K čemu všemu se dá kreativně použít facebooková Timeline

Vezměme malé dvouměsíční výročí jako příležitost ke shrnutí těch nejzajímavějších nápadů, byť si uživatelé mohli neoficiální verzi Timeline při troše snahy spustit již v září. A jak už to bývá, během několika týdnů už pro tento šedý trh existovala řada aplikací a služeb, které mají za cíl oživit a zajímavě pojmout především dominující titulní fotku nového profilu.

Od těchto nepříliš povedených pokusů, kde zvolené fotky téměř nešlo upravovat ani si s výsledkem nijak zvlášť pohrát, jsme za těch pár měsíců ušli poměrně dlouhou cestu.

Timeline jako dobro a zlo

Možnosti Timeline jsou zatím do značné míry neosahané a téměř vše se točí kolem tuningu titulních a profilových fotek. Přesto se už začínají pomalu objevovat i komplexnější nápady, které se soustředí na celý kontext časové osy. Patří k nim například originální kampaň propagující izraelský protidrogový úřad.

U fiktivní postavy Adama Baraka tato kampaň pomocí časové osy porovnává dvě verze jednoho roku jeho života – s drogami a bez nich. I přes zajímavost a pracnost celé akce je ale nutno podotknout, že agentura McCann Digital Israel s tou kampaní trochu zariskovala, protože vytváření falešných profilů je proti pravidlům Facebooku.

Značky si krátí čekání

Nový facebookový profil zatím stále s napětím vyhlížejí značky a firmy. Podle dnešních čerstvých informací by se mohly dočkat již na konci února, viz náš samostatný článek Timeline pro firmy by mohla fungovat ještě tento měsíc. Obzvláště dominující titulní fotka a možnosti aplikací se zdají být na míru ušité potřebám brandingu. Jak by asi takové profily mohly jednou vypadat, to nastínila newyorská agentura Skinny na svých kolážích.

V tomto ohledu skutečně není na co čekat, své firemní stránky v poslední představil nejen Google+, ale také Twitter, takže je nejvyšší čas inovovat a získat zase nějaký náskok. Že značky o novou podobu profilu stojí, dokazuje nedávný počin japonského výrobce luxusních aut Lexus, který „na truc“ vytvořil facebookovou aplikaci Points of No Return. Ta je navržena právě do podoby časové osy typické pro Timeline.

Kreativita je v lidech, ne v aplikacích

Už v říjnu přilétla první inspirace pro běžné uživatele v podobě úžasných profilů od těch nejkreativnějších z nás. V polovině prosince pak Facebook poměrně nečekaně navzdory právním tahanicím zpřístupnil Timeline ze dne na den úplně všem. A zdálo se, že chytřejší aplikace na sebe nenechají dlouho čekat. Prakticky ihned nabídla svým věrným fanouškům řadu obrandovaných obrázků ve formátu Timeline firma Mountain Dew.

Ještě před Vánocemi stihla kontrovat značka Schweppes, která přinesla všem hračičkům výrazně zajímavější aplikaci s možností upravovat tentokrát vlastní fotografie s pomocí celé řady funkcí. Objevily se také aplikace, které umožňují udělat z Timeline působivé video.

Nástrojů na vytvoření titulní fotky máme sice desítky (seznam například zde), všechny jsou ale v principu o tom samém. Uživatel nahraje svou fotku nebo fotky, případně si vybere šablonu přímo z databáze, a následně je podle své představy pomocí dostupných funkcí upraví. Některé služby přinášejí možnost vkládat text a kombinovat jej s fotkami, jiné dělají zajímavé koláže (např. J4).

Pokud chcete do světa vykřičet, koho nebo co máte rádi, pak stojí za zmínku služba Pic Scatter. Ta vám umožní vytvořit titulní fotku z vašich oblíbených přátel s nějakým dovětkem, nebo dokonce i ze značek, jejichž jste fanouškem.

Pravdou ale zůstává, že opravdu hezké kousky, které jsme zvyklí vídat v přehledech pro inspiraci, nám žádná z těchto aplikací vytvořit nepomůže. To musíme zvládnout úplně sami…

 

Diskuze k článku