Kampaně na sítích moderně: Od Facebooku po Snapchat podle Tomáše Votruby z TL5

Vymýšlení kampaní pro zavedené brandy není žádná hračka. Kromě originálního a zajímavého nápadu je třeba příspěvek umět využít na správné sociální síti. Důležité je načasování celé akce. Specialista na sociální sítě Tomáš Votruba byl hostem přednášky na ČZU, kde o tomto tématu mluvil. Ví, o čem mluví. TL5, firma, kde působí, získala minulý rok třeba cenu v soutěži WebTop100 v kategorii neefektivnější digitální řešení za rok 2015 s kampaní Tullamore D.E.W. – Den otců. Podíejte se, s čím ještě bodovala.

Kokain v banánech nebo zapojení Travolty

Tenhle post je reakcí na kauzu, při které se našel kokain v krabici od banánů v Lidlu. Rychlá a jednoduchá záležitost, která si vysloužila spoustu lajků, komentářů a sdílení. Je celkem úsměvné, že Lidl na příspěvek reagoval s tím, že by si dal radši ten banán. Jinak se ale prý administrátoři Lidlu nesměli k události vyjadřovat.

Minulý rok společnost reagovala i na MS v hokeji konaném v Praze. Při zápasu s Finskem střelil Jaromír Jágr dva góly a Jägermeister to využil ke sloganu, se kterým zabodoval – „Dneska žádnou finskou, dva Jägermeistery“.

Firma použila i gify, které jsou čím dál tím populárnější (využívat je třeba začaly politické strany). Použila ten s hercem Johnem Travoltou, který se několik týdnů nehnul snad z žádného newsfeedu na Facebooku. Firma ho sdílela na stránkách Vodafonu. Nezaznamenal ale takový ohlas, jaký by společnost čekala. „U facebookového příspěvku vždy záleží na načasování. Není důležité dát status nebo fotku co nejdřív, ale v ten správný čas. My jsme toho Travoltu nasadili brzo,“ řekl s mírným zklamáním Votruba.

Přidejte si Aperol Spritz mezi svá spojení na Linkedin

Mezi sociální sítě, které TL5 obsluhuje, samozřejmě zdaleka nepatří jenom Facebook. „Třeba Milce jsme dělali kampaň na Snapchatu. Ale popravdě jsme nevěděli, jestli bude úspěšná,“ dodává Votruba. Byla.

Základem je podle něj dávat fotky do autentického prostředí, které je lidem přirozené. To platí o příspěvcích na sociálních sítích obecně. Jedním z projektů TL5 byl ten s názvem Řekni to po svém, kdy lidé na Valentýna nahrávali videa a odesílali je na profil Milky. Akce měla 5 700 účastníků během 24 hodin. Možná se vám to jeví jako malý dosah, jenže není: v ČR je na Snapchatu asi 270 tisíc uživatelů.

 

Chceš vyhrát jedny ze 3 pralinek I love Milka každý den? Vyfoť toho, koho máš nejraději, vyznej mu lásku po svém, přidej #RekniToPoSvem a nezapomeň označit @milka_czsk Každý den až do 16. 2. budeme vybírat tři výherce pralinek!

#Milka #čokoláda #mňam #igerscz #iglifecz #insta_svk #dnesjem #dnessnidam #cokolada #cheatday

Fotka zveřejněná uživatelem Milka (@milka_czsk),

 

TL5 také jako jedna z mála vyzkoušela reklamní kampaň na Linkedinu – založila tam profil nápoji Aperol Spritz. Po jeho zveřejnění se na firmu snesla velká kritika od některých marketingových odborníků. Nelíbilo se jim především to, že porušuje smluvní podmínky sítě – podle nich si totiž profil nemůže založit fiktivní osoba. I tak ale drink získal 326 spojení. Závěrem kampaně byl večer na Náplavce pro lidi, kteří se s Aperolem spojili.

Marketingově a zároveň zajímavě jde využít i Periscope, což si TL5 vyzkoušela mimo jiné pro Jägermeister i Milku. Taky díky zapojení influencerů si může zapsat úspěch i na této síti.


 

Tomáš vystudoval obor Marketingové komunikace na Univerzitě Tomáše Bati ve Zlíně. V současné době pracuje v kreativní digitální agentuře TL5 Digitomas-votruba-newtal, která pomáhá značkám vytvářet obsah pro sociální sítě. Mezi klienty agentury patří kromě zmíněných Jacobs, Metaxa, T-Mobile, Sazka nebo Mattoni. Dříve pracoval jako Digital Director v agentuře WMC/Grey.

Co Vás přivedlo k sociálním sítím?

Už v roce 2001 zkušenost s chat službami Xko.cz a Xchat.cz. To byly v ČR první sociální sítě ještě před vznikem Facebooku. Při VŠ jsem pak působil jako technologický novinář, dělal jsem do mobilní zábavy, ecommerce, až jsem po VŠ odběhnul do reklamy. Tam jsem si vyzkoušel pět let ve mezinárodní reklamní agentuře. Poté jsem s kolegy založil TL5, kde jsem zkombinoval zkušenosti s tvorbou obsahu a s marketingem.

Jaká sociální síť je podle Vás nejlepší na sdílení obsahu?

Nejlepší sociální síť na sdílení obsahu je určitě Facebook, zajímavý je i Linkedin, ale pro jiný typ obsahu.

Hrozí výrazný odklon lidí z Facebooku v budoucnu?

Odklon od Facebooku zatím nevidím, dominance Facebooku a jejich inovativnost je silná. Nevidím žádného jiného silného hráče, možná YouTube.

Jaká sociální síť ho může nahradit?

Zatím jsem si takové sítě nevšimnul, ačkoli ohrozit mohou Facebook v budoucnu čistě mobilní platformy. Hlavně Snapchat a taky Instagram, který už ovšem Facebooku patří.

Je nutné sázet do Facebookových příspěvků peníze?

Pokud spravujeme firemní profil nebo profil značky, je nutné Facebooku peníze dát. Bez rozpočtu na Facebook Ads už to dnes nejde.

S jakou firmou byla nejzajímavější spolupráce?

Ze značek určitě Milka nebo Jägermeister.

Diskuze k článku