Když sex a moderní reklama pomáhají vzdělávat

Říká se, že sex prodává, málokdy je ale jeho marketingové využití možné označit za sofistikované. Dá se nicméně úspěšně využít i pro poněkud vyšší cíle – třeba napomoci vzdělávání a zdravotní osvětě. Obzvláště ve spojení s internetem či mobilními aplikacemi je to účinná a také oblíbená kombinace, jak přitáhnout a udržet pozornost u jinak nudných osvětových témat.

 

Sex, intimno a nahota jsou na jednu stranu přirozenou součástí našich životů, na druhou stranu však stále zůstávají určitým tabu. Zejména pokud si v určité oblasti nejsme zcela jistí nebo nás trápí nějaké zdravotní obtíže. Tato problematika se navíc zdaleka netýká jen dospívajících a teenagerů, ale i dospělých. A kde jinde hledat diskrétní radu, než na internetu. Propagátoři zdravotní a sexuální osvěty jsou si toho zjevně dobře vědomi a snaží se toho využít ve svůj prospěch – stále více zajímavých kampaní se s pomocí sexu snaží vzdělávat a vysvětlovat v prostředí, kde se uživatel nemusí stydět.

Na internetu to nevadí

Témata jako jsou rakovina prsu, vyšetření varlat nebo srdeční masáž nejsou ve společnosti zrovna populární, o to intenzivněji se proto musí snažit různé organizace, které se snaží donutit lidi nad danými věcmi nezavírat oči. Kde by běžně obyčejná reklamní kampaň zafungovala, tam náhle selhává. Mezi trumfy, které tomu umožňují čelit, patří zejména krásné svlečené ženy a svérázný humor mnohdy “za hranou”.

Příkladem může být celá kampaň charity Male cancer awareness. Denně ve světě umírá množství mužů na rakovinu prostaty či varlat jen proto, že neumí poznat symptomy a neví, jak se správně vyšetřit. Proto vznikla díla jako Mr. Testicles, James Bum 002, Near Naked Man a několik provokativních videí. Cílem je odbourat stud a předsudky s pomocí humoru a erotiky. Nejlepším příkladem je známé virální video Rhian Touches Herself:

Režisérem se stal známý anglický fotograf Rankin a hlavní roli obsadila modelka Rhian Sugden. Za dva týdny od uveřejnění zhlédl na YouTube video milion uživatelů, v současné době je počet zhlédnutí 3,2 milionu.

Nalákat, pobavit, poučit

Dalším hitem poslední doby se stala kampaň, v níž si přijdou na své milovníci krásných slečen, seriálu IT Crowd a… trampolín. Své síly při natáčení spojily organizace Male Cancer Awareness Campaign a CoppaFeel, charita, která se zaměřuje na problematiku rakoviny prsu. Hlavním hrdinou celé kampaně je fiktivní postava Larse Larsona, která má to nejlepší místo na světě – stará se o hladký průběh trampolínového šampionátů v kategorii děvčat nahoře bez. V originále Topless Female Trampolining World Championships.

Tohohle šťastlivce ve skeči hraje oblíbený irský herec Chris O’Dowd. Nejen, že Lars ve videu vezme diváky k sobě do “práce”, ale zároveň je při pohledu na poskakující prsa upozorní, že rakovina prsu není jenom problémem žen. A bezpochyby je to první natočený klip ohledně rakoviny mužských prsou svého druhu. Video opět na YouTube překonalo magickou hranici milionů zhlédnutí a při troše štěstí může inspirovat k dalším podobným projektům, což je jedním z cílů obou charit.

Všechno je lepší s poprsím

Erotiky využívá i originální kampaň Super Sexy CPR, kterou natočila firma Fortnight Lingerie, jinak prodávající spodní prádlo. Její vedení si dlouho lámalo hlavu, jak přitáhnout víc pozornosti k produktům, až přišel nápad využít krásné modelky oblečené v prádle od Fortnight, jak poskytující první pomoc. Byly natočeny dva klipy, přičemž v prvním je názorně ukázána první pomoc při infarktu a ve druhém pak Heimlichův chvat. Video následně nabádá diváky, aby se přihlásili do nejbližších kurzů první pomoci. Vtipně tak došlo k propojení PR, reklamy a dobrého účelu. I když není zcela jisté, zda je mužská část diváctva schopná vnímat i onu edukativní pointu.

A co teprve veleúspěšný Boobstagram, který na podzim roku 2011 spustili dva Francouzi? Pokud jste o něm ještě neslyšeli, rozhodně to musíte dohnat. Obsah služby tvoří rozsáhlá galerie, kde se objevují fotky jen na jedno sympatické téma – prsa focená přes Instagram. Tato úctyhodná sbírka má ženám připomínat, že nesmí péči o svá prsa podceňovat a měly by pravidelně podstupovat vyšetření na rakovinu prsu. Pro tyto účely nedávno autoři vydali i roztomilé video:

Slogan webu v překladu zní: “ukazovat svá prsa na webu je fajn, ukázat je doktorovi je ale lepší”. Autoři se snaží kampaň pojmout zábavným a uvolňujícím způsobem, nepracují se strachem jako většina jiných reklam tohoto typu, a chtějí, aby ženy nepovažovaly vyšetření za něco děsivého. Velkou roli samozřejmě hraje i komunikace cílená na muže, které stránka z logických důvodů vábí, aby sami pozitivně působili na své přítelkyně.

