Kam kráčí Twitter a jakou má budoucnost nejen u nás

V mnohých případech se o rozmach Twitteru za hranicemi postaraly celebrity se svými profily a mnohdy lidi přilákají také zajímavé masové kampaně. Twitter ostatně nijak nezastírá, že by jich rád viděl ještě víc všude po světě. Které z nich se osvědčily nejlépe? A má smysl s Twitterem navázat vážnou známost i u nás?

Na Twitteru se lidé hledají podle společných zájmů a podle Daisleyho je to výhoda této sítě. Přijde prý den, kdy i u nás přestane uživatele bavit pouze sledování toho, kdo přiznal svého snoubence ve statusu nebo zveřejnil nejhezčí fotku z porodnice. Lidé chtějí být zatahováni do příběhů a Facebook se pomalu stal synonymem pro domácí síť s různými přáteli, se kterými přeci jen nechceme sdílet všechno.

Informace na prvním místě

„Nepovažujeme Twitter za sociální, ale informační síť. Nejde o vaše osobní údaje, o to, kolik vám je, ani kdo jste. Jde o to, co vás zajímá. O vaši vášeň.“ Právě to je také cesta, kterou by dle Daisleyho doporučení měly jít i společnosti, které se snaží oslovit potenciální zákazníky ve svých twitterovských kampaních.

„Výhodou je, že 60 procent lidí skutečně aktivně tweetuje, ale až 100 procent vás poslouchá. Magickým nástrojem je v tomto případě symbol #,“ pokračuje Daisley. Jako příklad uvádí kampaň společnosti Nike s názvem #makeitcount. Kampaň odstartovali ještě začátkem roku slavní sportovci, mezi nimi třeba Mark Cavendish, Mo Farah či Paula Radclliffe. Zahrnovala plakáty s několika fotografiemi z jejich tréninků, přičemž na každém obrázku je rukopisem sportovce napsaný jeden z jeho cílů se znakem #makeitcount.

To, co slavné osobnosti začaly, na Twitteru už pak rozběhli uživatelé. Sdíleli pod tímto heslem nejen svoje cíle do nového roku, ale také zážitky…

„Před pár dny jsem mluvil se zástupci Nike. Kampaň stale pokračuje právě díky uživatelům, doposud jim přinesla 350 tisíc tweetů,“ doplňuje Daisley.

Začít se dá i offline

Jak seznámit s Twitterem? Vzdělávejte. Do denního bulváru se tweety dostaly v USA hlavně díky kampani známé zpěvácké reality show The X Factor. Televizní pořad prezentoval symbol # v živém vysílání a lákal lidi podílet se na hlasování přes Twitter právě během pořadu. Nejaktivnější diváci dostávali za své hlasy a retweety body, které z nich dělaly důvěryhodné „porotce“. Měli pak možnost více ovlivnit dění a průběh jednotlivých soutěžních kol.

Tvůrci show motivovali k tweetování i zobrazováním aktuálních tweetů a hlasování na displeji v přímém přenosu. Na microsite kampaně kromě toho vzdělávali lidi, kteří ještě nemají Twitter, s pomocí videa a návodu, jak službu použít během živého vysílání a jak si založit profil. Výsledkem celé akce bylo 3667 tweetů za minutu. V momentě, kdy se v televizi objevila tabulka s Twitter hlasováním, aktivita uživatelů se zvedla o 600 procent. Navíc tak program určil v USA další směr zábavních pořadů a každá větší televizní show dnes už má svůj unikátní hashtag.

Podobným trendem se už ubírá také Velká Británie. BBC využila hashtagy v průběhu oblíbených fotbalových zápasů a novou kampaň v březnu spustilo Absolute Radio s názvem #nowplaying. Cílem bylo zvýšit online poslechovost rádia. Moderátoři v průběhu vysílání povzbuzovali posluchače k tweetování aktuálních skladeb a poslechovost se už během pár týdnů zvýšila o nezanedbatelných 7 procent.

„Podle nedávného amerického průzkumu zákazníci na profilech značek hledají kromě slev a promoakcí také zábavu a hry. Vždy je to ale o tom, že jim za jejich návštěvu musíte dát něco zpátky. Jestli jim neumíte nabídnout něco zdarma, přidejte alespoň nějakou hodnotu do konverzace. Zmiňujte jejich tweety v kampaních v reálném čase, sdílejte s nimi zajímavosti,“ radí Daisley.

I když v České republice jsou mezi uživateli této sítě spíše profesionálové, IT nadšenci či marketingoví manažeři, podle Daisleyho je jen otázkou času, kdy se síť dostane k mainstreamu i u nás. Hodně přitom záleží i na jednotlivých značkách a jejich aktivitách, jako tomu bylo u The X Factor. Jejich aktivita zvedla počet uživatelů a to, že Twitter nemá stejná čísla jako Facebook, je neodradilo. Na svých stránkách také vzdělávali o tom, jak tuto síť nejlépe použít. Jako vždy se musí najít někdo, kdo prolomí bariéry a začne aktivizovat v novém prostředí.

A nikdo z toho samozřejmě nebude mít větší radost, než samotný Twitter. Teď už jen záleží, jestli ho máte rádi a chcete mu pomoci…