Katastrofa na Haiti: šance pro sociální média

Obrázky z místa katastrofy díky Google Earth a TwitPics, nepřetržitý proud zpravodajství díky příspěvkům na Twitteru, organizace zahraniční pomoci prostřednictvím Facebooku a přímá spolupráce sociálních sítí nejen s charitativními organizacemi, ale i se Spojenými národy. Tak vypadá dění kolem jednoho z nejhorších zemětřesení poslední doby, které zasáhlo 3 miliony lidí a doslova srovnalo se zemí hlavní město Haiti Port-au-Prince.

Google očima

Jako jeden z prvních zareagoval Google, na který se obrátilo množství organizací s žádostí o satelitní snímky z místa neštěstí. Ten proto rychle vytvořil aktualizaci Google Earth v dané oblasti a snímky zachycující rozsah škod nyní ve velkém využívají také světová média. Haiti se přitom v aplikaci poprvé objevilo za podobných okolností, tehdy kvůli ničivému hurikánu.

Google Earth - Haiti

„Doufáme, že Google Map Maker také může sehrát roli ve snahách o pomoc. Dnes jsme data v surové podobě zpřístupnili Spojeným národům (UN). Pokud máte jakékoli vědomosti z místa neštěstí, pomozte nám prosím vytvořit lepší mapu Haiti prostřednictvím Google Map Maker,“ píší ve svém prohlášení Dylan Lorimer a Jessica Pfund z Googlu.

Twitter ústy

Kanály Twitteru se od počátku staly hlavním zdrojem aktuálních informací a na tisíce příspěvků zareagovalo i jeho vedení. Příspěvek na Twitter blogu informuje o způsobech, jak mohou lidé pomoci postiženým, a nabízí také odkazy na kanály poskytující ty nejdůležitější informace – souhrn všech zajímavých informací z Twitteru na svém vlákně zajišťují například New York Times. Twitter tak hraje podobnou roli jako při volbách v Íránu, kdy na žádost amerických úřadů dokonce odložil plánovanou údržbu, aby především místní opozice mohla nepřetržitě přinášet zprávy z místa dění.

Haiti na Twitteru

Podobné využití našly také TwitPics. Zatímco snímky Googlu zajišťují globální přehled o události, fotografie z mobilů a fotoaparátů uploadované na Twitter zachycují podobu neštěstí přímo na zemi. Tento kanál přitom využívají jak běžní uživatelé tak novináři přítomní na místě, přičemž počty shlédnutí a reakcí se během okamžiku počítají na desetitisíce.

Facebook rukama

Tématem číslo jedna se stalo Haiti také na Facebooku, kde se každou minutu objevuje na 1500 statusových aktualizací týkajících se této události. Facebook však nefunguje jen jako místo pro výměnu názorů. Společnost zároveň spustila Global Relief Page, která má poskytovat informace o všemožných aktivitách usilujících o pomoc. Jde přitom jen o prvotní implus a zárodek většího projektu, neboť v budoucnu má tato stránka pomáhat při všech velkých katastrofách.

Via RW, AF, Mashable