Jsou sociální média reklamou? V USA a Austrálii říkají ano

Podle rozhodnutí samoregulačního reklamního orgánu National Advertising Division jsou za reklamu považovány i příspěvky na sociálních sítích, přinejmenším ve Spojených státech. Oproti předchozímu rozhodnutí v podobném duchu z Austrálie zde ale přece jen existují důležité rozdíly.

Teprve včera jsme psali o rozhodnutí australského samoregulačního orgánu pro reklamu Advertising Standards Board, který se usnesl, že na stránce na Facebooku jsou reklamou nejen příspěvky firmy, ale především i příspěvky uživatelů, a že takové příspěvky musí splňovat etická pravidla pro reklamní sdělení. Rozhodnutí se nám příliš nepozdávalo, a tak jsme doufali, že nedojde k rozšíření podobného přístupu i jinde na světě.

Ani jsme nečekali, že ještě dnes se dozvíme o dalším podobném rozhodnutí, tentokrát od organizace National Advertising Divison působící jako samoregulační orgán pro reklamu v rámci Council of Better Business Bureaus. Existují zde ovšem zásadní rozdíly, díky nimž rozhodnutí americké lze na rozdíl od toho australského považovat za rozumné.

Především, rozhodnutí se týká příspěvků, které na sociální síť umístila sama firma. V rozhodovaném případě šlo o board Real Customers. Real Success. na Pinterestu, na který firma Nutrisystem připíchla odkazy na svědectví svých nejúspěšnějších zákazníků z vlastního webu. Zatímco na webu a kdekoliv jinde firma musí dodržovat pravidlo o tom, že v případě dosažení neobvyklých výsledků musí svědectví obsahovat údaj o běžně dosahovaných úspěších, na Pinterestu na tyto informace pozapomněla.

NAD dovodil, že tento typ svědectví vložený na sociální síť firmou je stále třeba považovat za reklamu, která musí daná pravidla splňovat, a že Nutrisystem musí doplnit údaj o výsledku, který s hubnoucím programem dosahují lidé obvykle. Společnost se omluvila, údaje okamžitě doplnila a tím celá záležitost skončila.

A v tom je ten hlavní rozdíl – americké rozhodnutí totiž netvrdí, že by firma měla být zodpovědná za to, co na její sociální profily píší uživatelé, ale pouze za to, co na ně píše sama. Takovéto údaje pak zavádějící být nesmí, protože se stále jedná o sdělení společnosti vůči veřejnosti. Ačkoliv každý, kdo se sociálním sítím trochu věnuje, ví, že s reklamní povahou příspěvků se to například na Facebooku rozhodně nemá přehánět, proti rozhodnutí, že by se takové příspěvky měly podřídit určitým kvalitativním nárokům, lze jen stěží něco namítat.

Via ALA

Total
0
Shares
Další články
Přečtěte si více

Infografika: Jak si vede tisíc největších kanálů na YouTube

Věděli jste, že tisícovka nejsledovanějších kanálů na YouTube má měsíčně celkem 11 miliard zhlédnutí videa, nahraje 30 tisíc videí a celkem se pyšní 462 miliony lidí, kteří kanály sledují? Už dávno neplatí, že uživatelé hledají zajímavá videa náhodně, a nemalé investice Googlu do podpory tvorby původního obsahu zjevně nesou ovoce.