Konec nejasným uživatelským podmínkám slibuje TOS;DR

Určitě to znáte také. Za poslední týdny jste se stali uživateli několika nových služeb a u všech jste potvrdili, že jste četli jejich uživatelské podmínky a souhlasíte se vším, co obsahují. A ruku na srdce, kdy jste naposledy uživatelské podmínky na internetu doopravdy četli? Dost možná nikdy, jako většina lidí. Ale může být lépe!

Protože uživatelské podmínky bývají obvykle příliš složité, velmi dlouhé a pro většinu uživatelů navíc nesrozumitelné, není divu, že je většina lidí nečte. Důkazem budiž aprílový žertík jedné britské herní společnosti, která v roce 2010 díky dočasné klauzuli ve svých podmínkách upsala duše několika tisíc uživatelů. Přitom ustanovení o upsání duše a možnosti vymáhat ji prostřednictvím dopisu z “ohnivých písmen vysokých šest stop, za jimiž způsobenou škodu ovšem nepřijímáme žádnou zodpovědnost” šlo z uzavírané smlouvy jednoduše vyškrtnout.

Projekt Terms of Service; Didn’t Read se tento stav snaží alespoň trochu posunout k lepšímu. Jeho hlavním cílem je uživatele upozorňovat na nebezpečí, která podmínky mohou obsahovat, a vyvolat tak jejich větší zájem o to, co na internetu svým souhlasem vlastně stvrzují. Za druhé pak chce vybudovat databázi uživatelských podmínek, kde bude možné jednoduše zkontrolovat stručné zhodnocení toho, jak jsou podmínky v různých ohledech kvalitní a bezpečné.

V současnosti je kompletně zanalyzováno jen několik služeb a další desítky alespoň částečně. Vše najdete přímo na homepage projektu. Nejhorší možné hodnocení E si zatím vysloužila jediná společnost – TwitPic. V jejích podmínkách bylo problémů vícero, tím největším ale je, že si služba rezervuje práva fotografie uživatelů dále prodávat, aniž by jejich autorům a majitelům musela platit část z takového příjmu. Zároveň smazané fotografie doopravdy nemaže, takže jakmile jednou něco nahrajete, i po smazání fotografie může takový obrázek TwitPic dál volně používat.

TOS;DR funguje zčásti metodou crowdsourcingu, takže kdokoliv, kdo má hlubší povědomí o podmínkách některé globálně zajímavé internetové služby, může svoje poznatky a komentáře odeslat na e-mailovou adresu tosdr@googlegroups.com nebo se přihlásit do Google skupiny projektu a zde se o svoje znalosti podělit s ostatními.

Via TC

Total
0
Shares
Další články
Přečtěte si více

Pew Research: Uživatelé Facebooku si od sítě dávají i několikatýdenní pauzy

Jaké jsou návyky uživatelů Facebooku? Proč se síti někteří z nich dočasně vyhýbají? Kolik amerických neuživatelů plánuje v budoucnu účet na Facebooku založit? A chtějí uživatelé čas omezovat, nebo ho na největší sociální síti hodlají naopak trávit víc? I na tyto otázky odpovídá aktuální studie od Pew Research & American Life Project.
Přečtěte si více

TOP memy týdne: Od všeho trochu

I když v týdnu začala škola, naše zdroje se k tomu memově zrovna dvakrát nevyjadřovaly. Zato máme kočičky s kočičkama (jestli mi rozumíte..), fotogenické klokany, něco o lásce a sexu (jako vždycky), něco o Miley (asi taky už jako vždycky) a nechybí ani čeští zástupci, které jsme doposud opomíjeli: Přiznání Hitlera, Opráski a Jarek Plesl.
Přečtěte si více

Evernote Devcup: Když vás vývojáři a uživatelé milují

Věděli jste, že Evernote dělá svojí vlastní konferenci? A že je vážně docela veliká? Na konci srpna proběhla v San Franciscu již druhá Evernote Trunk Conference, jejíž součástí bylo i vyhlášení nejlepších aplikací využívajících Evernote API. Jaké nápady zaujaly nejvíce a jaké to je, když se kolem jediné aplikace točí celá konference?