Jde to i na mobilu

Otázky sexu, zdraví a intimního života se nám ovšem nepokoušejí usnadnit pouze internetoví tvůrci. Rovněž autoři mobilních aplikací se naše bádání snaží zjednodušit a vytvářejí speciální sexuálně naučné aplikace, které si za pár korun lze diskrétně stáhnout do telefonu a dozvědět se, co potřebujeme.

Primární cílovou skupinou jsou samozřejmě dospívající. Podle posledních průzkumů má ve Spojeném království tři čtvrtiny dětí v rozmezí 11 až 16 let mobil s připojením k internetu a podíl rychle roste. Ještě před rokem to bylo pouhých 65 procent. Ve výzkumném vzorku dětí od pěti do šestnácti let má pak 74 procent vlastní notebook a 58 procent má ve svém pokoji přístup k internetu. Není tedy příliš překvapivé, že se to vzdělávací instituce a autority rozhodly využít v zájmu osvěty o sexu a zdraví. Jedním z těchto nápadů je třeba mobilní aplikace, která využívá GPS v telefonu k nasměrování uživatele do nejbližší kliniky či do centra, kde zdarma dostane kondomy.

V tomto směru se osvědčila konkrétně aplikaceC Card service pro iPhone, Android a Blackberry, která byla volně ke stažení již v roce 2007. Služba v podobě aplikace vznikla ze dvou důvodů: je nejrychleji dostupná a je mimo dosah rodičů, tudíž se děti nemusí bát tuto aplikaci využívat. Ve Velké Británii, konkrétně v Kentu, se stala populární i další aplikace vyvinutá společností Youth Media, která se zabývá otázkami těhotenství mladistvých, sexuálně přenosnými chorobami či možností HPV vakcín.

Informace jsou základ

Touto tématikou se samozřejmě nezabývá sama, existuje mnoho podobných. Například Safer sex, která navádí k chráněnému sexu, jak již napovídá název, dále My Period Tracker, Safe Sex Tips či Sexual Health, která funguje jako malá encyklopedie. Condom Pro je pak například hříčkou, ve které má uživatel za úkol dokázat rozdělat balíček kondomů a navléci je bez toho, aby je protrhl či jinak poškodil. Pro rodiče či učitele je stvořená 99 – The Talk, která obsahuje 99 základních otázek o sexu, na které se mladí nejčastěji tážou. Většina těchto aplikací je vytvořena pro iPhone.

Nemusí jít vždy však jen o sex samotný. Stejně nepříjemné mohou být pro mnoho lidí i otevřené hovory na téma intimních partií, vyšetření prsou, rakoviny prsu a podobně. Právě posledně zmíněná témata jsou rovněž začleněna do některých mobilních aplikací, tentokrát určených spíše pro něžné pohlaví v dospělém věku. Vtipnou formou je zpracován Your Man Reminder, který je určený pro Androidy a iOS zařízení. Tato aplikace má ženám připomínat pravidelné samovyšetření prsu, v tomto případě ale pro zpříjemnění na danou proceduru upozorňují ve správný čas polonazí pohlední gentlemani, kteří přesný postup i názorně ukáží.

No a na závěr nesmíme zapomenout zmínit ani kampaň, která sice nemá se sexem mnoho společného (pokud nemáte opravdu zvláštní chutě), ale zasloužila se o šíření jména České republiky – přichází Branko, The Prostate Czech. Žádný ohromující úspěch sice tohle video nesklidilo, ono je totiž tak trochu strašidelné, ale pro nás v Česku bude vždy čímsi speciálním…

 

Total
0
Shares
Další články
Přečtěte si více

Pavel Doležal: Proč si český stát a startupy nerozumí

Zatím se zdá, že stát potřeby startupů moc nepochopil. Nebo tak alespoň působí jeho dosavadní nevydařená komunikace. Jenže i na straně startupů je velký kus viny a uzavírat se ve své hezké růžové bublině už prostě není dál možné. Investor Pavel Doležal sepsal svůj protestblog, v němž nikoho nešetří a hřebíčky bije po hlavičkách hlava nehlava.
Přečtěte si více

Kontrolu nad Diasporou získá komunita. Konec, nebo začátek?

Tým, který před dvěma lety založil "anti-facebook", distribuovanou a otevřenou sociální síť Diaspora, se rozhodl předat otěže své komunitě. Na Diaspoře se budou zakladatelé účastnit již jen jako řadoví členové společenství, místo toho budou pracovat na dalším svém projektu Makr.io. Neznamená to pro ambiciózní projekt jeho konec?