Mnoho povyku pro Pinterest. Čím je pro firmy a čím pro uživatele?

Pinterest vytěžil maximum z termínu jednoduchost. Celý na první pohled nenápadný startup je jakousi osobní multinástěnkou, místem, kam si ukládáte zajímavé obrázky a videa, na něž na internetu narazíte. Jednoduchost používání obzvlášť podtrhují bookmarklety pro internetové prohlížeče, které můžete použít.

Narazili jste na zajímavou infografiku o sociálních sítích? Stačí kliknout na tlačítko „Pin it“ v záložkách prohlížeče, vybrat konkrétní obrázek ze stránky, zařadit, popsat a potvrdit. Obrázek je uložený ve vaší sbírce výstřižků.

Můžete tak schraňovat fotky celebrit, inspirativní obrázky bydlení, titulní stránky knížek, seznam dárků k vánocům … cokoliv vás napadne. A ostatní mohou vaše příspěvky sdílet (tzv. repin), komentovat a „lajkovat“.

Pinterest 101

Zaujal vás Pinterest a chcete ho vyzkoušet? V těchto dnech to stále ještě není tak jednoduché. Pinterest je i nyní, zatímco láme rekordy návštěvnosti, stále na pozvánky. Pozvánkový systém je zjevně naprosto neprůstřelným marketingovým nástrojem při zavádění startupu na trh (ověřeno Googlem). Můžete využít někoho z přátel a nechat se pozvat, případně se zaregistrovat a trpělivě počkat na oficiální přístup. Poslední zprávy mluvily o tom, že potvrzení dorazí během několika hodin, neobávejte se výrazných prodlev. Při následné registraci pak můžete využít i Facebook Connect nebo Twitter.

Celé používání Pinterestu je intuitivní a přehledné, zorientujete se velmi rychle. Pro pohodlnější používání doporučuji nainstalovat do prohlížeče již zmíněný bookmarklet. Dva nejdůležitější termíny, se kterými se setkáte při používání Pinterestu, jsou Boards (jednotlivé nástěnky) a Pins (konkrétní příspěvky).

Pinterest už však objevují i značky. Najdete zde všudypřítomný server Mashable, TIME Magazine, Whole Foods Market, neúspěšnější je Etsy. Jedni z prvních průkopníků (ne-li úplně první) jsou v ČR e-shopy Almara a Erbario. Seznam firem a médií najdete zde.

Je Pinterest vhodný i pro naši firmu?

Pokud má vaše firma vizuálně co nabídnout, může být Pinterest rozhodně zajímavou součástí marketingu a mixu používaných sociálních sítí. Obzvlášť e-shopy mohou využít Pinterest jako další kanál k šíření svých produktů. Můžete sem kompletně překlopit svojí nabídku, nebo jen zveřejňovat novinky či akční zboží (a nejen to). Společně s možností zajímavého popisku a odkazem na vaše stránky či objednávkový formulář. Jednoduchost repinů, neboli přeposílání takových obrázků, pak dává velké šance ve virální šíření a nacházení nových zákazníků.

Při založení účtu nebo před jeho zveřejněním zvolte jako uživatelské jméno název vaší firmy a nezapomeňte na zajímavý popisek, včetně odkazu na internetové stránky. Při vytváření jednotlivých nástěnek, výběru obrázků a tvorbě popisků se pokuste být maximálně kreativní – podpoří to sdílení. Pinterest také umožňuje u každého boardu (nástěnky) zvolit další přispěvatele, což je v případě firemních profilů užitečná funkce.

Snažte se chovat podobně jako na ostatních sociálních sítích – publikujte pravidelně, ne v návalech, které vaše followery spíš rozzlobí. Zapojujte se do dění na Pinterestu, komunikujte s ostatními, komentujte jejich piny, dávejte „like“ zajímavým příspěvkům, na které chcete upozornit. Pokud k tomu je příležitost, využijte možnosti označení jiných uživatelů ve vašem příspěvku (pomocí již klasického zavináče, tedy „@uživatelskéjméno“).

