Konec nejasným uživatelským podmínkám slibuje TOS;DR

Určitě to znáte také. Za poslední týdny jste se stali uživateli několika nových služeb a u všech jste potvrdili, že jste četli jejich uživatelské podmínky a souhlasíte se vším, co obsahují. A ruku na srdce, kdy jste naposledy uživatelské podmínky na internetu doopravdy četli? Dost možná nikdy, jako většina lidí. Ale může být lépe!

Protože uživatelské podmínky bývají obvykle příliš složité, velmi dlouhé a pro většinu uživatelů navíc nesrozumitelné, není divu, že je většina lidí nečte. Důkazem budiž aprílový žertík jedné britské herní společnosti, která v roce 2010 díky dočasné klauzuli ve svých podmínkách upsala duše několika tisíc uživatelů. Přitom ustanovení o upsání duše a možnosti vymáhat ji prostřednictvím dopisu z “ohnivých písmen vysokých šest stop, za jimiž způsobenou škodu ovšem nepřijímáme žádnou zodpovědnost” šlo z uzavírané smlouvy jednoduše vyškrtnout.

Projekt Terms of Service; Didn’t Read se tento stav snaží alespoň trochu posunout k lepšímu. Jeho hlavním cílem je uživatele upozorňovat na nebezpečí, která podmínky mohou obsahovat, a vyvolat tak jejich větší zájem o to, co na internetu svým souhlasem vlastně stvrzují. Za druhé pak chce vybudovat databázi uživatelských podmínek, kde bude možné jednoduše zkontrolovat stručné zhodnocení toho, jak jsou podmínky v různých ohledech kvalitní a bezpečné.

V současnosti je kompletně zanalyzováno jen několik služeb a další desítky alespoň částečně. Vše najdete přímo na homepage projektu. Nejhorší možné hodnocení E si zatím vysloužila jediná společnost – TwitPic. V jejích podmínkách bylo problémů vícero, tím největším ale je, že si služba rezervuje práva fotografie uživatelů dále prodávat, aniž by jejich autorům a majitelům musela platit část z takového příjmu. Zároveň smazané fotografie doopravdy nemaže, takže jakmile jednou něco nahrajete, i po smazání fotografie může takový obrázek TwitPic dál volně používat.

TOS;DR funguje zčásti metodou crowdsourcingu, takže kdokoliv, kdo má hlubší povědomí o podmínkách některé globálně zajímavé internetové služby, může svoje poznatky a komentáře odeslat na e-mailovou adresu tosdr@googlegroups.com nebo se přihlásit do Google skupiny projektu a zde se o svoje znalosti podělit s ostatními.

Via TC

Total
0
Shares
Další články
Přečtěte si více

Tumblr spustil mobilní reklamy v aplikacích pro iOS a Android

Mobilní reklama na mikroblogovací platformě Tumblr, kterou společnost spustila během včerejška, je důležitým doplňkem její současné monetizační snahy Radar. Protože se Tumblru neustále zvyšuje počet mobilních uživatelů, těžko by společnost do budoucna vystačila bez způsobu, jak přístupy přes své mobilní aplikace přetavit ve finanční příjmy.
Přečtěte si více

Facebook ve spokojenosti uživatelů propadl, uspěl Google

Podle letošního vydání American Customer Satisfaction Index jsou návštěvníci Facebooku se svou sociální sítí značně nespokojeni. Facebook se z celkem 230 zkoumaných společností umístil až v poslední pětici, nejhůře mezi sociálními sítěmi, kterým trochu překvapivě kraluje nováček v podobě Google+.