Konec “uplácení” za Like. Výměnou za soutěž či obsah už lajky nezískáte

Po dlouhé roky byl tzv. “like-gating” nejen možným a využívaným, ale i mnohými profesionály doporučovaným postupem, jak získat fanoušky. Minulý týden ale Facebook tuto metodu zakázal změnou svých podmínek. O co se jedná, co to znamená pro marketing a jaké budou širší dopady?

Takzvaný “like-gating” byl metodou široce využívanou k získávání nových fanoušků ještě v době, kdy Facebook pro budování publika stránek používal nikoliv tlačítko Like, ale tlačítko Become a Fan. Metoda označuje postup, kdy v aplikaci, záložce a potažmo i jinde zobrazovali marketéři odlišný obsah fanouškům a nefanouškům. Zatímco tedy fanoušek v soutěžní aplikaci viděl možnost soutěžit, nefanoušek viděl pouze výzvu, aby se fanouškem stal, aby se do soutěže mohl také zapojit.

Like-gating byl jako způsob získávání fanoušků sice velmi účinný, ale jen pokud jste se povrchně dívali pouze na čísla a sledovali jen počet fanoušků. Pokud se totiž někdo stane fanouškem ne proto, že ho zajímá vaše stránka a vaše podnikání, ale proto, aby mohl vyhrát iPad, něco to vypovídá o jeho hodnotě.

Hodnota fanoušků nespočívá v jejich počtu, ale primárně v jejich kvalitě, tedy v jejich skutečném vztahu k tomu co nabízíte. Fanoušek, který vaším fanouškem je doopravdy, bude číst vaše příspěvky, lajkovat je, komentovat je, ale co především, mnohem pravděpodobněji si od vás něco koupí. Tedy za předpokladu, že nejste Maserati či Ferrari, kdy na vaše produkty pravděpodobně nemá; pokud by ale dost peněz měl, luxusní vůz by jistě koupil bez nejmenšího zaváhání.

Naopak fanoušek, který vaší stránce dal Like pouze kvůli výhře iPadu, se často fakticky rovná fanouškovi koupenému za levné peníze někde na fóru, či fanouškovi získanému reklamou se špatným zacílením. Vaší značce dost možná nepřináší vůbec nic, příspěvky ho nezajímají, a pokud už vás v news feedu uvidí, pravděpodobně vaše příspěvky stejně skryje. Naopak vás může stát peníze navíc, pokud máte ve zvyku občas zvyšovat viditelnost příspěvků reklamou.

Facebook barter s Lajky zakázal, efekt je ale nejasný

To neznamená, že metodu like-gatingu nebylo možné provozovat i smysluplně. Pokud jste například specialista na SEO a uživatelům jste výměnou za Like vaší stránky nabízeli zdarma e-book o osvědčených metodách optimalizace ve vyhledávání, získávali jste tím relevantní publikum. V praxi ale bylo mnohem častější uplácení soutěžemi o produkty Applu (nemluvě o těch falešných), než nabízení relevantního obsahu.

Po předchozím úvodu možná už není tak překvapivé, proč se Facebook minulý týden rozhodl like-gating znemožnit a změnou své Platform Policy zakázal zobrazování rozdílného obsahu fanouškům a nefanouškům. Na tuto změnu brzy naváže i změna příslušné API, aby like-gating nebylo možné provozovat ani v praxi. Zatímco již nyní není možné nové aplikace využívající like-gating vytvářet, ty stávající přestanou fungovat 5. listopadu, tímto datem se totiž začnou tvářit, jako by každý návštěvník byl fanouškem. Řečené se vztahuje i na záložky na stránkách, protože i ty musí mít formu mini aplikací.

Změna by měla zajistit, aby se stránky při získávání fanoušků více soustředily na kvalitu a méně na množství. Motivovat fanoušky k používání aplikace či účasti v soutěžích je přitom stále možné, změna se týká pouze zákazu “uplácení” za to, že se uživatel stane fanouškem.

Jak ovšem píše ve své analýze situace Jon Loomer (máte-li čas, rozhodně si ji přečtěte), pokud Facebooku jde o zkvalitnění fanouškovské základny stránek, přišel se změnou o několik let pozdě. Nové podmínky sice zabrání získávat like-gatingem nové nerelevantní fanoušky, ty stávající ale stránkám nikdo neodmaže. Například pro velké stránky tak žádný velký skok ke kvalitnější fanouškovské základně nenastane. Relevantní, věrnou a aktivní fanouškovskou základnu tak i nadále bude mít jen ten, kdo na ní promyšleně, strategicky a bez velkých přešlapů dlouhodobě pracuje.

Total
0
Shares
Další články
Přečtěte si více

TOP memy týdne: Povodně z Čech, zvířátka ze světa

Vojta sice už o povodních psal, ale našli jsme další krásné ukázky lidové tvořivosti, které musí být na věky zaznamenané, takže jsme si udělali takový malý archiv toho nejlepšího, co jsme našli. Díky prezidentově zásadnímu vstupu do řešení krizové situace se nám hlava státu dostala do výběru memů už počtvrté za sebou (!) a nemůžeme se dočkat toho, co se stane příští týden. V zahraničí na tom s počasím také nejsou nic moc, stejně jako s gramatikou, rychlostními předpisy, nebo trolly, ale zase mají mraky roztomilých zvířátek.