Kolem e-mailu je rušno. Co chystá Facebook a ti ostatní

Tématem e-mailových klientů žije svět ve spojení s Facebookem už od pátku, kdy se všude začalo mluvit o takzvaném Projektu Titán (více v našem článku). Očekává se, že Mark Zuckerberg představí svou novou poštovní službu na tiskové konferenci, která proběhne už teď v pondělí. Ani přes víkend ale spekulace neutichly a objevilo se v této souvislosti hned několik nových informací, navíc nejen směrem k Facebooku. A vysmívaný stařík e-mail je najednou zase v záři reflektorů…

@fb.com versus @facebook.com

Značnou část pozornosti na sebe strhla zejména diskuze o tom, na jaké doméně vlastně bude služba sídlit a jakou koncovku tedy nabídne svým uživatelům. Ukázalo se totiž, že se Facebook teprve poměrně nedávno stal majitelem domény fb.com. Právě tato adresa je nyní nejžhavějším kandidátem, i když jsou zmiňovány také alternativy jako fbmail.com nebo fmail.com, které ale mají různé majitele. Zní to možná na první pohled jako zbytečná debata, volba koncovky nicméně může do značné míry ovlivnit vnímání a tedy i úspěšnost nové služby.

Koncovku @facebook.com momentálně Facebook využívá interně pro své zaměstnance, nejpravděpodobnější scénáře jsou proto dva. Buď přesunutí zaměstnanců na nově získanou fb.com a uvolnění té stávající pro veřejnost, nebo rovnou použití kratší koncovky pro běžné uživatele. První variantu zvolila před časem například síť MySpace (@myspace.com), která svého vlastního klienta spustila teprve loni. Rozhodně se tedy nezdá, že by právě sociální sítě měly být koncem e-mailu.

Velká šance pro Microsoft

Neméně zajímavé a ještě podstatnější jsou nicméně informace o tom, jakou roli sehraje v chystané události Microsoft. Vztahy mezi oběma „modrými“ společnostmi nikdy nebyly lepší a jejich vzájemná spolupráce sahá stále dál. Po nedávné integraci sociálního vyhledávání do Bingu byla nyní představena také integrace Docs.com do Facebook Groups, vůbec první takové otevření Facebooku produktům třetí strany (konkrétně Officu).

Podle zdrojů z Microsoftu, které cituje zpravidla velmi dobře informovaná Mary-Jo Foleyová, bude podobně fungovat i spolupráce v případě Projektu Titán. Stejně jako uživatelé služby Hotmail, také majitelé e-mailové schránky od Facebooku zřejmě budou mít možnost přímo otevírat dokumenty v nejpoužívanějších formátech Microsoftu bez toho, aby měli nainstalovaný balíček Office ve svém počítači. Jestli půjde spolupráce ještě dál, to se asi dozvíme už brzy.

Smrt je ještě daleko

Přestože počátky e-mailu sahají až do let šedesátých a velkou popularitu získal hned v 90. letech, mluvit o jeho blížícím se konci je velice předčasné. Zajímavé argumenty lze v souvislosti aktuálním děním nalézt například v tomto článku. Za hlavní přednosti e-mailu je považována jeho univerzálnost (má ho každý), jednoduchost (každý s ním umí), asynchronnost (účastníci nemusí být současně online), minimální omezení (zejména co do rozsahu) a snadná kontrolovatelnost (není třeba spoléhat na třetí stranu, každá firma si může zařídit svůj vlastní). Pro mluví i statistika – přestože třeba ve Spojených státech vykazuje používání e-mailových klientů spíš pokles, celosvětová čísla jdou stále nahoru.

Bez ohledu na obrovské množství spamu a další dílčí problémy je e-mail zkrátka stále nezastupitelný a není o nic méně užitečný než v minulosti. Počtem uživatelů se s ním ani opěvované sociální sítě vůbec nemohou měřit a nelze se divit, že je o něj takový zájem ze strany velkých hráčů.

Černý vzadu jménem AOL

Určitě není náhodou, že jen co se objevily informace o plánech Facebooku a Projektu Titán, představila společnost AOL vlastní Projekt Phoenix. Více pozornosti by s tímto oznámením jindy získala jen těžko. Ani své jméno nemá Phoenix náhodou, neboť AOL v posledních letech zcela vypadl ze hry a právě nyní by se rád vrátil na výsluní e-mailové komunikace. Zejména americký trh sice drtivě ovládá Yahoo následované Hotmailem a až v závěsu možná trochu překvapivě stojí Gmail, v dané oblasti se toho nicméně i díky Facebooku začíná hodně dít a tak má každý šanci prorazit.

Nové rozhraní AOLu se podobá Gmailu a mimo jiné umožňuje chytré propojení více konkurenčních klientů, zobrazování adres na mapě nebo rychlé odesílání stručných e-mailů. Zatím je ve fázi beta, naplno se rozběhne až příští rok. O již naznačené důležitosti koncovky mluví i to, že se firma rozhodla umožnit svým uživatelům vybrat si i jiné zakončení než nepopulární @aol.com. Zvolit si tak mohou například wow.com, love.com, games.com nebo ygm.com (od „you’ve got mail“). Význam e-mailů potvrzuje i fakt, že přestože v případě AOL klesl počet návštěvníků mailové služby meziročně o 32 procent, představují jejich účty stále 45 procent zobrazených stránek.

Také v případě Facebooku je motivace jasná – budovat nové vazby s uživateli, poskytnout vývojářům nový nástroj v komunikaci s nimi a zmapovat další oblast mezilidské komunikace (a následně toho patřičně využít).