LeWeb a o čem se bude příští rok hovořit

Jules: Do you know what they call web in France?
Brett: No.
Jules: Tell him, Vincent.
Vincent: Le Web.
Jules: Le Web. Do you know why they call it a Le Web?
Brett: Because of France?
Jules: Check out the big brain on Brett. You one smart motherfucker.
(Pulp Fiction 2.0)

 

Místo s větší koncentraci lidí z řad CEO, zakladatelů a ředitelů firem asi v Evropě nenajdete. Během tří dnů se v pařížském kongresovém centru Eurosites vystřídalo přes 90 řečníků. Na scéně se mihla taková jména jako Jens Begemann z herní společnosti Wooga, spoluzakladatel LinkedInu Allen Blue, Brian Chesky z Airbnb, dále pak CEO Forrester Research George F. Colony či zakladatel Foursquare Dennis Crowley. Nechyběli ani šéfové Spotify, Evernote, Instagramu a zvláštní čas dostal ředitel Googlu Eric Schmidt. Tím seznam ovšem zdaleka nekončí. Pokud chcete, můžete si pustit všechny přednášky ve speciálním YouTube kanálu už dnes, také si můžete přečíst zpravodajství na českém Twittteru.

Navíc snad každý jeden CEO nebo mu podobný oznámil na LeWebu nějakou novinku. Facebook jen tak mimochodem spustil subscribe tlačítko pro stránky. CEO Flipboardu oznámil Flipboard pro iPhone a třeba francouzská firma Deezer věnující se streamování rádia přišla s vyhlášením celoevropské expanze. I u nás stále populárnější Spotify se zase pro změnu vytasilo s novinkou jménem streamované rádio. Tak by se dalo pokračovat dál a dál. Byl ale v tom Babylonu znát nějaký trend? Něco, co by naznačilo, kam bude internet podle svých kormidelníků dál plout? Osobně jsem jich našel pět a pokusím se je shrnout.

1. Integrace sociálních, mobilních a lokálních aplikací

Hlavním sloganem letošního LeWebu bylo zkratkové slovo SoLoMo, tedy social, mobile a local. Bylo by ovšem chybou si myslet, že to byla tři různá témata. Naopak! V centru pozornosti byly projekty, které v sobě alespoň dva tyto aspekty spojují, ať již to byly zaběhnuté sítě jako Instagram (mobile, social) nebo relativně noví hráči.

Osobně mne mezi nimi zaujali dva: Uber a TaskRabbit. Uber je americký startup právě expandující do Evropy, který se snaží v sobě kombinovat možnosti najímání soukromých řidičů s doporučeními komunity a vytvářet tak jakousi důvěryhodnou síť autodopravců. Uber právě začíná svou evropskou pouť v Paříži. TaskRabbit je pro změnu startup, který se snaží outsourcovat drobné práce jako třeba nákupy u dalších lidí. Vyznačuje se mimo jiné i velmi propracovaným mobilním rozhraním včetně možnosti hlasového popisu úkolů. Zdá se, že trend SoLoMo aplikací tu s námi bude ještě pěkně dlouho.

2. Stírání hranic mezi webem a zbytkem

S aplikacemi typu SoLoMo souvisí i druhý trend, který možná přehnaně popsal George Colony z Forrester Research. Předpověděl smrt webu ve prospěch aplikací. Myslím, že je to nadsazené, nicméně i na LeWeb bylo vidět, jak tradiční přistup k webu přes internetový prohlížeč v počítači stále více a více ustupuje ve prospěch separovaných aplikací např. v mobilních telefonech.

Zvláštní místo pak zaujala německá Wooga, která na Le Webu ukázala zajímavou a neprávem přehlíženou novinku, totiž nativní iPhone a iPad aplikaci Diamond Dash, která je přímo propojená s aplikací Facebook v telefonu či tabletu. V praxi vám tak někdo může z webu poslat výzvu k utkání, vy ji zachytíte na svém mobilu, ale hru samotnou nehrajete na webu nýbrž v nativní aplikaci. Mobilní a sociální platforma se tu plně protínají a web, jak ho známe, ustupuje do pozadí.

3. Integrace a konvergence televize a sociálního webu

Ačkoli byla celkově keynote Erica Schmidta z Googlu spíš slabší, jednu věc je třeba si z ní pamatovat: Google to myslí naprosto vážně s integrací Chromu do televizních přístrojů a je si jist, že do poloviny příštího roku ovládne v téhle oblasti trh.

Integrace televize a webu bude logickým završením dlouhodobé konvergence. Z výzkumů společností Buddy Media pro západní trhy nebo z výzkumu H1.cz pro Česko a Slovensko jednoznačně vyplývá, že primetime v TV a v sociálním webu je totožný a že lidé konzumují televizi a sociální sítě paralelně. Navíc další výzkumy potvrzují, že existují zajímavé vazby mezi sociálními sítěmi a televizí. Kupříkladu startup Bluefin Labs na LeWebu předváděl, jak je možné segmentovat diváky televizních pořadů podle zmínek na sociálních sítích a následně pak lépe cílit reklamu. Zdá se, že tím to nekončí. Osobně se těším, až budeme mít v dálkových ovládačích zabudována tlačítka Like, Tweet a +1.

4. Evropa vs. USA

Pro řadu řečníků bylo typické určité vkládání nadějí do Evropy jako dalšího možného tahouna internetové ekonomiky. Eric Schmidt tvrdil, že Evropa může být úspěšným a potřebným konkurentem pro Silicon Valley. CEO společnosti Deezer Axel Dauchez zase celkem věcně argumentoval, že třeba trh smartphonů v USA je výrazně menší než ve zbytku světa a že je toho třeba využít. Za tím vším bylo cítit, že Evropa je dnes vnímána nejen jako bohatý trh, ale také jako místo kvasící dobrými nápady. To může našince poněkud mást, ale při bližším pohledu to má vcelku logiku. Vždyť v Evropě dnes sídlí firmy jako Wooga, Deezer či Badoo a investoři cítí ve vzduchu příležitost.

5. iOS vs. Android

Ačkoli Apple neměl na konferenci jediný stánek či zástupce, byl vidět všude. Už úvodní vystoupení světoznámého designéra Karla Lagerfelda vypadalo jako jedna velká óda na Apple. Včetně přiznání vlastnictví několika desítek iPadů, které používá na skicování. Když potom přímo na scéně předvedl, jak kreslí na svém iPadu speciální tužkou, bylo o reklamu vystaráno. Ostatně iPady tu byly všudypřítomné.

Jenže tím to neskončilo. V průběhu dalších prezentací se řeč často vracela k tématu napětí mezi vývojem pro iPhone nebo Android, případně pro obě platformy. CEO Flipboardu Mike McCue přímo na scéně vývoj pro Android odmítl jako nezajímavý, řada řečníků pak dávala najevo, že iPhone je výnosná platforma, což o Androidu říci moc nelze. V ostrém kontrastu pak k tomu stála řeč Erica Schmidta, který prohlásil, že příští rok už bude Android pro vývojáře nejdůležitější platformou. Jak to bude skutečně, teprve uvidíme.

Co závěrem

LeWeb je pravděpodobně nejdůležitější a největší evropskou konferencí o internetu. Oficiálně na něm bylo více než 3700 účastníků. Krom hlavního tracku probíhal paralelně program pro start-upy a také celá řada workshopů. Nejde být všude, ale přece jen jsem byl velmi spokojen, když jsem v pátek odlétal zpět. I když lístek stál firmu 1 600 eur, nebyly to špatně investované peníze.

Autorem článku je Josef Šlerka, Chief Technology Strategist v Ataxo Group.