Jon Loomer: Polovina příspěvků v news feedu jsou neplacené příspěvky stránek

Skutečně se se změnami na Facebooku snižuje dosah stránek natolik, aby v budoucnu nebylo možné uživatele oslovit zadarmo? Specialista na Facebook Jon Loomer o tom pochybuje, a proto se po třech měsících rozhodl provést druhý pokus s dosahem na sociální síti.

Jon Loomer provedl první pokus hned po změně v algoritmu v prosinci. Jeho hlavním cílem bylo podívat se na změny ve viditelnosti příspěvků stránek ne z pohledu samotných stránek, ale z pohledu běžných uživatelů. Zkoumal proto svůj news feed a sledoval, jaké příspěvky se v něm objevily za dobu 24 hodin.

V prosinci dosáhnul Jon Loomer těchto výsledků:

  • 373 příspěvků
  • 239 příspěvků od přátel (64.1 procent)
  • 106 organických příspěvků od stránek (28.4 procent)
  • 25 reklam (6.7 procent)
  • 3 příspěvky ze seznamů (0.8 procent)

Pokus druhý

V prosinci Jon Loomer uzavřel tím, že mu podíl organických příspěvků od stránek převyšující čtvrtinu všech příspěvků ve feedu nepřipadá nijak nízký. Přesto se v březnu, kdy si stránky na nízký dosah nepřestávají stěžovat, rozhodl pokus zopakovat ještě jednou. Ke svému překvapení zaznamenal příspěvků od stránek ještě víc. Když započítal i příspěvky od přátel komentujících či lajkujících příspěvek stránky nebo checkujících se na stránce, dostal se na 57 procent neplacených příspěvků od stránek v posledních 24 hodinách news feedu.

  • 484 příspěvků
  • 245 příspěvků od přátel (50.6 procent), z toho 49 jich zviditelňovalo stránku nebo její příspěvek (pětina příspěvků od přátel a 10.1 procenta ze všech příspěvků)
  • 227 organických příspěvků od stránek (46.9 procent)
  • 10 reklam (2.1 procent)
  • 2 příspěvky ze skupin (0.4 procent)

Pravda, jde o jediného uživatele (dost možná specifického v tom, jak Facebook využívá), a malý zkoumaný vzorek příspěvků. Výsledky experimentu ovšem ani náhodou nenasvědčují tomu, že by Facebook omezoval viditelnost organických příspěvků a na jejich úkor zobrazoval více reklamy. Spíše naopak, v experimentu zaznamenal Jon Loomer neplacených příspěvků od stránek skoro dvakrát tolik než dříve. Více detailů o experimentu a komentář Jona Loomera k němu naleznete na Jonově blogu.

Pokud se vám výsledky nepozdávají, není nic jednoduššího, než si je ověřit sami na sobě. Stačí si po nastavení řazení od nejnovějších příspěvků (Most Recent) prohlédnout svůj news feed 24 hodin zpět. Pokud si dáte tu práci, neváhejte se o výsledek podělit v komentářích.

Snižování organického dosahu jako podpora placené reklamy? Spíš ne

Pokud lze z výsledků experimentu Jona Loomera něco dovozovat, pak spíš dává za pravdu tomu, jak změny v dosahu odůvodňuje samotný Facebook. Podle sociální sítě je snížení dosahu některých stránek způsobeno tím, že o místa v news feedu je „větší tlačenice“, tedy že o stejný prostor (nějakých v průměru 300 příspěvků denně, které algoritmus pro každého uživatele vybírá) soupeří více přátel, stránek a jejich příspěvků. Facebook nepřipouští, že by snižoval dosah uměle a snažil se tím donutit stránky k placení za reklamu. Podíl reklam vůči počtu organických příspěvků stránek v news feedu Jona Loomera tomu, že by Facebook dosah stránek uměle omezoval, nenasvědčuje.

A jak dosáhnout toho, aby váš dosah byl co nejvyšší? Jon Loomer radí nesoustředit se v počítání dosahu na jediný příspěvek. S tím často lidi neoslovíte prostě proto, že v době jeho publikace na Facebooku nejsou, a později se jim přes novější příspěvky již nezobrazí. Jinými slovy, nedorolují svůj news feed až k příspěvku, aby jej viděli, i když jej algoritmus do feedu zařadil. Loomer doporučuje publikovat několikrát denně a sledovat dosah během delšího období, celého dne nebo i týdne. Při častém publikování byste totiž za tuto dobu měli být schopní bez placení oslovit podstatnou část svých fanoušků. Alespoň tedy těch, kteří jsou skutečnými fanoušky, a které vámi publikovaný obsah doopravdy zajímá.