Like přiznává barvu, přebírá funkce staršího tlačítka Share

Jde o zásadní změnu, protože dříve se po kliknutí na Like zobrazilo na Zdi jen nenápadné sdělení, že právě tento link se vám líbí, čemuž mnozí uživatelé nevěnovali žádnou pozornost. Nově byste měli být s tlačítkem Like opatrnější, protože získává mnohem více prostoru a větší prioritu než dříve prominentní tlačítko „Sdílet“.

Veselí vydavatelé, otrávení uživatelé?

V diskuzích, třeba pod článkem na serveru Mashable i jinde na internetu, se to jen hemží negativními komentáři uživatelů, kteří už na změnu na Facebooku narazili. Většina z nich se shoduje, že rozlišení Like a Share mělo svůj význam – že se mi něco líbí ještě nutně neznamená, že tím chci zahlcovat newsfeed svých přátel. „Líbí se mi“ může být jakýkoli nenápadný výkřik či vyjádření podpory, ale sdílet chci jen skutečně povedené odkazy či příspěvky.

Analytici podotýkají, že se z novinky budou radovat především majitelé stránek, kteří se mohou těšit na vyšší návštěvnost. Jiní ale oponují, že tento fakt bude způsobený především počáteční neznalostí uživatelů. Až se dovtípí, co se s tlačítkem Like stalo, a že každý jejich palec nahoru znamená automaticky post celého příběhu na jejich zeď, budou s jeho mačkáním mnohem opatrnější než dosud.

Share se definitivně odporoučí

Zatímco Facebook v poslední době intenzivně pracoval na vývoji funkce Like, vývoj funkce Share se zcela zastavil. Ještě loni v září hovořila mluvčí Facebooku Malorie Lucich o tom, že Like je sice „doporučeným řešením, jak postupovat dál“, ale Facebook bude stále podporovat i funkcionalitu Share. Nyní ovšem vývojáři upozorňují na odstranění tlačítka Share ze stránky Facebook Developers, takže jej už nelze implementovat do nových stránek bez znalosti patřičného kódu. Při vyhledávání slova „share“ se také objeví jen dokumentace k tlačítku Like.

Samotná Lucich včera označila celé dění kolem tlačítek Like a Share za právě probíhající test. Jak ale namítají mnozí komentátoři, Facebook zásadně testuje novinky jen na malém vzorku vybraných uživatelů, nikoli takto plošně. Změny navíc fungují retroaktivně, takže tam, kde už nová funkcionalita tlačítka Like běží, se do nové podoby promění i starší příspěvky.

Změny budou vyžadovat větší pozornost i ze strany vydavatelů, neboť uživatel si nemůže vybrat, jaký titulek, obrázek a popisek se u odkazu na Zdi objeví. Lajdákům by tak mohly hrozit i různé patvary.

Via IF, Mashable, Soshable