Kreativně a prakticky

Pinovat můžete nejen obrázky, ale i videa a jakékoliv stránky s alespoň jedním obrázkem či videem – což platí i pro vaše blogy a články. Nenechte se svázat dojmem, že jde pouze o „obrázkovou“ sociální síť. Zkuste vyrobit board „O nás“, použijte Pinterest ke zveřejnění tutoriálů či návodů, vytvořte boardy k přednáškám či školením, publikujte slevové kupóny, zveřejněte fotky ze zákulisí. Možnosti jsou opravdu téměř neomezené a záleží pouze na vaší kreativitě.

Nezapomeňte, že i na Pinterestu je funkce vyhledávání. Můžete ji použít k nalezení zajímavého obsahu, ale také na ni myslete ve chvíli, kdy tvoříte popisky vašich pinů. Používejte taková slova, pod kterými chcete být nalezeni. Máte možnost propojit svůj účet s účty na Facebooku a Twitteru. Neváhejte toho využít a své nové piny dle potřeby na těchto sítích zveřejňujte. Získáte tak určitě další zajímavé followery.

Pokud začnete používat ikonky Pinterestu na svých stránkách (pro ulehčení sdílení), bude v tuto chvíli určitě lepší návštěvníkům či zákazníkům tuto novinku představit a popsat její možnosti. Možná najdete nové uživatele Pinterestu, kteří si navíc budou pamatovat, že jste je naučili něco nového právě vy.

Malý tip: Pokud v popisku zmíníte cenu (zatím funguje pouze u dolarů a liber), v levém horním rohu obrázku se automaticky objeví cenovka

Má Pinterest dlouhodobý potenciál?

Pinterest se v posledních týdnech skloňoval ve všech pádech a to hned ze dvou důvodů. První z nich je pozitivní. Pinterest měl v lednu téměř 12 milionů unikátních návštěvníků (v rámci USA), čímž se stal nejrychleji rostoucím samostatným webem v historii. V současnosti je podle TechCrunche na třetím místě za Facebookem a Tumblrem i pokud jde o čas strávený na těchto sociálních sítích.

Je velmi zajímavým fenoménem, že mezi uživateli výrazně převažují ženy – Pinterest je hodně zaměřený na design, inspiraci pro bydlení a podobně. Podle infografiky od designérské firmy lemon.ly tvoří neuvěřitelných 97procent fanoušků facebookového profilu Pinterestu ženy. Velmi sdílenou se také stala informace, že Pinterest v současnosti generuje více návštěvnosti pro weby než LinkedIn, Google+ a YouTube dohromady.

Aktuálně se ale spíše řeší problém s autorskými právy. Velkým tématem je fakt, že uživatelé na Pinterest sdílejí v podstatě cokoliv, co je na internetu zaujme. Logicky tak na serverech této sítě přistává mnoho materiálu, na který se vztahuje copyright. Pinterest ve svých podmínkách jasně píše, že uživatelé by neměli sdílet obsah, ke kterému nevlastní práva. Pokud se nad tím na chvíli zamyslíte, musím vám být jasné, že i autoři podmínek se museli při psaní této pasáže popadat za břicho.

O síti se tedy mluví často jako o ilegální a všichni očekávají, kdy si na ni došlápnou právníci. V čem se ale takový Pinterest liší například od Tumblru? Co se týče autorských práv, tak v zásadě v ničem. Problémem je, že u Pinterestu je jejich porušování mnohem okatější. Každopádně Pinterest nebude mít cestu budoucího rozvoje dlážděnou jen růžemi a bude muset překonat řadu problémů. O uživatele se ale očividně bát nemusí.

Držím mu palce, patřím mezi ně.

 

P.S. Mimochodem, víte, že jistý Teodorik Menšl z Česka má na Pinterestu už přes 260 tisíc fanoušků, což ho řadí na 112. místo na světě?

 

Diskuze k článku