Konec nejasným uživatelským podmínkám slibuje TOS;DR

Protože uživatelské podmínky bývají obvykle příliš složité, velmi dlouhé a pro většinu uživatelů navíc nesrozumitelné, není divu, že je většina lidí nečte. Důkazem budiž aprílový žertík jedné britské herní společnosti, která v roce 2010 díky dočasné klauzuli ve svých podmínkách upsala duše několika tisíc uživatelů. Přitom ustanovení o upsání duše a možnosti vymáhat ji prostřednictvím dopisu z „ohnivých písmen vysokých šest stop, za jimiž způsobenou škodu ovšem nepřijímáme žádnou zodpovědnost“ šlo z uzavírané smlouvy jednoduše vyškrtnout.

Projekt Terms of Service; Didn’t Read se tento stav snaží alespoň trochu posunout k lepšímu. Jeho hlavním cílem je uživatele upozorňovat na nebezpečí, která podmínky mohou obsahovat, a vyvolat tak jejich větší zájem o to, co na internetu svým souhlasem vlastně stvrzují. Za druhé pak chce vybudovat databázi uživatelských podmínek, kde bude možné jednoduše zkontrolovat stručné zhodnocení toho, jak jsou podmínky v různých ohledech kvalitní a bezpečné.

V současnosti je kompletně zanalyzováno jen několik služeb a další desítky alespoň částečně. Vše najdete přímo na homepage projektu. Nejhorší možné hodnocení E si zatím vysloužila jediná společnost – TwitPic. V jejích podmínkách bylo problémů vícero, tím největším ale je, že si služba rezervuje práva fotografie uživatelů dále prodávat, aniž by jejich autorům a majitelům musela platit část z takového příjmu. Zároveň smazané fotografie doopravdy nemaže, takže jakmile jednou něco nahrajete, i po smazání fotografie může takový obrázek TwitPic dál volně používat.

TOS;DR funguje zčásti metodou crowdsourcingu, takže kdokoliv, kdo má hlubší povědomí o podmínkách některé globálně zajímavé internetové služby, může svoje poznatky a komentáře odeslat na e-mailovou adresu tosdr@googlegroups.com nebo se přihlásit do Google skupiny projektu a zde se o svoje znalosti podělit s ostatními.

Via TC