světa a víc než dvě třetiny nových uživatelů posbíral právě mimo Spojené státy.

I díky tomu se Marku Zuckerbergovi povedlo smazat náskok MySpace za jeden rok. Narozdíl od MySpace totiž Facebooku mohli s lokalizací v celém světě pomáhat místní uživatelé. MySpace, už pod vlivem Murdocha, vyrazil do světa postaru a otevíral své pobočky jen v zemích, kde fungoval reklamní trh v dolarech a zároveň se díky vlastním místním lidem mohl přiblížit lokálním zvykům a reklamní scéně.

Rozjezdem Facebooku jakoby MySpace ustrnul a začal se uzavírat. I přes protesty uživatelů zakázal sdílení videí z YouTube, aby neohrozily jeho začínající službu MySpace Video. Ještě na přelomu let 2007 a 2008 alespoň zavedl uživatelské statusy, aby zareagoval na rostoucí Facebook, už bylo ale pozdě. Zaspal a jeho uživatelé zestárli, z teenagerů se stali dospělí, kteří už před dobrodružstvím při překopávání profilu v HTML dali přednost komfortnějšímu prostředí Zuckerbergova webu. Ten navíc dokázal spojit statusy, obrázky, videa a veškerou aktivitu do jednoho feedu. Dříve hýčkané profily kapel a jejich fanoušků tak začaly zarůstat spamem.

Plnou parou zpět

Uznání porážky však přišlo až loni na podzim, kdy šéf MySpace Mike Jones okomentoval zavedení služby Facebook Connect slovy: “Udělali jsme to, co bylo nevyhnutelné. Nemá cenu stát v cestě rozjetému vlaku, když se na něm můžete svézt.” MySpace už navíc podle Jonese vlastně ani není sociální síť, ale spíš cosi jako multimediální portál. A tam má na co navazovat. MySpace byl vždy s hudbou spojený a stále funguje jako centrum nezávislé hudby. Ostatně pomohl k celosvětové popularitě například britským Arctic Monkeys nebo LiIly Allen.

Propojení muzikantů s jejich fanoušky šlo serveru od začátku a mít profil na MySpace se v hudebním světě stalo rychle nutností. Tom Anderson proseděl celé dny posloucháním nové muziky, aby mohl nabídnout nepodepsaným kapelám smlouvu na album. Kromě této naděje se ale kapely hlavně chtěly přiblížit fanouškům. I to ale dnes suplují Facebook nebo YouTube, kde byl podle všeho objeven Justin Bieber. Nebo lokální projekty, jako třeba tuzemský Bandzone.cz, občas přezdívaný MySpacem chudých.

Z MySpace tak zůstává jenom muzika. Roberto Fisher, viceprezident firmy pro službu MySpace Music tvdí na serveru Paidcontent.org, že se momentálně snaží skloubit profily se službami Twitteru, Facebooku a YouTube. “Přejte nám štěstí, protože se opravdu snažíme,” dodává Fisher. Otázkou je, jestli to už není snaha marná. MySpace totiž nevydělává.

A na konec… konec?

Murdochovi lidé se už od podzimu netají plány na prodej prodělečné firmy. Server končil třetí čtvrtletí loňského roku se ztrátou 156 milionů dolarů a to přineslo jediné – škrty. Už loni zrušila společnost čtyři zahraniční pobočky a propustila tři stovky lidí. Ústup ze slávy tak pokračujě a v novém roce se spojení webu s mimoamerickými trhy ještě zhorší. Propuštění totiž nekončí a podle serveru AllThingsD by mělo o práci přijít dalších šest set lidí, kteří pro MySpace pracují v cizině.

Podle posledních spekulací by mohla mít o MySpace zájem (kromě třeba Zyngy) další tápající figura ze starých časů – portál Yahoo!. Otázkou je, zda by Yahoo!, který sice předloni hrdě odmítl bohatou nevěstu z Microsoftu, ale dosud s ní žije na hromádce, zátěž dalšího prodělečného serveru pomohla, nebo by jen urychlila katarzi jeho neméně zajímavého příběhu.