Lekce z používání tlačítka Subscribe na Facebooku

Tlačítko Subscribe představil Facebook v září jako funkci, která lidem umožňuje sledovat cizí veřejné příspěvky, aniž by s jejich autorem byli přáteli nebo se snad osobně znali. Toto tlačítko tak po vzoru Twitteru umožňuje získat si publikum úplně každému, od podnikatelů po marketéry. Asi vůbec největší přínos ale má zatím pro novináře a blogery.

Právě z toho důvodu se Facebook ve své první studii tlačítka Subscribe zaměřil hlavně na ně. To ale neznamená, že studie není přínosná pro každého. Pokud nejste novinář, budou se vám hodit hlavně informace v závěru, kde největší sociální síť shrnuje, jaké praktiky byly nejpoužívanější a které pro získání zájmu uživatelů fungovaly nejlépe.

Trojnásobný nárůst v počtu odběratelů

Nejprve několik statistik. Podle Facebooku tlačítko Subscribe užívají tisíce novinářů, v některých velkých zpravodajských kolosech se mezi ně řadí desítky jejich zaměstnanců (například ve Washington Post využívá tlačítko Subscribe přes 90 novinářů).

Největší sociální síť již od spuštění v září sleduje 25 novinářů věnujících se různým oblastem lidské činnosti, kteří si tlačítko Subscribe aktivovali hned po jeho představení. Od listopadu do vydání statistiky se jim zvýšil počet subscriberů v průměru o 320 procent. Velikost vzorku je sice zanedbatelná, o jedné věci ale přesto vypovídá. Lidé mají o využívání tlačítka Subscribe zájem.

S tím souvisí důležitá otázka, a totiž jak tito uživatelé objevují nové osobnosti, které by mohli pomocí tlačítka Subscribe sledovat? Odpověď je nasnadě, způsoby jsou velmi podobné tomu, jak objevují nové zajímavé stránky (necháme-li stranou placenou reklamu). Osobnosti jsou objevovány hlavně přes feed aktivity uživatelových přátel, kde vidí co jeho přátelé komentují, co se jim líbilo, co sdíleli dál nebo prostě jen koho a co sami sledují. Další možností je engine na doporučování zajímavých lidí fungující na základě algoritmu Facebooku, případně prosté vyhledávání, kde uživatelé mimo jiné hledají někoho, kdo je zaujal mimo Facebook.

Jak si novináři počínají a co nejlépe funguje?

Jaké praktiky novináři na Facebooku často využívají? Pojďme se podívat na krátký seznam, následně si řekneme, co z toho podle Facebooku funguje:

  • Otázky – 25 procent příspěvků obsahuje otázku nebo jiný způsob, jak získat názor či reakci uživatele. Podle Facebooku tento typ příspěvků získává až o 64 procent vyšší engagement, tedy počet komentářů, Like a sdílení.
  • Odkazy – Odkaz obsahuje 62 procent příspěvků, buď na článek daného autora anebo jinou zajímavost. Pokud je k tomuto odkazu zároveň připojen komentář, získává o 20 procent více prokliků. Zde je zobecnění jasné – pokud využíváte odkazy a je vaším cílem, aby na ně uživatelé kliknuli, nezapomeňte na komentář shrnující to, co je pro uživatele na daném odkazu zajímavého nebo přínosného.
  • Výzva k aktivitě – Tři z každých deseti příspěvků obsahují výzvu k aktivitě typu „přečtěte si“ nebo „podívejte se“. Tyto příspěvky mají o 37 procent vyšší engagement než je průměr.
  • Fotky – 12 procent příspěvků byly fotky, příspěvky s fotkami získávají o 50 procent víc Like než ty bez nich.
  • Video – 13 procent příspěvků obsahovalo video, obvykle buď reportáž z místa, kde se novinář zrovna nacházel, nebo nějakou zajímavost, která divákům přiblížila strastiplný život zpravodajského pracovníka.

A jaké praktiky Facebook vyzdvihoval jako nejpřínosnější pro získání zájmu uživatelů?

  • Komentář, analýza – Příspěvky, které se formou komentáře nebo analýzy zabývaly aktuálními událostmi, získávaly trojnásobný počet Like a dvojnásobný počet sdílení než průměrné příspěvky. Upozornění na kontroverzní události, o nichž bylo možné diskutovat, přinesly až zdvojnásobení obou ukazatelů. Pokud se na Facebooku profilujete jako odborníci na nějakou oblast, ať už jako organizace nebo jednotlivec, jistě neuškodí čas od času se k aktuálním událostem vyjádřit a nabídnout svůj profesionální pohled na věc.
  • Doporučení čtenářů – Mohou zvýšit engagement až na čtyřnásobek, podobně jako přímá žádost o doporučení obsažená v textu příspěvku, která v některých případech zvýšila počet komentářů až třikrát. Pokud jste si jistí, že za to váš příspěvek stojí, nebojte se říct si o uznání.
  • Hlubší analýza globálních témat – Přinesla zvýšení počtu Like zhruba 1,5 krát a počtu sdílení zhruba 2,5 krát. Zde platí to, co bylo řečeno o dvě odrážky výše, rozdíl je jen v tom, že nemusí jít o aktuální dění, ale častěji půjde o téma, které je svou povahou důležité dlouhodobě nebo je úplně nadčasové.
  • Fotografie – Výjimečně zajímavé fotografie získávaly zhruba dvakrát vyšší engagement než průměrné příspěvky, ještě lépe na tom byly fotografie, které dávaly lidem nahlédnout do zákulisí dění, tedy tam, kam se běžně nedostanou. Ty si získaly dokonce čtyřnásobnou aktivitu uživatelů v podobě komentářů, Like a počtu sdílení.
  • Humor – Poslední položka na seznamu je jednou z vůbec nejsilnějších, které ve svém arzenálu můžete mít. Zatímco humor v příspěvcích zvyšoval počet Like jen asi 1,5krát, počet sdílení příspěvku uživateli zvýšil až pětkrát a v tomto ohledu si vedl vůbec nejlépe ze všech metod, které pro zaujetí čtenářů žurnalisté využívali.

Via Facebook