Máte právo vypovídat… E-shopy i běžní obchodníci v Kalifornii musí dát prostor recenzím zákazníků

Podle českých zákonů je spotřebitel před podnikatelem chráněn různě. Marně byste ale v legislativě české i evropské hledali, že spotřebitel má právo zvěřejnit svou zkušenost se jeho službami.

Stejně tak marně byste ještě nedávno takové ustanovení hledali v zákonech Kalifornie. Jak by se dalo čekat, podnikatelé toho hojně využívali, hlavně ti, kteří se spokojeností zákazníků mívali velké problémy. Postihy, které za negativní negativní recenzi hrozila, byly i v řádech stovek i tisíců dolarů a jednalo se o celkem běžnou záležitostí. Co hůř, firmy se neštítily tyto pokuty skutečně vymáhat, a to třeba i soudně.

Yelp, Foursquare, ale i Facebook…

Tahle pravidla měla i výrazný vliv na sociální média a příbuzné online služby, na nichž uživatelé mohou psát své zkušenosti s obchodníky. Nejde jen o specializované weby jako o Yelp nebo Foursquare, ale záležitost se týkala i projevů na Facebooku a Twitteru, i když recenze obchodníků nejsou jejich hlavním účelem.

Nerovnováha se samozřejmě ukázala jako velkým problémem při ochraně spotřebitelů. Pod obavou ze zmíněných pokut se totiž lidé vyhýbali tomu, aby o nekvalitě služeb či výrobků daného prodejce veřejně informovali, a tlačili tak na jejich zlepšení, či alespoň umožnili ostatním se nekvalitnímu obchodníkovi vyhnout.

Kladivko

A tak Kalifornie přijala novelu občanského zákoníku, které veřejnost dala přiléhavou přezdívku „YelpBill“. Novela, kterou nyní schválil guvernér, a která se tak stala součástí platných kalifornských předpisů, ve svém úvodu stanoví:

„Tento zákon zakazuje smlouvu či návrh smlouvy na prodej nebo pronájem spotřebitelského zboží či služeb, které obsahují ustanovení zakazující spotřebiteli činit prohlášení o prodejci či nájemci nebo o jejich zaměstnancích či zástupcích, nebo o jejich zboží a službách. Tento zákon stanoví, že je protiprávní hrozba takovým ustanovením nebo jeho vymáhání nebo jakýkoliv jiný postih spotřebitele kvůli takovému prohlášení, které je tímto zákonem chráněno.“

Právo spotřebitele informovat veřejnost o své zkušenosti se zbožím či službou je prostě jedním ze základních práv, které pomáhá zaručit, že jsou spotřebitelé dostatečně chráněni. A když to nejde jinak, je třeba toto právo zajistit třeba i zákonem.

Diskuze k článku